اخبار گردشگری

نگاهی به روز متفاوت آرامگاه کوروش

به گزارش ایرنا، اسماعیل تبادار استاندار فارس در این روز در حالی که از سوی جمعی از مسئولان استان همراهی می شد، از این مجموعه تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو بازدید کرد.
تبادار که پیش از این از اراده مسئولان استان فارس در دولت دوازدهم برای تاسیس موزه پاسارگاد سخن گفته بود، در این بازدید از بخش های مختلف این آثار تاریخی بازدید کرد.
استاندار فارس در دیدار ۲۱ مهرماه خود با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شیراز گفته بود که احداث موزه پاسارگاد در دستور کار قرار گرفته و امید است با یک برنامه ریزی دقیق و با بهره گیری از منابع مالی استانی و ملی به سرانجام برسد.
این مجموعه تاریخی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو در فاصله حدود ۱۲۰ کیلومتری شمال شیراز و در محدوده شهرستان پاسارگاد واقع است.
میراث جهانی پاسارگاد دربرگیرنده ساختمان هایی چون آرامگاه کوروش، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.
برخی افراد معتقدند هفتم آبان همزمان با سالروز فتح بابِل توسط کوروش پادشاه هخامنشی و روز بزرگداشت وی است ولی مخالفان این افراد می گویند هفتم آبان ساختگی و روز جعلی طراحی شده از آن سوی مرزها است.
از این منظر نیز هفتم آبان ۹۶ روزی متفاوت در تاریخ این مجموعه بود؛ روزی آرام و بدون هیاهو که احساسات بر منطق ایرانیان غلبه نکرد و رفتارهای غیرمنتظره و شعارهای ساختارشکنانه با سوء استفاده از احساسات ملی و میهنی روی نداد.
با توجه به طرح فراخوان هایی در شبکه های اجتماعی و کانال های ماهواره ای مبنی بر حضور پرشمار در آرامگاه کوروش و تبدیل روز هفتم آبان به روزی برای اعتراض و نافرمانی مدنی در روز کوروش، هوشیاری مردم در زمینه نریختن آب به آسیاب دشمن و خودداری از حضور پرشمار در آرامگاه کوروش به نوبه خود شکستی دیگر برای مخالفان همبستگی و وحدت در جامعه ایران بود.
فعالان شبکه های اجتماعی آن سوی مرزها که رفتار منطقی مردم ایران در روز هفتم آبان ۹۶ را دیدند، سعی کردند با انتشار فیلم هایی آرشیوی آن را به روز یکشنبه پاسارگاد نسبت دهند و از بار روانی شکست خود بکاهند.
هادی پژوهش جهرمی معاون سیاسی، امنیتی و استانداری فارس در این زمینه تاکید کرد که هیچ مشکل امنیتی در ساعات گذشته در منطقه پاسارگاد نبوده است و فیلم های انتشار یافته درباره حاشیه های ازدحام مردم در آرامگاه کوروش مربوط به سال های قبل است.
تقدیر از مردم روستای همجوار آثار تاریخی پاسارگاد به خاطر همکاری همه جانبه در تامین امنیت منطقه فراز دیگری از سخنان معاون استاندار فارس بود؛ روستایی که به گفته علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید خود را برای میزبانی شمار بیشتری از گردشگران در تورهای هدفمند آماده کند؛ رویدادهایی که نویدبخش بهره گیری از ظرفیت های گردشگری در توسعه اقتصاد منطقه ای و ملی است.
۹۸۷۳/ ۲۰۲۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


پاسارگاد


آرامگاه کوروش