اخبار گردشگری

چشمه آبگرم دلفان جاذبه گردشگری ناشناخته در لرستان

به گزارش ایرنا ، چشمه های آبگرم به عنوان یکی از قابلیت های جذب توریست و توسعه گردشگری شناخته شده و برخی کشورها با سرمایه گذاری های کلان و ایجاد مجتمع های آب درمانی توانسته اند با ایجاد شغل های جدید ، درآمدهای هنگفتی را از این راه بدست آورند.
کشور ایران نیز از وجود چشمه های آبگرم در برخی مناطق بهره مند شده و سرمایه گذاری های خوبی در برخی مناطق برای درآمدزایی از این مناطق انجام شده است.
چشمه آبگرم دلفان نیز یکی از چشمه های معدنی در استان لرستان است که هنوز برای خیلی از مردم لرستان نیز ناشناخته مانده است که این موضوع توجه ویژه مسئولان گردشگری استان را می طلبد.
این چشمه در۶۰ کیلومتری غرب شهر نورآباد و در بین دو رشته کوه گله و سفیدکوه در زاگرس و در محل تلاقی سه رودخانه گاماسیاب، گیزه رود و سیمره، واقع شده است.
چشمه آبگرم دلفان با آبدهی ۳۰ لیتر در ثانیه و دمای ۶۰ درجه سانتی گراد از دامنه کوه گله از اعماق زمین می جوشد.
به گفته کارشناسان این چشمه طبیعی به لحاظ داشتن مواد معدنی در التیام دردهای مزمن موثر است و بسیاری از بیماران برای درمان با استفاده از این چشمه معدنی به این منطقه سفر می کنند.
این چشمه با غلظتی بیش از ۷۰۰ میلیگرم در لیتر و ترکیبات سولفات کلسیم، گوگرد، سولفور، وجود دی کربنات منیزیم در درمان بیماریهای مفصلی ، عفونی و امراض جلدی اثر بخش است.
فرماندار شهرستان دلفان در این باره به ایرنا گفت : نتایج آزمایشات کارشناسان بر روی این چشمه امیدوارکننده بوده و بسیاری از املاح و مواد معدنی در این چشمه وجود دارد.
جعفر طولابی افزود: در سال ۹۳ عملیات راه شکافی مسیر ارتباطی نورآباد به چشمه آبگرم انجام گرفت ولی این مسیر تاکنون آسفالت نشده که امیدواریم اعتبار مورد نیاز آسفالت این مسیر نیز تخصیص یابد.
وی یاد آور شد: اداره میراث فرهنگی و گردشگری لرستان متولی اصلی سرمایه گذاری در این منطقه است که طرح مطالعات سنجی و ساماندهی این منطقه را بر عهده دارد.
به گفته وی طرح ساماندهی چشمه آبگرم دلفان توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری لرستان آغاز شده و در سالجاری نیز ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرای آن اختصاص یافته است.
طولابی افزود: هم اکنون طرح توسعه استخر ، سکوی نشیمن و نمازخانه توسط پیمانکار در دست اجرا است.
فرماندار شهرستان دلفان در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا درخصوص ادعای مالکیت بر چشمه آبگرم توسط استان کرمانشاه اظهار کرد : اسناد تاریخی ، پلاک ثبتی املاک ، نقشه جغرافیایی سیاسی و ثبت ملی در فهرست آثار ملی نشان می دهد این چشمه در حوزه استحفاظی لرستان واقع شده است.
طولابی افزود: مستندات نیز در تقسیمات کشوری وزارت کشور موجود است و این منطقه از گذشته های دور در حوزه جغرافیای سیاسی دلفان قرار داشته است.
وجود چشمه آبگرم و پل گرمابه و طبیعت زیبا و بکر آن از ظرفیت های است که می توان این منطقه را به یکی از قطب های گردشگری سلامت در غرب کشور تبدیل نمود.
چشمه آبگرم شهرستان دلفان در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ توسط شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
شهرستان دلفان با ۱۵۰ هزار نفر در شمال استان لرستان واقع شده است.
۷۲۷۰/۶۰۶۰
خبرنگار: علی معظمی **انتشاردهنده:محمد علیدوستی

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


چشمه آبگرم


دلفان