اخبار گردشگری

گردشگری روستایی حلقه مفقوده اشتغال پایدار در سمنان

به گزارش ایرنا، حس خوب زندگی در روستا و صرق دقایقی از عمر در طبیعت ، استفاده از غذای محلی، آشنایی با آداب و رسوم و گشت و گذار در مزارع ،اینک نوعی از گردشگری را رقم زده که به اعتقاد کارشناسان به گردشگری روستایی معروف است.
گردشگری روستایی به عنوان شکل جدید صنعت گردشگری است که به اظهار کارشناسان امر این حوزه بیشتر به معرفی و شناساندن در جامعه و حمایت از فعالان و علاقمندان در این عرصه نیاز دارد تا تمامی ظرفیت های موجود این بخش مورد استفاده قرار گیرد.
در گردشگری روستایی ،مسافران و گردشگران به جای دغدغه حضور و اقامت در هتل های چند ستاره بر روی حضور در روستاها و اقامتگاه های بوم گردی تمرکز می کنند تا بدون از زندگی ماشینی بر صفای دل و روح بیفزایند.
استان سمنان با داشتن بیش از ۳۰۰ روستا و همجواری قالب این روستاها با جنگل ، بیابان و گندم زارها و طبیعت بکر، فرصت استثنایی و ویژه برای ایجاد و توسعه گردشگری روستایی به وجود آورده است.
در استان سمنان تاکنون ۴۰ روستای هدف گردشگری شناسایی شده و ۳۴ اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری در منطقه روستایی سمنان احداث شده است.
روستای پاده در شهرستان آرادان، روستای چاشم در شهرستان مهدی شهر، روستای رشم در شهرستان دامغان، روستای فرومد در میامی، روستای ملاده در مهدی شهر، از جمله روستایی هدف گردشگری در استان به شمار می روند که می توان با توجه به زیرساخت های گردشگری سالانه بخش قابل توجه از گردشگران را روانه این مناطق کرد.
به باور کارشناسان بخش صنعت گردشگری روستاها دارای ظرفیت‌های عظیم بومی و فرهنگی هستند و از این رو گردشگری روستایی باید به عنوان یکی از محورهای توسعه و رونق روستاها بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
جمعی از صاحبنظران صنعت گردشگری می گویند هر چند گردشگری روستایی بخش کوچکی از بازار صنعت توریسم را به خود اختصاص داده است اما می تواند سهم بزرگی در کمک به رشد اقتصادی روستایی دارد و برای حفظ میراث تاریخی و طبیعی منطقه بسیار ارزشمند باشد. در همین راستا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان اقدام به شناسایی ۴۰ روستا با قابلیت توسعه گردشگری در این استان کرده است.
مهم این که بوم گردی هزینه اندکی می خواهد و به عنوان یکی از شاخه های جدید راه اندازی شده در کشور نیاز به سرمایه و احداث بناها و ساختمان های شیک و بزرگ ندارد و خاصیت و خصوصیت اصلی آن استفاده از سبک زندگی و زیست مردم روستاها با همان شیوه های قدیمی و سنتی است.
هم کنون بیش از یکصد هزار نفر از جمعیت ۷۰۰ هزار نفری نفری سمنان در روستاها زندگی می کنند اما اقتصاد ضعیف روستایی در بین ۳۱ استان کشور جایگاه ۲۵ را دارد.
**شبکه های اجتماعی فرصتی ارزشمند برای معرفی جاذبه ها طبیعی روستاها به گردشگران است
یکی از پیشگامان صنعت بوم گردی در سمنان گفت : از آنجا که علاقه زیادی به فعالیت در صنعت گردشگری داشتم پس از مشورت و برگزاری چند نشست با دوستانم به این نتیجه رسیدیم که خانه های روستای خود را در فضای مجازی تبلیغ کرده تا از این راه گردشگر جذب کنیم.
سعید عرب عامری در گفت و گو با ایرنا افزود : در ابتدا سه خانه را در بخش فرومد از توابع میامی در فضای مجازی معرفی کردیم و نتایجی که گرفتیم باور نکردنی و فراتر از انتظار بود، گردشگران زیادی با دیدن عکس ها برای حضور در خانه های روستایی مشتاق شدند و با افزایش مشتری به این باور رسیدیم که تمرکز بر فراهم کردن نیازهای گردشگران بوم گرد بهترین فرصت برای رونق اقتصادی منطقه و فراهم آوردن موقعیت شغلی برای جوانان جویای کار است.
