اخبار گردشگری

روستای هیر قزوین؛ پایتخت زغال اخته ایران و بهشت طبیعت گردان

به گزارش ایرنا، انبوه باغ های زغال اخته در زیر بلندای صخره های تیز و مرتفع، چشمه ‘وگل’ و نینه رود در کنار بافت سنتی و پوشش محلی و برگزار ی آداب و رسوم محلی مردمان روستا و همچنین آب و هوای معتدل، هیر روستایی واقع در بخش الموت غربی قزوین را به یکی از مکان های مستعد گردشگری در استان قزوین و ایران تبدیل کرده است.
با وجود طبیعت بکر و زیبایی های کم نظیر و منحصر به فرد این روستا که در دل رشته های کوه های البرز واقع شده است، هنوز بسیاری از قزوینی ها و سایر هموطنان آن را نمی شناسند.
البته سال گذشته همزمان با فصل برداشت زغال اخته جشن برداشت محصول در هیر، آوازه این روستا را برای دوستداران و علاقه مندان به گردشگری روستایی و گردشگران تخصصی، بلند کرد.
گردشگرانی از تهران، کرج، مشهد، اصفهان و شیراز گرفته تا آلمان، اتریش و استرالیا در جشن برداشت محصول زغال اخته در روستای هیر حضور داشتند و از حضور در این روستای زیبا و تاریخی لذت بردند.
همه ساله در اواخر فصل تابستان در فصل برداشت زغال اخته در هیر و جمع آوری آن بر پشت بام منازل، بام های روستاییان یکپارچه به رنگ سرخ درمی آید و جلوه ای چشم نواز به این روستای زیبا می بخشد و به گردشگران فرصت می دهد تا با صحنه ای منحصر به فرد روبرو بشوند.
بخشدار الموت شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص این روستا گفت: هیر و ۱۶ روستای این بخش که در یک منطقه قرار گرفته اند ۸۵ درصد زغال اخته کشور را تولید می کنند و از حیث تولید این محصول رتبه نخست ایران را به خود اختصاص داده اند.
اکبر رحمتی با بیان اینکه هیر را باید بزرگترین روستای دارای باغ های زغال اخته در کشور دانست، افزود: وجود باغ های این محصول با خواص دارویی فراوان در کنار طبعیت کوهستانی بکر و وجود چشمه دل انگیز «وگل » موجب شده تا این روستا جذابیت بسیاری برای گردشگران دوستدار طبیعت داشته باشد.
وی، پوشش محلی و بافت سنتی خانه ها را از دیگر جاذبه های گردشگری هیر که موجب شده مسافران دوستدار طبیعت به این روستا سفر کنند، دانست.
رحمتی با بیان اینکه؛ به منظورمعرفی زغال اخته الموت غربی و شناساندن ظرفیت های گردشگری هیر در سال گذشته اقدام به برگزاری جشنواره این محصول در این روستا کردیم، افزود: بیش از پنج هزار گردشگر از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور در این برنامه بومی و محلی حاضر شدند.
بخشدار الموت غربی گفت: طبیعت گردان با عبور از مسیر روستای هیر و ویار و سپارده به محل تلاقی سه استان قزوین، گیلان و مازندران که از مناطق بکر، دیدنی و زیبای کشور است، می رسند.
بخشدار الموت غربی گفت: امیدواریم با حمایت مسئولان شاهد افزایش زیرساخت های مربوط به گردشگری و بوم گردی در سطح روستاهای این بخش باشیم.
اَلَموت مشتکل از قسمت غربی و شرقی از توابع استان قزوین در میان رشته‌کوه‌های البرز واقع شده است.
۳۰۱۳/۶۰۱۲ خبرنگار: رضا اولادی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


روستا


قزوین