اخبار گردشگری

برای حفظ نهاد خانواده باید به میراث فرهنگی ناملموس خود بازگردیم

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، محمدحسن طالبیان روز دوشنبه و در سومین روز از سلسله نشست های فرهنگ عمومی که بمناسبت روز فرهنگ عمومی و با موضوع خانواده، جوانان و نشاط اجتماعی در محل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد، افزود: میراث ناملموس یک موضوع بسیار مهم است و بطور طبیعی در جامعه وجود دارد و چنانچه این مهم غیر از آنچه که هست معرفی شود، معنا و مفهوم خود را که لازمه زیست و حیات انسان است، از دست خواهد داد.
وی با بیان اینکه متاسفانه از مسیر تاریخی و فرهنگی خود فاصله گرفته ایم، اظهارکرد: امروز و در دنیای مدرن نسبت به گذشته تاریخی و اجدادی خود غفلت کرده ایم و از آن جهت موضوع حفاظت و توجه به میراث ناملموس بسیار اهمیت یافته است.
طالبیان گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری فعال در زمینه حفظ میراث ناملموس در بین جامعه بین الملل است و یکی از اعضای کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس به شمار می رود به طوری برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس اقوام ساکن در ایران، منطقه و بین الملل، اقدامات خوب و مشترکی با سایر کشورهای همسایه و منطقه ای زیر نظر یونسکو داشته است.
معاون سازمان میراث فرهنگی افزود: با توجه به اینکه منطقه مرکزی و آسیای غربی از ویژگی های منحصر به فرد در زمینه میراث فرهنگی ناملموس برخوردار است و این منطقه را باید محل رشد انواع فرهنگ، نژاد، ادیان و اسلوب های گوناگون که قرن ها با صلح و آرامش در کنار یکدیگر می زیستند نامید، به رغم این سابقه درخشان چند دهه ای است که با کم رنگ شدن بنیه های فرهنگی، امکان بروز پاره ای جریانات، صلح در این منطقه و به تبع در جهان فراهم شده است.
طالبیان اظهار کرد: از این رو یکی از وظایف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان یونسکو و یا مرکز میراث ناملموس تهران ارتقاء سطح آگاهی های عمومی، تقویت ظرفیت ها از طریق آموزش و قابل مشاهده کردن میراث فرهنگی ناملموس بخصوص آداب و سنن گذشتگان در جوامع امروزی است.
وی گفت: با گسترش فرهنگ عمومی و اختصاص یک روز به همین عنوان، باید برنامه های آگاهی افزایی در سطح جامعه را تقویت کرد و از این رو هرچه بیشتر و بهتر بتوان میراث ناملموس را در جای جای کشور قابل مشاهده کرد، زمینه ایجاد نشاط اجتماعی و همبستگی اعضای خانواده ها به یکدیگر بیشتر و آسیب های اجتماعی کاهش خواهد یافت.
روز ۱۴ ابان ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز فرهنگ عمومی نامگذاری شده است.
فراهنگ ** ۱۴۱۷ ** خبرنگار سید مهدی حسینی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


شورای فرهنگ عمومی


میراث فرهنگی