اخبار گردشگری

کارگاه پارچه بافی سنتی در شهرستان هامون راه اندازی شد

بهروز عیسی زهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کارگاه با زیربنای ۵۰ متر مربع باهدف ارائه آموزش و ایجاد اشتغال برای حدود ۱۰ تا ۲۰ نفر در این روستا راه اندازی شد که بزودی بخش های خامه دوزی و گلیم بافی نیز در آن فعال می شود.
وی ادامه داد: با توجه به طرح ضربتی راه اندازی کارگاه های تولید و اشتغال در ۷۵ روستای هدف گردشگری سراسر کشور پنج روستا به استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.
وی افزود: در این راستا قرار است علاوه بر روستای سه کوهه هامون چهار کارگاه دیگر بزودی در روستاهای قلعه نو سیستان، تمین میرجاوه، ناهوک سراوان و سنگان خاش راه اندازی شود.
وی ادامه داد: برای راه اندازی این پنج کارگاه ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده است که می تواند ظرفیت خوبی برای اشتغال روستاییان به ویژه بانوان فراهم کند.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: این طرح در راستای اجرای تفاهم نامه مشترک بین سازمان فنی و حرفه ای و معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و طرح ضربتی تولید و اشتغال در حال اجراست.
به گزارش ایرنا تاریخچه صنایع دستی در سیستان و بلوچستان همچون دیگر مناطق ایران به گذشته های دور بر می گردد به طوری که بر اساس مشاهدات باستان شناسان نخستین شواهد دست ساخته ها در این استان را می توان به ابزار سنگی ساخته شده توسط انسان در منطقه لادیز به دوره پارینه سنگی دانست اما آن چیزی که به صورت متداول به عنوان صنایع دستی عموم مردم می شناسند به سایت های باستان شناسی استان نظیر شهر سوخته با آثاری همچون حصیر بافی، پارچه بافی و ابزار چوبی با قدمت پنج هزار ساله برمی گردد.
به گفته بسیاری از کارشناسان؛ صنایع دستی تجلی ویژگی های فرهنگی و مظهر تمدن انسان های هر جامعه در گذر تاریخ است.
قالی بافی، گلیم بافی، چادر بافی، حصیر بافی، سوزن دوزی، سفالگری، طلاسازی، صنایع دستی دریایی و لنج سازی تنها بخشی از هنرهای دستی مردم این دیار است که هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
۷۳۱۶**۶۰۸۱ خبرنگار: عصمت جهانی **انتشار دهنده: حیدر سرایانی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


صنایع دستی


پارچه بافی