اخبار گردشگری

دبیرخانه بین المللی سوغاتی زیارتی راه اندازی می شود/بیش از هزار میلیارد تومان گردش مالی

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بهمن نامور مطلق یکشنبه همزمان با سومین روز فعالیت بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با حضور در غرفه ایرنا اظهار کرد: سوغاتی زیارتی یکی از محورهای ویژه صنایع دستی است که در آستانه اربعین اهمیت دو چندان دارد و در مجموع، مباحث اعتقادی ما را نیز در بر می گیرد.
وی افزود: بازار صنایع دستی عتبات عالیات عراق یک بازار بسیار مهم از نظر حیثیتی، هویتی و حتی اقتصادی برای ما محسوب می شود و ما تمایل داریم این حوزه را از آن مسلمانان باشد و شایسته نیست که این حوزه خاص مذهبی مسلمانان با اجناس چینی و کشورهای غیر اسلامی اداره شود.
نامور تاکید کرد: با وجود روابط اقتصادی و سیاسی خوبی که بین مسئولان ایران و عراق حکمفرماست متاسفانه هنوز بدنه اقتصادی دولتها با بدنه فرهنگی، پیوند نخورده است تا زمینه کامل این برنامه فراهم شود.
وی تصریح کرد: با وجود تلاشهای گسترده برای رویداد بزرگ جهانی اربعین نتوانستیم در این ایام در خاک عراق بازارچه داشته باشیم ولی در خاک خودمان در ایلام و خوزستان بازارچه صنایع دستی برای زائران برپا می کنیم.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: مایلیم امور صنایع دستی و سوغات زیارتی مناسبتهایی مثل عاشورا و اربعین به دست هنرمندان و نهادهای غیردولتی اتفاق بیافتد و در این حوزه تنها سیاستگذار و مشوق باشیم تا مجری طرح.

** چشم طمع ترکیه، چین، هند و تایلند به بازار سوغات زیارتی در غیاب ایران
نامور عنوان کرد: شهر مشهد به تنهایی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال گردش مالی سوغات زیارتی دارد و با احتساب باقی مکانهای مذهبی در ایران و عراق بیش از هزار میلیارد تومان گردش داریم که اگر انشالله به زودی زینبیه سوریه را هم به اینها اضافه کنیم که مجموع آنها بازار بسیار بزرگی است ولی اکنون ترکیه، چین، هند و تایلند چشم طمع به این بازار دارند.
وی گفت: امیدواریم تصمیم گیران اقتصادی کشورمان در دولت و به طور مشخص در وزارت اقتصاد و دارایی به ما کمک کنند تا برای حضور پر رنگ و تسخیر این بازار بزرگ مجهز بشویم.
معاون صنایع دستی کشور گفت: در روزهای آغازین کار ما در دولت یازدهم، سهم صنایع دستی از بازار سوغاتی زیارتی فقط ۵ درصد بود اما فعالیتهای زیادی در طول چهارسال گذشته انجام دادیم که راه اندازی دبیرخانه و برگزاری نمایشگاههای متعدد از آن جمله است.
نامور یادآور شد: اکنون درصدد راه اندازی دبیرخانه بین المللی سوغاتی زیارتی هستیم و قصد داریم در بازار زیارتی سوریه، عراق و حتی عربستان حضور جدی داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم با همکاری نهادهایی مثل وزارت امور خارجه و وزارت اقتصاد و دارایی به این خواسته ها برسیم.
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، ۵ آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از ۹۴۰ رسانه در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا ۱۲ آبان ماه، همه روزه از ساعت ۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ ادامه دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در غرفه شماره ۲۲۹ در ایام فعالیت نمایشگاه مطبوعات، پذیرای حضور بازدیدکنندگان است.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵
خبرنگار: علی اسدی** انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


مطبوعات۹۶


صنایع دستی


بهمن نامور مطلق