اخبار گردشگری

تصویب ۱٫۵ میلیارد دلار توسط مجلس به منظور توسعه اشتغال‌زایی روستاها

به گزارش روابط عمومی استانداری گیلان به ایرنا، مصطفی سالاری روز یکشنبه در بازدید از موزه میراث روستایی گیلان، این موزه را الگویی مناسب برای ساخت واحدهای بوم‌گردی با بهره گیری از معماری و مصالح عنوان کرد.
وی افزود: امیدوارم بتوانیم در روستاها ضمن حفظ ساختار و هویت روستایی، با توسعه گردشگری و درآمدزایی، پذیرای میهمانانی باشیم که تمایل دارند در دل طبیعت، از معماری سنتی و فرهنگ روستا بیشتر بهره‌مند شوند.
سالاری ادامه داد: در بحث بوم‌گردی روستایی برنامه گسترده‌ای را آغاز کرده‌ایم و باید از اقلیم‌های مختلف استان، الگوها را استخراج کرده و بهره بگیریم و موزه میراث روستایی بدلیل انجام مطالعات گسترده در این بخش، می‌توانند کمک کننده باشد.
استاندار گیلان با اشاره به تنوع معماری سنتی در موزه میراث روستایی گفت: در این موزه خانه‌های روستایی مربوط به دهه و حتی سده‌های گذشته بازسازی و بعضاً همان خانه را به این موزه انتقال داده‌اند و با استفاده از این روش و تنوع و زیبایی‌هایی که شاهد آن هستیم، می‌توانیم بازسازی در روستاهای استان را انجام دهیم.
وی میراث روستایی را شامل مباحث ملموس و غیر ملموس دانست و افزود: فرهنگ، آداب و سنت از جمله میراث غیرملموسی به شمار می‌رود که در این موزه در مناسبت‌های مختلف به خوبی از این میراث هم بهره گرفته شده است.
سالاری میراث غیرملموس را کمک کننده برای زنده ماندن تاریخ و هویت در یاد و ذهن مردم دانست و گفت: با تحقق این مهم شاهد جذب گردشگر، درآمدزایی و اشتغال خواهیم بود.
وی با بیان اینکه موزه میراث روستایی در هر ۲ بخش میراث ملموس و غیرملموس می‌تواند الگویی مناسب برای دیگر روستاهای استان باشد، بر ضرورت بهره گیری هر چه بیشتر از این ظرفیت تاکید کرد.
وی با اشاره به تصویب ۱٫۵ میلیارد دلار توسط مجلس به منظور توسعه اشتغال‌زایی روستاها خاطرنشان کرد: باتوجه به لایحه دولت و مصوبه مجلس شورای اسلامی، این اعتبار از محل صندوق ذخیره ارزی به منظور توسعه اشتغالزایی روستاهای کشور اختصاص یافته است.
سالاری اختصاص این مبلغ را ظرفیت قابل توجهی برای توسعه مشاغل روستایی دانست و افزود: این تسهیلات با نرخ سود تک رقمی به متقاضیان تعلق خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه درصددیم تا بخش عمده‌ای از این تسهیلات را در بخش بوم‌گردی استان اختصاص دهیم، گفت: از دستگاه‌های متولی و صاحبان فکر و اندیشه در این بخش کمک خواهیم گرفت تا بتوانیم طراحی‌های تیپ را برای احداث واحدهای بوم‌گردی به متقاضیان ارائه و با روان سازی تسهیلات در این بخش تحول اساسی در حوزه بوم‌گردی روستایی استان شاهد باشیم.
موزه میراث روستایی گیلان از ابتدای تاسیس در ۹ بخش تعریف شده که هفت بخش آن، طی سال های گذشته و دو بخش ساحل شرق و ساحل غرب در اردیبهشت ماه ۹۵ به بهره برداری رسید.
جلگه شرق ، مرکز ، غرب، کوهپایه شرق و غرب، کوهستان شرق و غرب هفت بخشی است که پیشتر به بهره برداری رسیده است.
موزه میراث روستایی گیلان اولین موزه میراث روستایی کشور است که در زمینی به مساحت حدود ۲۶۳ هکتار در پارک جنگلی سراوان واقع شده و زندگی روستایی یکصد سال گذشته مردمان این سرزمین در آن احیاء شده است.
خبرنگار:ضامن**انتشاردهنده:کبیری
۱۸۸۱/۲۰۰۷

انتهای پیام /*


اقتصاد


اشتغال زایی


موزه میراث روستایی


گیلان