اخبار گردشگری

سفر به مریخ ایران

در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر دامغان تا «تپه های مریخی» بی تامل، دردهای رفته بر بیابان سرزمینت را هم حس می کنی چرا که در روزگاران دور بیابان های مرکزی ایران دریایی بود به نام ‘تیتس ‘ که امروز رنجور و پریشان و تفتیده در گرمای سوزان فتاده و گاهی حتی دهان می گشاید می خواهد مردمانش را ببلعد.
از روستای سرکویر تا تپه های مریخی را که سه کیلومتر جاده خاکی داشت پیمودیم، برای استراحت روی تپه ای نشستیم، ساعت اکنون ۷ و ۴۵ دقیقه صبح پنجشنبه چهارم آبان سال ۱۳۹۶ است. هوا بس دل انگیز و رقص نور خورشید را بر قله های کوجک رنگی می بینی که همه و همه جلوه ای از زیبایی های خداوندی است که تو را به تامل وا می دارد.
دقایقی بعد از گذر از چندین تپه ، روی یکی از بزرگترین آن ها ایستادیم، تا چشم کار می کند دالان ها و تپه های رنگی چشم نواز معماری شده را می بینی که با تو حرف می زنند، وای! چه عظمتی ! واقعا در نظم آن حیران می مانی، از این همه شکوه، معماری و نقاشی طبیعی بی بدیل . این چه حکمتی است که در شگفت آن حیرانیم.
نیاز به گفتن ندارد ، تپه های مریخی دامغان خود تاریخ هستند، با تو حرف می زنند ، واقعا زبان دگر دارند که باید فهمید. این تپه ها از نظر رنگ ، کانال ها ، شیارها و آبراه ها شباهت زیادی به تپه های مریخ دارد.
در اندیشه معماری ساخت این تپه های شبیه به سیاره مریخ بودم که یاد سخنان فضانورد روسی افتادم که در ماه بهمن سال ۹۴ از این تپه ها بازدید کرد و آن روز به خبرنگار ایرنا گفته بود : در جهان ۲ مکان روی زمین شبیه سیاره مریخ است یکی در ایران (دامغان) و دیگری در امریکا.
این فضانورد از ظرفیت کم نظیر این تپه ها سخن ها گفت و آنچه که مهم می باشد این است که مسوولان برای شکوفایی این ظرفیت عظیم گردشگری چه کرده اند و آیا آن را تاکنون شناسانده اند ؟ آیا برای توسعه گردشگری آن و ایجاد پایگاه علمی آن برنامه ریزی کرده اند ؟ و صدها چراهای دیگر را می توان در بحث فراهم کردن زیر ساخت های آن مطرح کرد.
این فضانورد برجسته روس به خبرنگار ایرنا گفته بود : شرایط ایجاد کمپ ماموریت های مریخ در تپه های اطراف شهرستان دامغان استان سمنان وجود دارد.
الکساندر لازوتکین افزود : مسئولان ایرانی از این ظرفیت و فرصت طبیعی تپه های دامغان برای ایجاد زیرساخت های لازم برای تحقق این مهم استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد : با توجه به اجرای طرح های شبیه سازی زندگی در مریخ از سوی دانشمندان هوا و فضا، اجرای این گونه طرح ها در تپه های دامغان از سوی دنیا استقبال می شود.
لازوتکین تاکید کرد : اگر در این منطقه مکان هایی برای دعوت از گردشگران و پژوهشگران ایجاد شود به طور قطع برای امتحان کردن شرایط زندگی شبیه مریخ استقبال خواهد شد.
وی اظهارداشت : با توجه به نظر کارشناسان در مورد کره مریخ ، باید گفت که تپه های دامغان، شبیه به تپه های مریخی و بی نظیر است.
وی خاطرنشان کرد : قبلا از طریق فیلم و تصاویر این تپه ها را دیدم حال که امروز از نزدیک آن را مشاهده می کنم معتقدم که این تپه ها برای گردشگران سراسر دنیا جالب خواهد بود.
این فضانورد برجسته روس تصریح کرد : تاکنون انسان های دنیا چنین منظره ای از مریخ در ذهن دارند و این منطقه به طور کامل بکر است، امید که چنین مکان هایی در دنیا وجود داشته باشد.
این تپه های مریخی یک ظرفیت و سرمایه است و از نگاه اقتصادی و گردشگری باید بررسی دقیق و تنگناهای فراروی آن برداشته شود، تپه های مریخی مرکز ثقل چشم اندازهاست و از این جلوه گاه طبیعی خاص باید با ایجاد امکانات لازم بهره بیشتری برد.
