اخبار گردشگری

جزییات جدید از تکلیف آخرین قطعه آزادراه تهران-شمال

آزادراه تهران – شمال که برای نزدیک به چهار دهه بدون هیچ برنامه ریزی دقیقی رها شده بود با همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان وارد مراحل پایانی کار خود شده است.آزادراه تهران-شمال
این آزادراه که مطالعات ابتدایی آن در دهه ۵۰ آغاز شد و در دهه ۷۰ نیز کلنگ ساخت آن به زمین خورد، برای سال های طولانی بدون هیچ برنامه ای رها شده بود تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان بار دیگر آینده ای روشن پیدا کند.

این آزاد راه که پس از افتتاح می تواند از نظر بعد مسافت، هزینه سفر، ایمنی و مصرف سوخت تاثیری جدی در عملکرد کلان کشور داشته باشد، در دولت قبل به مرحله ی پایانی افتتاح قطعه چهارم رسید تا کار بر روی سه قطعه مهم باقی مانده پیگیری شود.

با آغاز به کار دولت یازدهم کار پیگیری قطعه نخست آزاد راه تهران – شمال به شکلی جدی دنبال شد تا بدین ترتیب با افزایش قابل توجه درصد پیشرفت در حال حاضر به مرز آمادگی ۹۰ درصد برسد. این قطعه که آزاد راه همت در تهران آغاز شده و تا شهرستانک ادامه دارد تاکنون نزدیک به ۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته و پیش بینی می شود تا زمستان امسال به بهره برداری برسد.

این در حالی است که در ابتدا بنا بود قطعه نخست تهران – شمال در بهار سال ۱۳۹۶ زیربار ترافیک رود، اما مسائل بار جوی و شسته شدن برخی مصالح به دلیل بارندگی های سنگین باعث شد عملا نزدیک به یکسال در افتتاح این پروژه مهم تاخیر به وجود آید.

همان طور که پیش ازاین نیز بنیاد مستضعفان اعلام کرده، پس از پایان کار قطعه نخست با تمرکز جدی قطعات دوم و سوم پیگیری می شود؛ همان طور که در حال حاضر در قطعه دوم این آزاد راه پیمانکاران کار خود را آغاز کرده اند و بخش قابل توجهی از کار ساخت تونل البرز به عنوان بلندترین تونل ایران در قطعه دوم به پایان رسیده و بخش غربی آن نیز در مرحله مناقصه قرار دارد.

با توجه به شرایط خاص اقلیمی قطعه سوم این آزادراه، دو طرف تصمیم گرفتند در طراحی ابتدایی و مطالعات صورت گرفته در پروژه تغییراتی را به وجود آورند که همین موضوع فرآیند انتخاب پیمانکار را قدری طولانی کرد، اما با عبور از این مرحله حالا معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان اعلام کرده که امکان آن وجود دارد که فرآیند تعیین تکلیف قطعه سوم این آزاد راه نیز تا پایان امسال طی شود و این قطعه مهم نیز وارد فاز اجرایی شود.

پیش از این بنیاد مستضعفان اعلام کرده بود در صورت رسیدن منابع مالی مورد نظر و به وجود آمدن مقدمات لازم اجرایی می توان انتظار داشت کل این پروژه مهم تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.