اخبار گردشگری

مرمت ساختمان تاریخی گمرک آستارا بعنوان نمادی از تاریخ تجارت ایران

رسول امیدی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۲ میلیارد ریال اعتبار توسط سازمان گمرک ایران برای ادامه طرح بازسازی ساختمان چوبی گمرک آستارا اختصاص یافته است و پس از عقد قرارداد با پیمانکار جدید، ادامه مرمت آن آغاز خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در مرمت و بازسازی این بنا حفظ بافت سنتی آن مد نظر است، افزود: ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی و تبدیل آن به موزه تخصصی گمرک در دستور کار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل گمرک آستاراست.
وی مساعدت مالی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فرمانداری آستارا را برای مرمت این اثر تاریخی خواستار شد و افزود: در صورت تامین نشدن کامل اعتبار، تکمیل این طرح بیش از ۲ سال طول خواهد کشید.
ساختمان چوبی گمرک آستارا به مساحت ۴۰۰ متر مربع در ۲ طبقه به ارتفاع هفت متر و با سقف سفالی شیبدار احداث شده و طبقه اول آن دارای پنج اتاق اداری، ۲ سالن بزرگ، بالکن دور ساختمان، سرویس بهداشتی و آشپزخانه است و در طبقه دوم نیز پنج اتاق اداری دیگر به همراه سرویس بهداشتی و انبار زیر شیروانی ساخته شده است.
گمرک آستارا در حدود سال های ۱۲۰۵ هجری شمسی در دوره عباس میرزا توسط کارشناسان بلژیکی دایر و با احداث ساختمان چوبی، فعالیت گمرکی در این نقطه از کشور آغاز شد.
بندر مرزی آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و اداره کل گمرک آن از دستگاه های اداری مهم این شهرستان است.
خبرنگار: یوسف هدایتی**انتشار دهنده: بابایی
۷۱۰۵ / ۷۱۲۴ /۶۰۳۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


ساختمان چوبی گمرک


نیاز به اعتبار


گمرک آستارا