اخبار گردشگری

جزئیاتی از نشان ژئوپارک طبس

به گزارش خبرنگار ایرنا طراحی این نشان را ‘حمید مصدق’ از طراحان گرافیک کشور انجام داده و طرح کلی این نشان برگرفته از درخت نخل است که ویژه مناطق کویری به ویژه طبس است.
لکه های سفید رنگ روی نشان حاکی از فرسایش، باد و رسوبات بادی و تغییرات درونی و سطحی زمین است.
نگاه رو به بالا و حالت رشدی این نشان حکایت از انرژی های درونی زمین که موجب تحولات زمین شناسی می شوند را نشان می دهد.
حالت های قوسی شکل و کمی کمانی تا پرانتزی نشان، بیانگر چین خوردگی ها و تغییر شکل سنگ های زمین است، همچنین حالت کمانی سه لایه در این نشان، حاکی از سد قوسی کریت به عنوان قدیمی ترین، بلندترین و نازک ترین سد جهان است.
رنگ سیاه نشان به خاطر وجود ذخایر زغالسنگ و اینکه طبس قطب زغالسنگ خاورمیانه است و همچنین اینکه ساختار کلی و نخلی شکل حاکی از فسیل شدن گیاهان و درختان در گذشته است که زغالسنگ ها را بوجود آوردند.
رنگ سبز به دلیل سرسبزی و خرمی طبس در دل کویر و نگین کویر بودن این شهر است.
رئیس شورای عالی ژئوپارک های جهانی یونسکو دوم آبان در آیین رونمایی از این نشان گفت: طبس همه مولفه های لازم را برای ایجاد ژئوپارک مورد تایید یونسکو داراست و می توان بخش اعظمی از قدمت زمین را اینجا دید.
مارتینی در طبس افزود: تیم متخصصان ژئوپارک طبس باید مورد حمایت قرار گیرند و متخصصان دیگری نظیر متخصصان میراث فرهنگی و میراث معنوی باید در کنار آنها حضور داشته و در ایجاد این ژئوپارک نقش داشته باشند.
به گزارش ایرنا، ذخیره زمین شناسی شهرستان طبس بیش از پنج میلیارد تن است و ذخیره معدنی پروانه های بهره برداری صادر شده است بیش از ۸۶۰ میلیون تن و ذخیره زغالسنگ شهرستان طبس، ۷۶ درصد ذخایر زغالسنگ کشور را شامل می شود.
این شهرستان با ۷۵ هزار نفر جمعیت، ۵۷ هزار کیلومترمربع مساحت دارد و از آن با عنوان پهناورترین شهرستان استان و ایران از نظر مساحت یاد می شود.
شهر طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
۷۲۱۷*۳۰۲۸* خبرنگار – سجاد نجفی* انتشار- رسول محمدحسنی

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


ژئوپارک


طبس


زمین شناسی