اخبار گردشگری

باستان شناس آلمانی: آثار باستانی ایران ریشه در تمدن کهن این کشور دارد

آندریاس زیگه (Andreas zige) روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تمدن مصر و ایران از قدیمی ترین تمدن های جهان بوده و آثار کهن بی نظیری در این کشورها به جا مانده است.
باستان شناس ۶۸ ساله آلمانی افزود: آثار میراث جهانی تخت سلیمان نیز از جمله آثار بی نظیری است که معماری خاص خود را دارد و هم دوره آثار تاریخی ‘تیسفون’ در عراق است که اثر مربوط به دوره ساسانیان به شمار می رود.
‘زیگه’ با بی نظیر خواندن برخی آثار تاریخی در ایران گفت: آثار باستانی و تاریخی شهرهای تبریز، شیراز، کرمان، اصفهان، یزد و اهواز در ذهن بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان خارجی ماندگار شده است.
وی همچنین با بیان خاطره ای خوش از ایران، اظهار کرد: در سال ۱۹۷۱ در بسطام خوی از شهرهای آذربایجان غربی که برای مطالعات باستان شناسی در آنجا بسر می بردم با همسرم که او هم باستان شناس است، آشنا شدم و پس از بازگشت به آلمان با وی ازدواج کردم.
همسر وی که مدیر تور و باستان شناس آلمانی است نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالی سه بار به ایران می آیم و امنیت و فرهنگ این کشور عامل افزایش حضور گردشگری اروپائی در این کشور است.
کریستین اشتراوز(Kristen Eshtrovz) اضافه کرد: مهربانی، مهمان نوازی و خوش رویی از ویژگی های مردم ایران است که گردشگران را به سوی خود جلب می کند.
وی در خصوص جذابیت ها و ویژگی های میراث جهانی تخت سلیمان نیز اظهار کرد: هنوز قداست تاریخی آثار مجموعه تخت سلیمان را می توان حس کرد و این آثار یکی از نمونه های بی نظیر معماری جهان محسوب می شود.
‘اشتراوز’ مسجد کبود و بازار تاریخی تبریز، پرسپولیس و تخت جمشید شیراز، گنبد سلطانیه زنجان و ۳۳ پل اصفهان را از جمله دیگر آثار برجسته ایران دانست و افزود: این آثار ارزش چندین بار بازدید را دارد.
این باستان شناس آلمانی همچنین در پاسخ به این سئوال که تا چه حد با خبرگزاری جمهوری اسلامی آشناست، گفت: این خبرگزاری از معتبرترین آژانس های خبری منطقه بوده و سالهاست که این خبرگزاری را با نام اختصاری ‘ایرنا’ می شناسم و به قدمت ایرنا واقف هستم.
به گزارش ایرنا مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان با دریاچه ای اسرار آمیز در وسط بقایای تاریخی آن در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است؛ این مجموعه در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.
به عقیده باستان شناسان محوطه تاریخی تخت سلیمان قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته است؛ اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ های ایلخانی تنها در مجموعه تخت سلیمان تکاب به چشم می خورد.
۳۰۹۳/۳۰۷۲
**خبرنگار: پیمان پاکزاد ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


باستان شناس آلمانی


تخت سلیمان