وی خاطرنشان کرد : گردشگران که به دنبال گذران اوقات فراغت خود در محیطی آرام ، دور از هیاهوی زندگی شهری و با همه لوازم و امکانات و غذاهای محلی و ساده روستایی هستند، آرام آرام سمنان را با توجه به ظرفیت های بالایش برای این کار انتخاب کرده و به همین دلیل بر تعداد متقاضیان بوم گردی منطقه افزوده می شود.
عرب عامری بیان کرد : خانه هایی که برای این طرح انتخاب می شوند به صورت عمده دارای بافت به طور کامل سنتی ، بدون هرگونه امکانات و لوازم جدید، برخوردار از بخاری های هیزمی، سماورهای نفتی، کرسی، بشقاب های چوبی و همه ابزار قدیمی مورد استفاده روستائیان است تا همان فضا و شرایط سنتی زندگی سبک قدیمی برای گردشگران بومگرد تداعی شود.
وی تصریح کرد : با گذشت ۲ سال از آغاز طرح بوم گردی با سه خانه اکنون بیش از ۱۰ خانه روستایی را در روستاهای سمنان به گردشگران عرضه کرده ایم و در ۲ سال گذشته بیش از سه هزار گردشگر با اقامت در این خانه ها از طرح بوم گردی دیدن کردند.
وی ادامه داد : اکنون حدود ۵۰ نفر به صورت مستقیم در این طرح بوم گردی شامل راهنما ، آشپز ، تولیدکننده صنایع دستی، نانوای محلی و نظایر آن مشغول فعالیت هستند و در تلاش هستیم با راه اندازی فروشگاه اینترنتی و عرضه محصولات محلی مانند انواع رب، عسل، گیاهان دارویی و مانند آن فرصت های جدید شغلی برای روستاییان استان سمنان فراهم کنیم.
** تشکیل شبکه ‘خوشه سار’ بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری سمنان
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: شبکه خوشه سار بوم گردی، متشکل از فعالان گردشگری بومی ایران است که تجربه زندگی بومی را در میان اقوام مختلف برای گردشگران پدید می آورند.
وی اظهارداشت : این گروه با یک هدف مشترک دور هم جمع شده و با اقامت در مکان هایی که معماری آن با محیط سازگار است، نوشیدنی ها، خوردنی های سنتی، محلی و صنایع دستی همان روستاها را به گردشگران معرفی و به فروش می رسانند.
جعفر صفاخواه افزود : برای از بین بردن موانع توسعه روستایی و برخورداری روستائیان از شرایط مطلوب زندگی، استفاده از گردشگری روستایی به عنوان مکمل فعالیت های کشاورزی در روستاهای هدف گردشگری، مورد توجه قرار گرفته است.
** مطالبه هزینه قابل توجه تبلیغات مناطق گردشگری روستایی از سوی شهرداری ها
منصور بیرقی یکی از صاحبان خانه های بوم گردی در منطقه ملاده مهدی شهراز تبلیغات به عنوان نخستین و مهم ترین مرحله برای معرفی اقامتگاه بوم گردی خود نام برد و افزود : مطالبه هزینه میلیونی برای نصب داربست تبلیغاتی از سوی شهرداری سنگ بزرگی در ابتدای فعالیتم بود.
وی که اقامتگاه بوم گردی اش در مسیر جاده شهمیرزاد – کیاسر در روستای ‘ملاده’ قرار دارد ، گفت : ترافیک سنگین پایان هفته و تعطیلات در این جاده و معطل ماندن مسافران ، فرصت تبلیغات ارزان و بدون هزینه را برای بوجود آورد.
این مجری اقامتگاه بوم گردی در سمنان اضافه کرد : توزیع برگه های تبلیغاتی میان مسافران معطل مانده در ترافیک جذب نخستین مشتریان اقامتگاه بوم گردی را فراهم کرد.
به گفته بیرقی حضور این مسافران و تجربه زندگی روستایی به همراه غذاهای سنتی سمنانی باعث شد تا مسافران حس خوب بدور از زندگی پر هیاهوی شهری و مدرن را برای لحظاتی در جوار طبیعت تجربه بکنند.
