اخبار گردشگری

نباید بادگیرهای ایرانی به نام دیگران مصادره شود/ پیشنهاد ثبت جهانی

به گزارش ایرنا محمدرضا تابش روز دوشنبه در دیدار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، بادگیر و قنات را دو ابتکار و اختراع هوشمندانه ایرانیان و نشانه ای از تفکر و معماری شاخص مناطق کویری همچون یزد که مشهور به شهر بادگیرهاست دانست و گفت: در حالی که منظر بسیاری از شهرهای کویری کشورمان خصوصا استان یزد با بادگیر تزئین و شناخته می شود؛ نباید اجازه دهیم این عنصر تاریخی و هویتی ایرانی به نام کشورهای دیگر مصادره شود.
تابش با انتقاد از تعلل و برخی سیاسی کاری ها در موضوع ثبت جهانی فناوری بادگیر گفت: با توجه به ثبت جهانی شهر تاریخی یزد و تعدد بادگیرهای شاخص در ابنیه های تاریخی؛ از این ظرفیت برای ثبت جهانی بادگیر به نام ایران و جلوگیری از هر گونه تعرض به ارزش های تاریخی و فرهنگی و ملی استفاده شود.
وی با بیان اینکه مواریث تاریخی و فرهنگی نقطه قابل اتکا و موثر برای پاسداشت ارزش های تاریخی، اجتماعی و مذهبی جامعه است گفت: باید با شناساندن سابقه کهن فرهنگی و مدنیت کشورمان، چهره ای واقعی از ایرانیان به جهان معرفی شود‌ و تبلیغات غرض ورزانه علیه کشور را خنثی کرد.
تابش عنوان داشت: سازمان میراث فرهنگی علاوه بر نقش محوری در حفظ و حراست از ابنیه و شاخص های تاریخی و فرهنگی و گردشگری؛ ظرفیت بالایی برای توسعه اقتصادی کشور دارد که البته نیاز به برنامه ریزی هدفمند و تعامل بهتر بین بخشی با سایر دستگاه ها و نهادها ضرورت دارد.
وی با اشاره به ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد اظهار داشت: با ارتقای جایگاه استان، باید در همه زمینه ها بخصوص عرصه میراث فرهنگی، جهانی بیاندیشیم و عمل کنیم.
نماینده اردکان تصریح کرد: این اتفاق مهم تنها محدود به شهر یزد نیست و باید از این ظرفیت برای رونق گردشگری در کل استان یزد بهره برد.
عضو هیات امنای دانشگاه یزد در بخش دیگری از سخنانش،
وی همچنین با تاکید بر تقویت نیروی انسانی متخصص در حوزه میراث فرهنگی استان یزد و بازاندیشی مدیریت شهری و شهرسازی شهر تاریخی یزد عنوان داشت: امیدوارم در سالی که مزین به اقتصاد مقاومتی است بتوانیم با تکیه بر پتانسیل های بومی و تاریخی، به شکوفایی اقتصادی در این بخش دست یابیم.
نماینده مردم اردکان همچنین به برخی نیازهای حوزه میراث فرهنگی استان و شهرستان اردکان اشاره کرد و خواستار حل درون استانی این موضوعات شد و آمادگی خود را برای پیگیری موضوعات در سطح ملی را اعلام کرد‌.
فاطمه دانش مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این دیدار با تشکر از پیگیری های نماینده اردکان و موفقیت های کسب شده در حوزه، خواستار تداوم حمایت ها در حل مسائل و مشکلات میراث استان یزد شد.
اردکان ۹۸ هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.
۷۵۴۴ /۶۱۹۷ خبرنگار: مژگان دشتی** انتشار: فلاح

انتهای پیام /*


فرهنگی


تابش


میراث فرهنگی


شهرستان اردکان