اخبار گردشگری

تجلیل از مفاخر فرهنگ تاریخ معاصر در هشتاد سال مشق فرهنگ

به گزارش روز یک شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، شامگاه گذشته از هشت فرهیخته بزرگ ایران ژاله آموزگار، عبدالله انوار، امیربانو امیری فیروزکوهی، ناصر تکمیل همایون ، علی بلوکباشی و لوریس چکناواریان که با حاج حسین آقا ملک بنیانگذار موزه ملک هم‌ نشینی داشته یا در زمان زندگی وی از گنجینه وقفی وی بهره گرفته‌ اند، تجلیل شد.
در این آیین که در باغ ملی برگزار شد مسعود صالحی رئیس ستاد هشتاد سالگی موزه ملک اظهار داشت: موزه ملی ایران و موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، دو مجموعه غنی و از نهادهای شاخص فرهنگی کشور هستند و برگزاری این آیین ارزشمند با همکاری مشترک این دو مجموعه، بسیار نویدبخش است.
وی افزود: برای بهبود وضعیت فرهنگ ایران و همچنین عملکرد بهتر و موثرتر دو موزه، همکاری رسانه‌ ها بسیار مهم است که امیدواریم این همکاری برای اعتلای فرهنگ و هنر ایران ادامه داشته باشد .

**رئیس موزه ملی ایران: امیدوارم پروژه بازسازی موزه ایران باستان سال آینده به پایان برسد
در ادامه جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران افزود: موزه در این سالیان دور و دراز، فراز و فرودهای زیادی را از سر گذراند و نهایتا از پس تمام این حوادث و اتفاقات، بار امانت را تا به امروز به سلامت به سرمنزل رسانده است که باید بانیان این موزه که چنین اندیشه ای را پرورش داده اند قدر دان بود و به صاحبان اصلی این دارایی ارزشمند فرهنگی، تبریک گفت که در این سرزمین، نهادی فرهنگی ٨٠ ساله شد.
نوکنده افزود: میراث گران‌ سنگ ایران نیاز به موزه ‌ای وسیع ‌تر و مجهزتر دارد که امیدواریم پس از ٨٠ سال، این آرزو و آرمان به حقیقت بپیوندد و بتوانیم در سال آتی پروژه بازسازی موزه آثار باستانی را به اتمام برسانیم.
وی خاطر نشان کرد: موزه ملی ایران و هر آنچه در آن هست، میراث ارزشمندی است که نیاز به حفاظت و حراست همه ایرانیان دارد. پاسش بداریم و نگاهبانش باشیم که بر خوان ارزشمند تمدن ایران نشستن وظیفه و رسالت سنگینی است و همت همگان را می ‌طلبد.

**مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک: تکریم سنت
سید محمد مجتبی حسینی مدیرعامل کتابخانه و موزه ملک افزود: منظور از این مراسم هشتاد سالگی تکریم سنت حسنه وقف بود و تبلیغ برای فرهنگ و هنر و علم است .
وی افزود: همچنین یکی از دغدغه ‌های ما این بود در ایران کهن نهادها و سازمان ها جوان هستند ما باید اختلاف سلیقه ها را کنار بگذاریم و به منفعت بزرگتر فکر کنیم اما باز هم بیشتر نهادهای فرهنگی ایران عمری بیش از نیم قرن ندارند. با توجه به این موضوع، برگزاری جشن هشتادسالگی برای کتابخانه و موزه ملی ملک و موزه ایران باستان اتفاق مبارکی است.
حسینی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از دلایل پافشاری بر برگزاری هشتاد سالگی این است که نشان دهیم رفاقت بر رقابت در فرهنگ ما ارجحیت دارد همچنین امیدواریم بتوانیم اقدامات موثری برای الگوسازی در کشور در زمینه همکاری بین موزه‌ ها انجام دهیم.
در ادامه کتاب ‘ هشتاد تاریخ شفاهی از حاج حسین آقا ملک’ رونمایی شد و تالار ‘هنر و زندگی’ دربرگیرنده آثار و اشیای تزیینی و اسباب زندگی در تاریخ و فرهنگ ایرانی- اسلامی، گشایش یافت همچنین نمایشگاه تک اثر ‘مصحف شریف علاء’ و نمایشگاه ‘گزیده اسناد حاج حسین آقا ملک’ افتتاح شد.
فراهنگ ** ۹۳۳۸ ** ۱۸۲۳ خبرنگار: صدیقه بهارلو ** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


موزه ملک


هشتاد سالگی