اخبار گردشگری

۳ مطالبه استاندار فارس از مسئولان میراث فرهنگی

رونق اقتصادی و گردشگری فارس و در کنار آن حفاظت از میراث فرهنگی استان با برنامه ساخت موزه ها جلوه بهتری می گیرد که بنا به اعلام مسئولان فارس، ساخت موزه مشاهیر و پاسارگاد در دستور کار است.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، مروری بر دیدگاه های استاندار فارس در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری گویای آن است که مدیریت ارشد استان انتظار دارد از میان طرح های حوزه گردشگری،سه طرح به شکل ویژه مورد توجه و پیگیری مسئولان میراث فرهنگی استان قرار گیرد.
از آن جمله، استاندار فارس اواخر مهر ۹۶ در دیدار با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اعلام کرد که رونق اقتصادی وگردشگری کشور در کنار حفاظت از میراث فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
اسماعیل تبادار در این دیدار با بیان اینکه فارس از ظرفیت های برجسته گردشگری برخوردار است بیان کرد: اگر بتوانیم با برنامه ریزی صحیح ضمن صیانت از میراث فرهنگی رونقی در حوزه گردشگری ایجاد کنیم قطعاً رونق اقتصادی کارآفرینی و ایجاد اشتغال را شاهد خواهیم بود.
موضوع سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران و آرامگاه ستاره های درخشان ادبی ایران و حتی جهان یعنی حافظ و سعدی در شیراز از مواردی است که می تواند رونق استان را درپی داشته باشد و استاندار فارس در این دیدار این مورد را نیز مطرح کرد.
تبادار همچنین گفت:‌ فارس پایتخت تاریخ و تمدن ایران است و بناهای تاریخی بزرگی مانند تخت جمشید و پاسارگاد و سایر بناهای تاریخی که در آن وجود دارد زمینه را برای حضور گردشگران مهیا نموده است.
استاندار فارس ادامه داد: جاذبه های فراوان فرهنگی، تاریخی، مذهبی و طبیعی ظرفیت ها و قابلیت های فراوانی را برای فارس فراهم نموده است و باید از همه این ظرفیت ها در راستای توسعه استان بهره لازم را ببریم.
براساس توافق صورت گرفته با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور، تکمیل موزه مشاهیر استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته و برای شتاب بخشی به فرایندها مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال توسط این سازمان به این موزه تخصیص یافته است.
تبادار مهرماه جاری در نخستین روزهای کاری خود از طرح ساخت موزه مشاهیر در شیراز بازدید کرد و در جریان جزییات این طرح قرار گرفته بود.
احداث موزه پاسارگاد دومین پروژه ای است که مورد تاکید استاندار فارس قرار گرفت.
تبادار در این زمینه ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی دقیق و فراهم شدن منابع مالی اعم از طریق اعتبارات استانی و نیز تامین اعتبار از طریق سازمان میراث فرهنگی کشور نیز این مجموعه به سرانجام برسد.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه ای از سازه های باستانی بر جای مانده از دوران هخامنشیان است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس قرار دارد.
این مجموعه دربرگیرنده ساختمان هایی همچون آرامگاه کوروش، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.
ساماندهی مجموعه زندیه نیز از دیگر موارد مورد تاکید استاندار فارس است. تبادار در این باره گفته است: ‌سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر ساماندهی این مجموعه (ساختمان بازار وکیل و ارگ کریمخان) اهتمام ورزد و و برنامه ریزی های لازم را انجام دهد تا در مرکز شهر شیراز یک منطقه منسجم فرهنگی، تاریخی و گردشگری مهیا شود.
وی ابراز داشت: دانشگاه شیراز به عنوان یک ظرفیت علمی برجسته در کشور قلمداد می شود وسازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز حمایت خود را از این دانشگاه و دانشکده گردشگری اعلام کرده و مقرر شده است تا با تشکیل کمیته مشترکی از دانشگاه شیراز و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن ارائه آموزش های کاربردی زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر و صاحب نظر در حوزه گردشگری توسط دانشکده گردشگری دانشگاه شیراز فراهم شود.
ارگ کریم‌خانی از جمله آثار تاریخی دوره زندیه شهر شیراز است و در میدان شهرداری این شهر قرار دارد. ساخت ارگ کریم خانی که در واقع دژی نظامی بوده است، بین سال‌های ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ میلادی انجام شد.
بنای افراشته ارگ کریم‌خانی، ترکیبی از دو معماری مسکونی و نظامی است. بخش درونی ارگ با ایوان‌ها و اتاق‌های نقاشی شده، آب‌نماها و باغچه‌ها از ظرافت خاصی برخوردار است. سه ضلع شمال، جنوب و غرب هر یک دارای یک ایوان و شش اتاق مسکونی در دو طرف آن است.
استاندار فارس ۱۲ آبان ماه جاری نیز از تپه تاریخی پوستچی واقع در بلوار رحمت شیراز بازدید کرد، مکانی که در آن اسکلتهای انسانی و آثار تمدنی مربوط به ۶هزار و ۵۰۰ سال پیش کشف شده است.
تبادار در بازدید از این مجموعه نیز بر لزوم توجه ویژه مسئولان استان و شهر شیراز به مجموعه های تاریخی و فرهنگی اشاره کرد و از آنها خواست تا در کنار صیانت و حراست از این مجموعه ها بستر مناسبی را برای بازدید عموم مردم و گردشگران داخلی و خارجی فراهم آورند.
۱۸۷۶ / ۲۰۲۷
گزارش: غلامرضا مالک زاده ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی

انتهای پیام /*


فرهنگی


استاندار فارس


میراث فرهنگی


اسماعیل تبادار