اخبار گردشگری

زابل میزبان همایش اسطوره های سیستان و بلوچستان

مجتبی میرحسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اسطوره ها راهنمای خوبی برای فهم کهن الگوها در سرزمین ایران هستند اظهار داشت: از آنجایی که یافتن ویژگی های فرهنگی اسطوره ها ‌تاثیر بسزایی در هویت ملی دارد این همایش مهم در شمال سیستان و بلوچستان سرزمین افسانه ها و اسطورها برگزار می شود.
وی تاکید کرد: اسطوره ها پلی میان گذشته شکوهمند و آینده آرمانی هستند و نقش تعیین کننده ای در فرآیند ملت سازی دارند.
دبیر اجرایی همایش اسطوره سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین اسطوره ها فرهنگ، تاریخ و شناسنامه یک ملت هستند که در یک دوره طولانی از حیات اندیشه بشریت شکل گرفته اند.
میرحسینی، سیستان را سرشار از شخصیت های اسطوره ای دانست و افزود: عنوان دیگر اسطوره، اسوه است که در مطالعه سیر تاریخی در دوران های مختلف پیش از تاریخ تا دوران دفاع مقدس اسطوره ها و اسوه هایی زیسته اند که مطالعه و معرفی آنها در تقویت انسجام ملی و تثبیت هویت ملی بسیار حائز اهمیت است.
به گزارش ایرنا شاهنامه و داستانهایش، سرودن نخستین شعر پارسی در دوره یعقوب لیث صفاری توسط شاعر بزرگ آن دوره محمد وسیف سیستانی، زنده کردن خط و ربط پارسی در دوره صفاریان توسط یعقوب لیث، سرودن شعر توسط رابعه بنت کعب قزداری زن شاعره پارسی گوی سیستانی، نخستین کتاب نثر پارسی، ترجمه نخستین قرآن به گویش محلی از جمله ظرفیت های ادبی سیستان و بلوچستان این سرزمین اسطوره ای است.
۷۳۱۶** ۳۲۱۳ خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


همایش اسطوره ها


زابل