اخبار گردشگری

بیش از ۱۰ میلیارد ریال برای مرمت مدرسه خان شیراز هزینه شد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری افزود: از مجموع این اعتبار هزینه شده، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال آن از محل اعتبارات سال ۹۶ این اداره کل صرف شده است.
وی، بیان کرد: این مدرسه تاریخی که در محله اسحاق بیگ شیراز قرار دارد، در زمان ساخت آن در طرفین جبهه غربی این بنا ۲ گلدسته بلند آجری با تزیینات و کاشیکاری وجود داشت اما در دوره زندیه به سبب مسلط بودن این گلدسته ها بر ارگ حکومتی کریم خان زند، ویران شد.
امیری ادامه داد: کاشیکاری های سقف مدرسه خان شیراز همانند مسجد شیخ لطف الله در اصفهان است.
به گفته وی، بخشی از عملیات مرمت مدرسه خان شیراز از سال ۸۹ تا ۹۵ شامل، سبک سازی پشت بام و احیا عایق بام و کف فرش آجری، گچکاری بدنه و سقف حجره ها، ساخت و نصب در چوبی و چهار چوب، ساخت و نصب پنجره چوبی به صورت گره برای نورگیرهای ورودی حجره هاست.
امیری بیان کرد: احیاکاربندی طاق نماهای حجره های طبقه فوقانی ضلع شمال، غرب، شرق و جنوب شرقی بنا، اجرای کف سازی و کف فرش ایوان ضلع جنوبی و شمالی، تمیز کردن سطوح کاشیکاری مقرنس سر در ورودی و کاشی طاق نماهای پیرامون حیاط، مرمت، ساخت و نصب کاشی های هفت رنگ قدیم و جدید مطابق طرح اصلی در قسمتهایی از دیوارهای داخلی پیرامون حیاط این مدرسه، بخش دیگری از عملیات مرمت این بناست.
وی اضافه کرد: مرمت و بازسازی سنگ ازاره های بخش خارجی ضلع شمال، باز پیرایی در چوبی قدیمی، احداث پنج سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، مرمت کف، بدنه و سقف حجره های طبقه فوقانی ضلع شمالی، جنوب غربی، شمال غربی و راهرو ضلع شمالی بنا و تعمیرات کاشیکاری های قدیمی از دیگر عملیات بهسازی است که در این بنای تاریخی به انجام رسیده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، اظهار کرد: بخشی از عملیات مرمت که هم اینک در مدرسه خان شیراز در حال انجام است شامل، تکمیل تاسیسات روشنایی، نور پردازی و سامانه مولد سرما و گرما، نقاشی سطوح بدنه و سقف، تکمیل کف فرش، حجره ها و راه روهای ارتباطی، تهیه و نصب بخشی از در و پنجره های مورد نیاز طبقه دوم است که تا پایان آذرماه ۹۶ به اتمام خواهد رسید.
مدرسه تاریخی خان شیراز در سال ۱۳۱۰خورشیدی به شماره ۷۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
صفویان از سال ۸۸۰ تا ۱۱۰۱ خورشیدی به مدت ۲۲۱ سال بر ایران حکومت کردند. پایتخت این دودمان در زمان فرمانروایی اصفهان، تبریز و قزوین بود.
۲۰۲۷ /۶۱۱۸
دریافت خبر: سید احمد نجفی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مدرسه خان


مرمت