اخبار گردشگری

کشف نهایی معبد لائودیسه نهاوند درگرو جذب اعتبار

محسن جانجان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به منظور ادامه عملیات کاوش و کشف معبد لائودیسه شهر نهاوند، مقدمات تملک چند منزل مسکونی که در حریم معبد واقع شده در حال انجام است.
وی ادامه داد: به منظور تملک این مکانها در حال حاضر کار تبدیل سند تک برگی آنها در مراحل اجرایی است که پس از تعیین وضعیت، املاک تملک شده آماده اجرای کاوش می شود.
جانجان افزود: با توجه به اینکه در فصل زمستان به علت سرما امکان حفاری و گمانه زنی وجود ندارد، انجام این کار برای سال آینده برنامه ریزی شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند گفت: برای کشف معبد لائودیسه از سال ۸۴ تاکنون ۲ مرحله عملیات گمانه زنی به سرپرستی دکتر رهبر استاد دانشگاه تهران انجام گرفت که ادامه آن به علت تراکم منازل مسکونی میسر نشد.
جانجان درخصوص نتایج حاصل از گمانه زنی های صورت گرفته در منطقه دو خواهران این شهرستان افزود: طی گمانه ‌زنی‌ های انجام گرفته، آثاری از دوره سلوکیان کشف شد اما تراکم خانه ‌ها و خیابان ‌های منطقه امکان گمانه‌ زنی بیشتر را نداد.
وی ادامه داد: با این وجود کشف مقادیری سفال دوره سلوکیان و ۱۱ سکه نقره دوره اشکانی توسط هیات باستان شناس نشان داد که معبد در این منطقه واقع شده است.
جانجان گردشگری را از ظرفیت های خوب نهاوند برای توسعه شهرستان بیان و اعلام کرد: موقعیت طبیعی و جاذبه های گردشگری، موقعیت ویژه ای به این شهرستان داده است که با سرمایه گذاری اصولی روی آن می توان شاهد رشد این منطقه بود.
وی با اشاره به اینکه گردشگری یک امر تخصصی است و باید کارشناسی های لازم را برای توسعه آن انجام داد، اضافه کرد: برای توسعه گردشگری، برنامه ها باید به صورت کارشناسی شده باشد لذا هر کس را نمی توان به عنوان سرمایه گذار وارد این عرصه کرد و آن را پذیرفت.
جانجان ادامه داد: با توجه به انتخاب شدن استان همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸، همایشی با حضور صاحب نظران و سرمایه گذاران بین المللی در همدان برگزار می شود لذا از این فرصت باید برای بررسی وضعیت گردشگری نهاوند توسط کارشناسان استفاده کرد.
وی درباره اقدامات اولیه برای تحرک دادن به گردشگری نهاوند، افزود: سراب های گاماسیاب و گیان، ۲ مرکز عمده گردشگری این شهرستان هستند که در چهار سال گذشته ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای آنها از محل منابع استانی هزینه شده است.
وی افزود: ساماندهی این سراب ها شامل نصب سکو، آلاچیق، احداث سرویس های بهداشتی و تعمیر ساختمان، ایجاد روشنایی و پارکینگ است که باعث جذب گردشگر زیادی به شهرستان شده است.
بر اساس مدارک موجود معبد لائودیسه مربوط به دوره سلوکیان و برای ملکه لائودیسه همسر آنتیوخوس ساخته شده و اکنون زیر خروارها ساخت و ساز مدفون شده‌ است.
در سال ۱۳۲۲ باستان ‌شناسان با حضور در شهر نهاوند از تپه‌ای واقع در منطقه قدیمی دو خواهران کتیبه‌ای به خط یونانی یافتند که به آنتیوخوس سوم تعلق داشت.
بر اثر حفاری‌هایی متعددی‌ که‌ برای‌ یافتن‌ آثار معبد سلوکیان‌ در نهاوند انجام‌ شده‌ ستون‌ها، سرستون‌ها و سنگ‌های‌ تراش‌ خورده‌ زیادی‌ یافت‌ شده‌ است همچنین‌ سنگ‌هایی‌ در حمام‌های شهر، منازل‌ قدیمی و بازار نهاوند یافت‌ شده‌ که‌ برخی‌ معتقدند که‌ این‌ سنگ‌ها از بقایای‌ ستون‌های‌ معبد هستند.
شهرستان نهاوند یکی از شهرهای تاریخی استان است که قدمت آن به پیش از اسلام می رسد، این شهرستان علاوه بر تاریخی بودن قطب مهم گردشگری طبیعی استان است و سرابهای آن یکی از پربازدید ترین مراکز تفریحی استان به حساب می آید.
۲۰۸۷/۷۵۲۵/۲۰۹۰
خبرنگار: وحید سیفی** انتشاردهنده: سعید زارع کندجانی

انتهای پیام /*


فرهنگی


معبد لائودیسه


میراث فرهنگی


نهاوند همدان