شبیه سازی سفر به مریخ با وجود کوه‌هایی مشابه سیاره سرخ در حوالی شهر دامغان به عقیده کارشناسان در صورت معرفی مناسب زمینه بسیار خوبی برای جلب گردشگران داخلی و خارجی و احداث کمپ‌های تحقیقاتی است.
به تاکید آنان می توان با همکاری مسوولان دانشگاهی و حتی حضور فضا نوردان و با همکاری نهادهای مربوط، کمپ مشابهی در این منطقه از استان سمنان ساخت و برنامه هایی را تدارک دید تا با زمینه تبلیغات چشمگیری برای این شهر باستانی و اشتغال بیشتر را فراهم آوریم.
برخی از مسوولان به پیامدهای زیست محیطی حضور گردشگران در این تپه ها اشاره و در ادامه برخی از صاحبنظران علم فضانوردی تاکید کردند با ایجاد پل های مصنوعی در مسیرهای رفت و برگشت در تپه ها علاوه بر حفاظت از خاک و ایجاد اشتغال و کسب درآمدهای اقتصادی برای منطقه، مشکلات محتمل زیست محطیی برطرف خواهد شد.
استاد رشته تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در خصوص تپه های مریخی دامغان گفت : تپه های دامغان شبیه تپه های مریخ است که باید از این ظرفیت کم نظیر استفاده بهینه کرد.
دانیال رضاپور در گفت وگو با ایرنا ارایه تسهیلات و همکاری بین بخشی نهادهای مربوط و حتی انعقاد تفاهم نامه مراکز علمی با نهادها برای تحقق زودهنگام اهداف موردنظر برای تپه های مریخی را ضروری دانست و افزود: ناسا آمریکا با هدف بررسی شرایط زندگی انسان در مریخ در جزیره هاوایی مکانی شبیه مریخ ایجاد کرد.
وی غارهای نمکی، دالان ها، نوع چین خوردگی و معابر را از ویژگی های تپه های دامغان برشمرد و گفت: برای این تپه های کم نظیر برنامه های مدونی طراحی نشده است.
وی تصریح کرد: در کنار این تاریخ کهن، نباید از طبیعت زیبای این شهرستان به ویژه تپه های مریخی غافل بود که این مکان زیبا می تواند به یکی از قطب های گردشگری در ایران تبدیل شود.
وی ادامه داد : تپه های مریخی دامغان، گنج پنهان و فرصت بی نظیری است که خداوند در اختیار ما قرار داده که باید از این توان در جهت حضور انبوه جمعیت ایران و جهان در این منطقه بکر و پر استعداد استفاده کنیم.
رئیس انجمن نجوم و ستاره شناسی استان سمنان گفت: در سال های گذشته در پی بازدید فضانوردان روسی و اوکراینی از تپه‌های مریخی دامغان، این فضانوردان اعلام کردند که تپه‌های مریخی جنوب دامغان شبیه‌ترین نقطه در زمین به مریخ هستند.
محمود خوشنویسان در گفت و گو با ایرنا افزود : باتوجه به شباهت بالای این مکان به سیاره مریخ، طرح کمپ گردشگری سفرهای شبیه سازی که در دنیا طرفدار بسیاری دارد در این مکان در دستور کار قرار دارد.
وی تصریح کرد : با اجرای این طرح زیبایی آسمان و زمین در نقطه تلاقی کویر و در هنگام تحویل روز به شب در عمق ۱۲۰کیلومتری تپه های مریخی کویری به نمایش گذاشته خواهد شد که می تواند جاذبه فراوانی داشته باشد.
وی درباره امکانات این طرح افزود: ایجاد برق از طریق انرژی خورشیدی با امکان صدور، تامین آب آشامیدنی از روستای حسن آباد و بحث گرمایشی از انرژی خورشیدی، دسترسی به قنات، دسترسی به باغات پسته برای ایجاد بازار مستقیم و محصولات جانبی و اقتصاد محلی، محیطی مناسب برای دیدن شهاب سنگ از دیگر امتیازات و ویژگی های اجرای طرح کلان گردشگری علمی، سیاحتی در منطقه گردشگری تپه های مریخی است.
