اخبار گردشگری

پذیرایی مردم ملکشاهی از زائران اربعین به رسم ایلاتی

به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با ورود زائران اربعین از مسیر ملکشاهی مردمان این شهرستان با شور حسینی با همه توان خود از زائران استقبال و به آنان خدمت رسانی می کنند.
پذیرایی و خدمت رسانی مردمان ملکشاهی به رسم ایلاتی که همراه با عشق و ارادت مردم به سید و سالار شهیدان است خالق جلوه های زیبا و ماندگاری است که خاطره بس ماندگار در اذهان زائران باقی می گذارد.
برپایی سیاه چادر این نماد ایلاتی خود حکایت از ماندگاری رسم و رسوم تاریخی و سنتی این مردمان اصیل است که برای زائران بسیار جالب و دیدنی است.
پخت نان و غذاهای محلی از جمله بژی برساق توسط زنان و دختران با لباس محلی در محل پذیرایی زائران نیز خالق زیبایی های نابی است که خاص مردمان ملکشاهی است.
اسکان زائران در منازل نیز یکی دیگر از سنت های حسنه و ایلاتی این مردمان که همان رسم مهمان نوازی است را به نمایش گذاشته می شود.
طی روزهای گذشته بطور میانگین چهار هزار زائر از مسیر شهرستان ملکشاهی خود را به مهران رسانده اند و مردم و مسئولان این شهرستان با برپایی ۶ موکب و یک موکب مرکزی روزانه در هر سه وعده صبحانه ، نهار و شام از زائران حرم اباعبدالله الحسین (ع) پذیرایی می کنند.
۱۵ آمبولانس همراه با تکنسین و تجهیزات پزشکی در طول مسیر مستقر و یک درمانگاه سیار نیز به صورت شبانه روزی به زائران ارائه خدمت می کنند، ضمن اینکه هلال احمر نیز در قالب پنج گروه امداد و نجات شبانه روزی در طول مسیر مستقر هستند.
گروه های راهداری نیز به صورت اورژانسی در چند روز گذشته واریانت تازه آسفالت شده ترشابه را با نصب علائم راهنمایی و رانندگی و گارد ریل ایمن سازی کردند.
شهرستان ۲۲ هزار نفری ملکشاهی در ۳۵ کیلومتری جنوب ایلام و ۷۰ کیلومتری مرز مهران قرار دارد.
مسیر ایلام – ملکشاهی – مهران با اختلاف ۲۰ کیلومتر از مسیر اصلی به عنوان راه دوم شناخته شده و هر ساله در ایام اربعین شاهد تعداد پر شمار زائرین از این مسیر زیبا و کوهستانی است.
وجود ۲ امامزاده سید محمد عابد(ع) و سید محمد ابوچماقین (ع) و دهها اثر تاریخی ، طبیعی و فرهنگی نیز از دیگر جلوهای خاص این مسیر برای زائران است.
گزارش: روح اله احمدی ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
۷۱۷۹/۶۱۱۹

انتهای پیام /*


اجتماعی


اربعین۹۶


پذیرایی و استقبال


ملکشاهی