اخبار گردشگری

موزه و تورهای گردشگری هدفمند در انتظار پاسارگاد

استاندار فارس این خبر را اواخر مهر ۹۶ در دیدار با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اعلام کرد.
اسماعیل تبادار ابراز امیدواری کرد که طرح ساخت موزه پاسارگاد با برنامه ریزی دقیق و فراهم شدن منابع مالی اعم از طریق اعتبارات استانی و نیز تامین اعتبار از طریق سازمان میراث فرهنگی کشور به سرانجام برسد.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه ای از سازه های باستانی بر جای مانده از دوران هخامنشیان است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس قرار دارد.
این مجموعه دربرگیرنده ساختمان هایی همچون آرامگاه کوروش، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.
نام اصلی شهر پاسارگاد چیزی شبیه ‘ پَسَرگَد’ بوده و نام پاسارگاد از اسم قبیله شاهان پارسی یعنی قبیله ‘پاسارگاد’ گرفته شده که به معنای آنان که گُرز گران می کشند.
پیش از این معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به پیشینه تلاش ها برای احداث موزه پاسارگاد اشاره ای داشته است.
محمدحسن طالبیان اواخر تیرماه امسال در این باره گفته است: بهره برداری از موزه پاسارگاد در اولویت سازمان میراث فرهنگی، مدیران استان فارس و پایگاه میراث جهانی پارسه و پاسارگاد قرار دارد.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: دولت در ۳ سال گذشته اتمام پروژه های با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت را در دستور کار دستگاه ها قرار داد و با همین تصمیم بود که اتمام موزه منطقه ای خراسان با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی و برخی از مخازن موزه ها همچنین موزه های دیگر از جمله فرش تبریز و با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در اولویت این سازمان قرار گرفت و این سازمان با بودجه محدودی که برای توسعه و بهره برداری از موزه های در حال احداث داشت، تلاش کرد موزه های با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت را به بهره برداری برساند. این به لحاظ صرفه و صلاح و هدفمندی انجام پروژه های احداثی موزه ها بسیار موثر بود.
طالبیان اظهارداشت: موزه پاسارگاد موزه استانی ماست و پیشرفت فیزیکی آن حدود بیست و پنج درصد بود با این وجود از سالیان گذشته تکمیل آن در برنامه پایگاه و استان جای گرفت و تلاش های خوبی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: بنای موزه پاسارگاد به دلیل نیمه تمام بودن آن در طول سالیان زیاد بعد از انقلاب و جنگ و قرارگیری بتن مسلح و میلگردها در معرض هوا و فرسایش نیازمند آزمایش های مختلف جهت سنجش مقاومت و چگونگی استحکام بخشی آن بود که به لحاظ پیچیدگی و مشکلات مربوطه، زمان زیادی بابت تهیه جزییات فنی و محاسبات جدید و تاییدیه های مهندسی را به خود اختصاص داد و خوشبختانه نقشه های فنی تهیه شد.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: از سال ۹۵ با وجود تنگناهای مالی، تکمیل این موزه در اولویت طرح های استان و پایگاه میراث جهانی پارسه و پاسارگاد قرار داشت و کار اجرایی آن پیشرفت قابل توجه ای داشته است.
وی ادامه داد: تنها در سال ۹۵، مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به عملیات تکمیل موزه پاسارگاد اختصاص یافت و ما حداکثر تلاش را خواهیم داشت تا این موزه در ۲ تا سه سال آینده به بهره برداری برسد.

** تورهای گردشگری هدفمند در پاسارگاد شکل گیرد
در کنار ساخت موزه پاسارگاد، نگاه مسئولان حوزه میراث فرهنگی کشور در دولت دوازدهم به شکل گیری تورهای گردشگری هدفمند به این منطقه است و علاوه بر این از سرمایه گذاری در ایجاد اقامتگاه برای گردشگران در این منطقه استقبال و حمایت شده است.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اواخر مهرماه امسال در بازدید از مجموعه تاریخی پاسارگاد فارس گفت: ظرفیت های این آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو باید با تعریف تورهای هدفمند گردشگری معرفی شود.
علی اصغر مونسان افزود: حضور گردشگران در محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی باید برنامه‌ریزی درست و اجرای اقدامات مناسب به ماندگاری در این محوطه‌ها منجر شود، ایجاد اقامتگاه برای گردشگران به‌منظور افزایش ماندگاری آن‌ها در محوطه‌های آثار تاریخی ایجاد اشتغال و درآمدزایی را نیز به دنبال خواهد داشت.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: حفظ و نگهداری از این آثار تاریخی اولویت ماست اما باید در عین حفاظت و نگهداری و رعایت استانداردها، معرفی این آثار به گردشگران را با اجرای برنامه‌ها و اقدامات مناسب در دستور کار قرار دهیم.

** تاکید بر بهره مندی مردم منطقه از منافع آثار تاریخی و فرهنگی
معاون رئیس جمهوری بیان کرد: آموزش نیروی انسانی بومی در این منطقه باید در دستور کار قرار گیرد تا جامعه محلی از منافع وجود این آثار فرهنگی و تاریخی بهره مند شوند.
وی ادامه داد: بهره گیری از راهنمایان گردشگری آموزش دیده در محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه این افراد علاوه بر معرفی آثار تاریخی می‌توانند معرف فرهنگ و اصالت ایرانی و اسلامی به گردشگران باشند.
بنا بر آمار اعلامی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، مجموعه جهانی پاسارگاد در جایگاه چهارم از نظر شمار بازدیدکنندگان در تعطیلات نوروز ۹۶ (بعد از آرامگاه حافظ، تخت جمشید و آرامگاه سعدی) بود. بر این اساس، ۱۶۱ هزار و ۹۹۱ نفر از ۲۵ اسفند ۹۵ تا ۱۳ فروردین ماه امسال از این مجموعه دیدن کردند.
در کنار فعالیت ها و گام های دولت برای ارتقای وضعیت گردشگری در شهرستان پاسارگاد، زمینه فعالیت بخش خصوصی در قالب اقامتگاه های بوم گردی نیز فراهم شده است و تاکید معاون رئیس جمهوری در زمان حضور درمجموعه تاریخی جهانی این شهرستان بر ایجاد اقامتگاه برای گردشگران، نویدبخش استقبال و حمایت دولت از سرمایه گذاری ها در این حوزه است.
بدون تردید، تدبیر دولت دوازدهم برای ساخت موزه و شکل گیری تورهای گردشگری هدفمند با اولویت بهره مندی مردم بومی از مزایای آن، خبرهای خوشی است که می تواند ضمن تقویت اقتصاد محلی در توسعه منطقه نیز نقش مهمی را ایفا کند.
شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در ۱۳۶ کیلومتری شمال شیراز واقع است.
۲۰۲۷ / ۱۸۷۶
گزارش: سیداحمد نجفی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


پاسارگاد


موزه