رئیس انجمن نجوم و ستاره شناسی استان سمنان با بیان این که برای اجرای این طرح سایت رصدی مجهز به تله کابین، سفرخانه با اقامت های مدرن، اینترنت پر سرعت، ایستگاه مجازی، خودروهای شن نوردی، شتر سواری، و ایستگاه پرواز طراحی و پیش بینی شده است، گفت: این طرح به طور قطع در جذب گردشگر موثر خواهد بود.
وی به نزدیکی این تپه ها به پادگان نظامی در جنوب دامغان اشاره کرد و گفت: وجود مسائل امنیتی، اجرای این طرح توسط مسئولان استانی و کشوری در حال بررسی است که امیدواریم هر چه زودتر با رفع مسائل امنیتی،از ظرفیت سرشار این مکان به نحو مطلوب استفاده شود.
خوشنویسان افزود: از این تپه های مریخی جنوب دامغان، تنها ۶ هزار هکتار درگیر مسائل امنیتی شده و می توان از بقیه آن در بحث گردشگری استفاده کرد.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ممنوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق کویری به دلایل امنیتی ، گفت : استفاده از این ظرفیت خدادادی حق گردشگران است اما وقتی گردشگری از خارج کشور برای دیدن این منطقه زیبا به دامغان سفر می کند، فعالان این بخش ناچار هستند او را به مناطق دیگری ببرند.
ابوالفضل حسن بیکی اضافه کرد : مشکل اصلی متوقف شدن اجرای طرح در تپه های مریخی جنوب دامغان، مسئله امنیتی پادگان نظامی است که در نزدیکی این منطقه گردشگری قرار دارد.
وی با اشاره به رعایت تمامی ضوابط نظامی کشور، گفت: این پادگان در مقاطع زمانی خاص با اجرای مانور و آزمایش های نظامی روبرو است که این امر، حضور گردشگران داخلی و خارجی را دچار مشکل می کند.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد : اکنون با همکاری استانداری سمنان ،مکاتبات لازم با وزارت دفاع و نیروهای مسلح انجام شده است که امیدواریم با تشکیل جلسات و برنامه ریزی های لازم، طرح علمی و گردشگری این تپه های مریخی را عملیاتی کنیم.
*توجه فضانوردان به اجرای کمپ شبیه سازی سفرهای فضایی در تپه های مریخی
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: طرح پیش بینی شده از سوی انجمن نجوم دامغان، مورد تایید فضانوردان و کارشناسان روسی بوده که در بازدید خود، اجرای طرح در این مکان را زیبا و پسندیده اعلام کردند.
معصومه داودیان اضافه کرد: تپه های مریخی و تپه های سیلک شنی این شهرستان در هشت نقطه قرار دارد که قسمتی از طول دامغان را دربر می گیرد و چشم انداز خاصی را برای این منطقه ها به دنبال دارد.
وی طرح کمپ گردشگری تپه های مریخی دامغان را طرحی فرا ملی دانسته و افزود: اجرای این طرح به دلیل اهمیت بالا، ازسوی فضانوردان پیگیری می شود و این افراد منتظر حضور در این منطقه و شبیه سازی سفر فضایی خود به مریخ هستند.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان تصریح کرد: گردشگران داخلی و خارجی که قصد بازدید از این تپه ها را داشته باشند در زمان های نبود فعالیت نظامی در پادگان نزدیک این منطقه گردشگری، با هماهنگی شورای روستاهای «معلمان» و «رشم» به این منطقه اعزام می شوند که در آینده نزدیک با اجرای طرح جامع، همه گردشگران بدون محدودیت زمانی از بازدید این منطقه بهره مند می شوند.
تاکنون ۱۲۴ اثر تاریخی دامغان در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است.
در استان سمنان بیش از هزار اثر تاریخی شناسایی شده که تاکنون بیش از ۸۰۰ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
۹۸۵۶/۶۰۲۶ گزارش: میثم اسماعیلی/جانعلی فتحی** انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادهای استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.

انتهای پیام /*


فرهنگی


مریخ


گردشگران


دامغان