اخبار گردشگری

تزئینات نقاشی چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی تثبیت شد

عبدالرحمن وهاب زاده روز سه شنبه گفت: مرمت بخش های مختلف بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان یکی از آثار فاخر تاریخی با بهره گیری از کارشناسان و هنرمندان در دست اجرا است که از آن جمله می توان به تثبیت و مرمت کاشی کاری گنبد شاه اسماعیل اشاره کرد.
او اظهار کرد: علاوه بر این با همت کارشناسان رشته های مرمت و معماری تثبیت تزئینات نقاشی و گچ بری چینی خانه و تثبیت کاشی کاری معرق گنبد الله الله انجام شده است.
به گفته وهاب زاده ، در حال حاضر عملیات تثبیت و مرمت تزئینات کاشی کاری معرق صحن اصلی مجموعه و حیاط میانی ادامه دارد.
او تصریح کرد: ساماندهی محوطه ضلع شمالی حیاط باغ، عایق کاری و آجرفرش قسمتی از پشت بام نگارخانه و تزئینات کاربندی ایوان های جنت سرا نیز از اقدامات انجام شده است.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی به ساماندهی و مرمت مدرسه مجاور بنا که بصورت خرابه درآمده بود اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر این بنا به عنوان موزه سفال استفاده می شود.
وهاب زاده همچنین از تکمیل احداث دیوار حیاط باغ که شش چشمه آن قبلا جمع آوری شده بود خبر داد و افزود: مرمت گچ کاری های طبله کرده و مرمت نورگیرهای حمام شیخ (موزه صنایع دستی) نیز انجام شده است.
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.
این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.
اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده اند.
مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه (که دارای گچ بری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.
این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.
یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت کشور انگلستان نگهداری می شود.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


اردبیل


پایگاه جهانی