وی با بیان این اصطلاح که’ مشتری مشتری می آورد ‘ توضیح داد : مسافران زمانی که در این اقامتگاه بوم گردی سکونت کردند الان خود بهترین مبلغان فعالیت و فضای اقامتی من شدند.
** دغدغه هایی از نوع سخت گیری در پرداخت تسهیلات ساخت اقامتگاه بوم گردی در روستاها
محمدجمالی صاحب اقامتگاه بوم گردی درروستای رشم دامغان گفت : پرداخت ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات برای ترمیم و بازسازی اقامتگاه منوط به آوردن ضامن با گواهی کسر اقساط مشکل آفرین است.
وی ادامه داد : در حالی که افرادی که شغل و توان مالی مناسبی ندارند با راه اندازی این اقامتگاه ها به دنبال ایجاد اشتغال هستند.
به گفته وی تسهیلات صندوق کارآفرینی برای احداث هر اقامتگاه بوم گردی در روستاها به میزان حداکثر یک میلیارد ریال با کارمزد چهار درصد است و تسهیلات بیش از یک میلیارد ریال از طریق منابع بخش خصوصی مربوط به تفاهم نامه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم برای طرح های اشتغالزای روستایی با بهره هشت درصد است.
جمالی تصریح کرد : باید با کاهش کاغذ بازی های اداری و تسهیل در شرایط پرداخت تسهیلات، جوانان را برای راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی در استان سمنان کمک کرد.
** آگاهی نداشتن جوامع محلی روستاهای سمنان از ظرفیت اقامتگاه های بوم گردی
عباس عیاری یکی دیگر از مجریان طرح اقامتگاه بوم گردی در سمنان از عدم آگاهی روستاییان از ظرفیت و فرصت های اقامتگاه های بوم گردی به عنوان مشکل پیش روی فعالان در این بخش نام برد.
وی که به تازگی موفق به راه اندازی اقامتگاه بوم گردی در روستایی در شهرستان آرادان شد ، به خبرنگار ایرنا گفت که اهالی و شورای روستا حضور گردشگران داخلی و خارجی را عاملی در تغییر فرهنگ ، آداب و رسوم سنتی و بومی تصور می کردند.
عیاری ادامه داد : با این نوع دیدگاه تا مدتها برای ایجاد اقامتگاه بوم گردی در این روستا ممانعت و مخالفت می شد.
وی با اشاره به برگزاری جلسات توجیهی و تشریح مدل فعالیت اقامتگاه های بوم گردی ، افزود : تاکید بر حفظ رسوم و سنت بومی به همراه بهره گیری از ظرفیت های روستا باعث شد تا بسترسازی فرهنگی لازم در این خصوص انجام شود.
**بازسازی جاده های روستایی سمنان برای رونق گردشگری دراولویت است.
مدیرکل میراث فرهگنی،صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: بازسازی جاده های روستایی استان به منظور رونق گردشگری و افزایش اشتغال و همچنین اجرای طرح های توسعه اقتصادی در این مناطق در اولویت است.
حسین خواجه بیدختی در گفت و گو با ایرنا افزود: بیش از ۲۰ روستای سمنان براساس برنامه ششم توسعه به عنوان مناطق ویژه گردشگری انتخاب شدند که باید زیرساخت لازم برای حضور گردشگران در این مناطق مهیا کرد.
وی با بیان این که برای نوسازی این راه های ارتباطی و نصب چراغ های برق بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است. اظهارداشت: اعتبار مالی اجرای این طرح ها، از محل خزانه وزارت راه و شهرسازی تامین می شود.
وی تصریح کرد : نوسازی راه های ارتباطی استان سمنان برای اجرای دقیق منویات رهبر انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی و افزایش اشتغال و رونق کسب وکار در این مناطق اجتناب ناپذیر است.
*** گردشگری روستایی درسمنان نوپا اما پر رونق
مسئول طبیعت گردی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری سمنان در تعریف گردشگری روستایی آن را با زیر شاخه هایی شامل گردشگری طبیعت گردی ، غذا و مزرعه نام برد.
