اخبار گردشگری

گورستان تاریخی گیلیارد دماوند در آثار ملی ثبت شد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در غرب محله‌ جیلارد دماوند، قبرستانی با سنگ قبرهای بسیار بزرگ و حجیم واقع شده که به نام قبرستان یهودیان «گیلیارد» شهرت دارد.
قبرستان گیلیارد در منطقه گیلاوند کنونی و در شمال غربی میدان جهاد واقع شده و بر اساس کتاب «ایران باستان» این منطقه اولین محل اسکان کلیمیان ایران که در سال ۷۴۴ هجری قمری پس از اسارت به ایران تبعید شدند، است.
گورستان مذکور شامل ۲ بخش قدیم و جدید است. گورستان قدیمی‌تردر جنوب‌شرقی و گورستان جدیدتر در قسمت شمال قرار دارد. در منتهی‌الیه جنوب‌شرقی ۲ گورستان یهودی، بقایای گورستانی اسلامی دیده می‌شود.
شهرام شریفی با اشاره به اینکه گورستان تاریخی گیلیارد رتبه هفتاد و سومین اثر ثبت شده از شهرستان دماوند در فهرست آثار ملی کشور را به خود اختصاص داده، اظهار کرد: این گورستان در غرب محلهٔ جیلارد دماوند، بر روی تپه ای مشرف به خیابان اصلی و شمال شهرک جهاد واقع شده‌است و این گورستان مربوط به یهودیان دارای ۲ بخش جدید و قدیمی تر می‌باشد.
وی ادامه داد: در بخش قدیمی آثاری از ۶۰۰ سال پیش وجود دارد و در قسمت جنوب شرق گورستان یهودیان، آثاری از گورستان مسلمانان نیز دیده می شود که مربوط به دوران سلجوقی و تیموری بوده و دارای قدمتی مربوط به قرون ۵ و ۶ هجری است.
شریفی با بیان اینکه این گورستان پتانسیل تبدیل شدن به یک جاذبه توریستی و گردشگری را دارد، خاطرنشان کرد: شهرستان دماوند دارای گورستان های تاریخی بسیاری است که در نظر داریم با ارائه طرح مطالعاتی، ساماندهی این مناطق تاریخی را در دستور کار قرار دهیم.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دماوند با اشاره به این مطلب که طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در آینده ای نزدیک، در نظر داریم این گورستان تاریخی را به سایت موزه مردم شناسی تبدیل شود، گفت: این اثر در تاریخ ۲۱ اسفند ماه سال ۹۵ به ثبت ملی رسیده و امروز تابلوی شناسایی این اثر تاریخی در مکان گورستان نصب شده است.
لازم به ذکر است، ابعاد سنگ قبرها از ۲ متر تا ۷۵ سانتیمتر طول متغیر می‌باشند و تا آنجا که مشاهده می‌شود، قدیمی‌ترین سنگ قبور گورستان دارای تاریخ ۱۳۰۴ هـ.ش و جدیدترین آن متعلق به سال ۱۳۷۸ هـ.ش می‌باشد. البته تدفین در این گورستان به صدها سال قبل باز می‌گردد که این مهم را می توان از آثار باقی مانده و تعدادی سنگ قبر شکسته و پراکنده دید.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر ۱۰۰هزار نفر در ۴۵ کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این شهرستان از شمال با استان مازندران، از شرق با شهرستان فیروزکوه، ازجنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان شمیرانات و تهران همسایه است که این شهر از۲بخش مرکزی و رودهن تشکیل می شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: الهام حیدری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/۷۲۴۶/ ۱۵۳۹

انتهای پیام /*


اجتماعی


ثبت اثر ملی


گورستان تاریخی