اخبار گردشگری

پشت بام حمام تاریخی باغ فین کاشان مرمت شد

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، محسن جاوری روز شنبه گفت: سبک سازی پشت بام ها، آوار برداری، استحکام بخشی با گچ و خاک کف مال، اجرای پالانه آجری، اجرای غوره گل برای شیب بندی و دولایه کاهگل برای حفاظت نهایی بام ها انجام شد.
وی از اختصاص افزون بر ۳۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارهای ملی برای این مهم خبر داد و افزود: مجموعه جهانی باغ فین کاشان نمونه بارز یکی از بهترین باغ های ایرانی و شاخص ترین بنای تاریخی این شهرستان است که ساماندهی، مرمت و بازسازی سالانه آن در دستور کار این سازمان قرار دارد.
بنای حمام که در داخل باغ تاریخی فین کاشان قرار دارد، سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
قدمت باغ فین کاشان به دوره صفویه باز می گردد اما اجرای فرمان قتل میرزا تقی خان امیر کبیر در سال ۱۲۳۰ به دستور ناصرالدین شاه قاجار در حمام فین، این بنا را نزد تاریخ نگاران و ایرانیان مشهور کرد.
این باغ تاریخی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۰۰ مترمربع در جنوب کاشان و در مجاورت چشمه سلیمانیه قرار دارد؛ ۲ حمام (معروف حمام کوچک و بزرگ) در فین است که حمام کوچک از آثار دوره صفویه می باشد و همراه با بنای نخستین باغ ساخته شده اما حمام بزرگ در دوران قاجار به‌ فرمان فتحعلی شاه بنا شد.
باغ تاریخی فین کاشان در سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی و در سال ۱۳۹۰ به همراه هشت باغ دیگر به عنوان ‘باغ ایرانی’ در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسید.
خبرنگار: یوسف صائب ** انتشاردهنده: محمد ملا حمزه زاده
۶۱۳۶/۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


باغ فین


کاشان