اخبار گردشگری

جشن ثبت جهانی روستای کلپورگان هفتم آذر با حضور مهمانان بین المللی برگزار می شود

به گزارش ایرنا علی اصغر جمشیدنژاد روز چهارشنبه در نشست شورای راهبردی گردشگری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با ثبت جهانی روستای کلپورگان سراوان، ایران مقام نخست دنیا را در ثبت جهانی میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرها و روستاها به دست آورده است.
وی افزود: در سطح کشور روستاهای بسیاری با شهرت و ویژگی های منحصر بفرد وجود دارد که انتخاب روستای کلپورگان در رقابت با این روستاها حاصل توجه دولت به سیستان و بلوچستان است.
وی خاطرنشان کرد: سفال کلپورگان بدون استفاده از چرخ سفالگری و نقوش خاص خود با قدمت ۶ هزار سال توسط بانوان روستای کلپورگان ساخته می شود.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مطالعه در زمینه سفال کلپورگان از حدود ١۵٠ سال قبل آغاز شده است و همواره مورد توجه محققان و باستان شناسان قرار دارد.
جمشیدنژاد با اشاره به ارزشمند بودن ثبت جهانی روستای کلپورگان إظهار داشت: نگهداشت ثبت جهانی از اهمیت بسیاری برخوردار است که دستگاه های مربوطه باید مراقبت و توجه لازم را در طرح های توسعه ای این روستا لحاظ کنند تا موجب خروج این روستا از فهرست آثار جهانی نشود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست همکاری همه سازمان ها برای هرچه بهتر برگزار شدن جشن ثبت جهانی روستای کلپورگان را خواستار شد.
کامبیز مشتاق گوهری از خوشحالی شهروندان سراوانی نسبت به ثبت جهانی روستای کلپورگان خبر داد و ابراز امیدواری کرد این روستا به عنوان قطب گردشگری، محل جذب گردشگران خارجی و داخلی شود.
به گزارش ایرنا شورای جهانی صنایع دستی، اخیرا کلپورگان سراوان را بواسطه هنر سفال هفت هزار ساله اش به عنوان نخستین روستای صنایع دستی جهان، ثبت کرد.
سفال کلپورگان شاهکار هفت هزار ساله زنان و مردان دیار نخل و آفتاب «سراوان» با شهرت جهانی و منحصر به فرد در میان سفالینه های تاریخی است.
کلپورگان روستایی در ۲۵ کیلومتری شهر سراوان و ۳۹۰ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان خواستگاه سفالی به همین نامست و آنچه امروز کلپورگان را از سایر نقاط متمایز کرده هنر سفالگری آن است.
۳۰۴۲**۶۰۸۱ خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


شورای راهبردی گردشگری


روستای کلپورگان