اخبار گردشگری

انتقاد جامعه هتلداران کشور به کارکرد خانه مسافرها و آپارتمان های مبله

به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس جامعه هتلداران کشور روز سه شنبه در نشست اعضای این جامعه با علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: ضریب اشغال هتل های ایران از سه سال پیش تا کنون به شدت رو به کاهش است و برخلاف آنچه که گفته می شود هتل ها جا ندارند، از سال ۹۴ تا کنون ضریب اشغال ما فقط ۳۰ درصد ظرفیت بوده است.
جمشید حمزه زاده تاکید کرد: متقاضی اصلاح «آیین نامه اصلاح، تکمیل و نرخ گذاری و درجه بندی هتل ها» هستیم و معتقدیم این آیین نامه که در سال ۹۴ در هیات دولت به منظور تقویت بخش خصوصی در گردشگری مصوب شده، دارای اشکالات متعددی است که نتیجه ان تضعیف هتلداران کشور و به نفع بخش دولتی است.
وی ادامه داد: در ماده یکم فصل یک در مصادیق تاسیسات گردشگری پدیده ای به نام «خانه مسافر» تعریف شده که ماهیت مسکونی دارد و رسمیت دادن دستگاه گردشگری به این خانه ها برخلاف نظر علمی است و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.
حمزه زاده افزود: در مقابل سازمان میراث فرهنگی نیستیم و بازوی این سازمانیم که هردو در جهت توسعه گردشگری فعالیت می کنیم.
وی تصریح کرد: انتظار داریم مواد ۹۸ و ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه که بر تقویت بخش خصوصی تاکید دارد و به تشکل های گردشگری اجازه می دهد تا در تصدی و اداره بخشی از پیکره گردشگری کشور فعال باشند و امور را خود به دست گیرند به طور عملی محقق شود.

** چهار سال است یارانه هتل های جدیدساخت پرداخت نشده
نائب رئیس جامعه هتلداران نیز گفت: چهار سال است که افرادی که هتل های جدید احداث کرده اند برخلاف پیش بینی قانون هنوز یارانه ساخت دریافت نکرده اند.
محمدعلی فرخ مهر افزود: به دلیل محدودیت های فراوان امنیتی و فرهنگی از قبیل نداشتن ماهواره حتی برای رصد اخبار، محدودیت های استخر و دعوت مهمان به هتل و … گردشگران خارجی ترجیح می دهند به جای هتلهایی که چارچوب بسته و امنیتی آن عامل عذاب است تا تفریح، به اجاره آپارتمانهای غیرمجاز مبله در ایران روی بیاورند.
وی ادامه داد: آپارتمان های مبله با تبلیغات فراوان و به طور غیرقانونی دامنه فعالیت به مراتب بیشتری از هتل ها پیدا کرده اند درحالیکه هیچگونه نظارت امنیتی و اخلاقی روی آنها صورت نمی گیرد.

** مجوز ساخت هتل فرسایشی است
رئیس جامعه هتلداران استان فارس هم گفت: خانه مسافرها باید زیر نظر اتحادیه هتلداران اداره شوند و نظارت پذیر باشند.
سیدحسن سیادتان تاکید کرد: وقتی از مرحله صدور اولین مجوز تا اخرین ان برای ساخت هتل حدود یکسال و نیم و به طور فرسایشی طول می کشد سرمایه گذار ترجیح می دهد به جای مجوزهای ۲۲ گانه از ارگانهای مختلف سرمایه اش را جای دیگری ببرد.

** مالیات سنگین هتل ها را به مرز ورشکستگی رسانده
عبدالحمید حرمتی رئیس جامعه هتلداران استان خوزستان هم تصریح کرد: وقتی دولت شعار ارزان سازی خدمات می دهد باید هتل ها را هم در پرداخت یا تسهیل قانون مالیات بر ارزش افزوده یاری کند سیاست های فعلی هتل ها را میلیاردها تومان بدهکار و تا مرز ورشکستگی کشانده است.

** مهمانسراهای دولتی جمع شوند
شهرام شیروانی رئیس جامعه هتلداران استان همدان نیز گفت: اعمال ماده ۲۳ قانون خدمات کشوری که می گوید مهمانسراهای دولتی باید جمع شوند می تواند کمک زیادی به صنعت هتلداران کند به علاوه مسئولین خود باید به جای اقامت در مهمانسراهای دولتی در سفرهای استانی به هتل ها بروند و اصلاحات را از خود آغاز کنند.

** معلمان در سفر زیارتی مشهد به جای اسکان در مدارس به هتل بروند
رئیس جامعه هتلداران استان خراسان رضوی عنوان کرد: مردم و مراجع دینی به خانه های مسافر مشهد به چشم خانه فساد نگاه می کنند به این دلیل که به میزان جرم و فساد اخلاقی در انها که هیچ نظارتی نمی شوند روز به روز در حال افزایش است.
محمد قانعی گفت: آمادگی داریم به جای استفاده معلمان از مدارس که برای اقامت بی امکانات و پرمشکل هستند نیز بسته های ارزان قیمت هتلی عرضه کنیم که این پیشنهاد با استقبال مونسان مواجه شد و این موضوع را با وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد.

** ستاد هماهنگی خدمات سفر در استانها دچار سوء مدیریت است.
رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان نیز گفت: ستاد هماهنگی خدمات سفر در استانها به طور غیرتخصصی با مدیریت استاندار اداره می شود و به طور سنتی معاونت ان به معاون عمرانی استاندار می رسد. معاون غیرمتخصص عمرانی استاندار در گردشگری جایی که مدیران کل متخصص گردشگری هیچکاره اند با سوءاستفاده از سمت ستادهماهنگی خدمات سفر برای منافع شخصی اقدام به کارهای سودجویانه و سوداگرانه در زمینه گردشگری می کنند.
مهدی نریمانی افزود: دستگاههای دولتی در اصفهان بالای ۱۰۰ مهمانسرای دولتی دارند در حالیکه هتل ها خالی است. چون ارگانها به جای ارایه خدمات به کارکنانشان به دنبال درامد برای خود هستند و در کارتخصصی گردشگری ورود می کنند که هیچ اجازه ای برای ان ندارند.

** کارت اعتباری بانکی برای استفاده از هتل
در ادامه این نشست نیز خسرو ایرانپور مشاور جامعه هتلداران و جعفر بذری رئیس جامعه هتلداران استان اردبیل و عباس بیدگلی مدیر اجرایی جامعه هتلداران کشور هم به ترتیب درباره ایجاد اتاق مشترک جهت حضور فعالان بخش خصوصی در سازمان میراث فرهنگی، اصلاح ماده ۱۱آیین نامه درجه بندی هتل ها و تخصیص کارت اعتباری بانکی برای مسافران داخلی مایل به اقامت در هتل ها صحبت کردند.
فراهنگ ** ۳۰۷۹ ** گزارش خبری: علی اسدی ** انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


هتل


خانه مسافر