جمال سعیدی گفت : دراین مدل از صنعت گردشگری بر حفظ آداب و رسوم سنتی و بومی روستاها تاکید می شود تا ازظرفیت های موجود برای پذیرایی و میزبانی از مسافران و گردشگران استفاده شود.
وی گردشگری روستایی را صنعتی نوپا ذکر و اضافه کرد : این صنعت با توجه به ظرفیت های موجود در سمنان می تواند پر رونق تر از استان های دیگر باشد.
این مسئول طبیعت گردی سمنان افزود : روستاهای دورافتاده سمنان با حفظ بافت و معماری سنتی گزینه های مناسب برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی به شمار می روند.
وی به پاره ای مشکلات در ایجاد و فعالیت اقامتگاه های بوم گردی سمنان اشاره کرد و ادامه داد : نبود اطلاعات و آگاهی درست از نوع فعالیت در این حوزه گاهی باعث ایجاد ذهنیت و دیدگاه هایی در روستاییان می شود.
به گفته سعیدی این تصور که حضور مسافران و گردشگران باعث تغییر آداب و رسوم روستا می شود باعث ایجاد مقاومت هایی از سوی اهالی شده است.
وی که مشارکت جوامع محلی را در گسترش و توسعه گردشگری روستایی تاثیر گذار دانست ، ادامه داد : جلسات توجیهی با شوراها و اهالی روستاها و چگونگی اجرای این طرح و تاثیر بر روند اشتغالزایی برگزار شد تا اطلاع رسانی لازم در این خصوص صورت بگیرد.
**توسعه گردشگری روستایی جلوی مهاجرت را می گیرد.
ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: با بهبود زمینه های اشتغال و امرار معاش برای روستائیان، جلوی مهاجرت آنها به شهرها گرفته می شود.
وی کمک به احداث زیرساخت های گردشگری در روستاهای هدف گردشگری و دفع پسماند توسط دهیاری ها را از اولویت های طرح گردشگری روستایی ذکر کرد.
به گفته حسن بیگی روستاهای زیبا با جاذبه های طبیعی و تاریخی نقش موثری در جذب گردشگر و رونق اقتصادی استان دارند.
نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلانی افزود: نبود امکانات زیربنایی در روستاهای هدف گردشگری از موانع پیش روی توسعه گردشگری روستایی استان به شمار می رود.
وی بیان کرد : ارائه خدمات گردشگری از راه های جذب گردشگر است که متاسفانه در این زمینه نیز استان ما حرکتی نکرده و انتظار می رود در این خصوص برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.
حسن بیگی بیان داشت : این استان بیش از یکهزار اثر تاریخی دارد اما بی توجهی به حوزه گردشگری باعث مغفول ماندن آثار تاریخی و فرهنگی در استان شده است.
**کشورهای همجوار تنها با پخش فیلم، گردشگر در روستاها جذب می کنند.
محمد همتی استاد جامعه شناسی ساکن سمنان به خبرنگار ایرنا گفت : نگاهی به کشورهای همجوار روشن می سازد که آن ها تنها با پخش سریال ها و فیلم های مختلف گردشگران را به کشور خود جذب می کنند.
وی ادامه داد : ترکیه با پخش فیلم ها و سریال ها و به تصویر کشیدن مناظر جذاب از شهرها و روستاهای این کشور سالانه میلیون ها گردشگر را جذب می کند چنان که سال گذشته چند میلیون ایرانی به این کشور سفر کردند در حالی که سهم ایران از گردشگری بسیار پایین است.
این جامعه شناس یادآور شد : سمنان و فراتر از آن کشورمان با وجود دارا بودن جاذبه های بالای گردشگری در حوزه های مختلف هنوز برنامه جامعی برای تبلیغ این ظرفیت ها تدوین نکرده است.
این استاد دانشگاه اظهار کرد : متاسفانه سالیان متمادی است که جاذبه های گردشگری کشور ما ناشناخته مانده و نهادی اقدام به برنامه ریزی در مورد معرفی آنها نکرده است.
وی ادامه داد : اطلاع رسانی و تبلیغات ضعیف، غافل شدن از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان و بی تفاوتی نسبت به معرفی آنها باعث فراموش شدن صنعتی گردشگری روستایی شده است.
**اختلاط آداب و رسوم اصیل روستایی با زندگی شهری فرهنگ و گویش روستایی را کمرنگ کرده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهدی شهر به ایرنا گفت : این شهرستان با برخورداری از طبیعت بکر، روستاهای هدف گردشگری و تلاش های موثر و هدفمند علاقمندان به توسعه بوم گردی جایگاه مناسبی در استان دارد و در حال تبدیل شدن به مقصد هدف گردشگران بوم گرد است.
مهدی جعفریان در گفت و گو با ایرنا افزود : یکی از ویژگی های بوم گردی آشنایی مردم مناطق دیگر با آداب و رسوم و سنت ها و فرهنگ مردم روستایی است که برای رسیدن به این هدف ارائه آموزش منظم به دهیاران و شوراهای روستایی را در دستور کار خود قرار داده ایم.
وی اضافه کرد : متاسفانه اختلاط آداب و رسوم اصیل روستایی با زندگی شهری فرهنگ و گویش روستایی را کمرنگ کرده و آن را در معرض فراموشی کامل قرار داده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهدیشهر افزود : توسعه صنعت بوم گردی اگر با برنامه ریزی درست همراه نباشد، روند نابودی این فرهنگ ها را بیشتر کرده و عامل اصلی وارد کردن آسیب به اجتماع محلی سنت های باقیمانده و حتی طبیعت منطقه خواهد بود.
وی اظهارداشت : هدف و اولویت ما در حمایت از این گونه طرح ها علاوه بر حفظ سنت ها و فرهنگ ها کمک به توسعه اشتغال و رونق اقتصادی بیشتر منطقه است.
**تدوین برنامه جامع گردشگری برای مناطق روستایی گرمسار ضروری است.
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی گفت : تدوین برنامه جامع گردشگری با هدف افزایش اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان برای مناطق روستایی شهرستان گرمسار ضروری است.
غلامرضا کاتب در گفت وگو با ایرنا افزود : ظرفیت گردشگری گرمسار برای کاهش آمار بیکاری در استان بی نظیر است اما تاکنون از این ظرفیت های ارزشمند برای رونق کسب و کار توجه نشده است.
وی اظهارداشت : برای فرار از اقتصاد نفتی راهی به جز توسعه صنعت گردشگری وجود ندارد و دولت باید با تامین آب و توجه به زیرساخت ها برای کاهش نرخ بیکاری در مناطق روستایی اقدام کند.
وی خاطرنشان کرد : بحث گردشگری در سمنان فقط در حد شعار مانده و هیچ اتفاق خاصی در زمینهٔ گردشگری استان در چند سال نیفتاده است.
کاتب یادآور شد : تمام وزارتخانه‌ها و اداره‌های کل مرتبط با بخش گردشگری باید در این زمینه فعال شوند و زمانی که گردشگر وارد استان می‌شود نباید سرگردان باشد.
وی با بیان این که تاکنون ۳۲ منطقه نمونه گردشگری و ۳۹ روستای هدف گردشگری در استان معرفی شده است،تصریح کرد : اکنون فقط چهار مجتمع گردشگری در دست احداث در روستاهای استان وجود دارد که با توجه به تردد میلیونی مسافران از محورهای استان این مقدار قابل قبول نیست.
به گزارش ایرنا، تقویت زیرساخت های اقامتی حوزه گردشگری و شعار تبدیل سمنان از معبر به مقصد گردشگری از اهداف استان سمنان برای تقویت و توسعه گردشگری و افزایش اشتغال در این حوزه است به طوری که در ۲ سال گذشته ۲۶ اقامتگاه بوم گردی و چند هتل در استان سمنان گشایش یافته است و در حال حاضر چندین اقامتگاه بوم‌گردی و چند هتل در شهرستان های مختلف در حال دریافت مجوز فعالیت و ساخت است و در ۲ سال آینده ظرفیت اقامتی استان ۲ برابر خواهد شد.
استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۱۴۷ اثر تاریخی شناسایی شده است و تا کنون ۷۱۸ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده است.
سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر از محورهای ارتباطی استان سمنان عبور می کنند.
۷۳۳۹/۶۰۲۶
*گزارش: محمدرضا یوسف نژاد** انتشاردهنده: جانعلی فتحی

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


روستایی


سمنان