اخبار گردشگری

بومگردی، سفری ساده و بی آلایش اما دلنشین

به گزارش ایرنا، گردشگری بومی یا بومگردی شاخه ای از هنر صنعت گردشگری است که از ابتدای دهه ۱۳۸۰ به شکل سازمان یافته در نقاط مختلف کشور از جمله اصفهان مورد توجه قرار گرفت و درسالهای اخیر روندی روبه رشد را طی کرده است.
استان اصفهان با برخورداری از جاذبه های طبیعی و گردشگری بویژه در مناطق شرق و غرب از جمله استانهای پیشرو در رویکرد به بومگردی محسوب می شود بگونه که تعداد اقامتگاه های بومگری این استان از سال ۹۲ تاکنون ۴ برابر افزایش یافته و از۵۰ باب به ۲۰۸ اقامتگاه رسیده است .
تقویت و رونق هرچه بیشتر این صنعت نوپا نیازمند بسترهایی از جمله تبلیغات و اطلاع رسانی وسیع در معرفی مناطق محلی و بومی ایران، رسیدگی به راه ها و جاده های مناطق گردشگری بومی و مهمتر از همه ایجاد اقامتگاه های بومگردی است.
اقامتگاه بومگردی نوعی از محل های اسکان برای مسافران است که بر خلاف هتل ها که ویژگی یکسانی دارد، دارای ویژگی خاص و متاثر از محیط بومی است.
در این اقامتگاه ها سعی بر این است تا میهمانان با شیوه سنتی زندگی در آن محل آشنا شوند و با استفاده از غذاهای سنتی و امکانات محلی آدر محیطی طبیعی اوقات خود را سپری کنند.
استان اصفهان با برخورداری از جاذبه های طبیعی و میراث کهن از قابلیت های زیادی برای توسعه گردشگری بومگردی برخوردار و یکی ازاستانهای پیشتار در این زمینه است .
علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگران خارجی بویژه اروپایی ها علاقه زیادی به دیدن مناطق کویری شرق اصفهان بویژه خور و بیابانک دارند و به همین دلیل ایجاد اقامتگاههای بومگردی در این منطقه مورد توجه است.
براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، هم اکنون ۲۰۸ اقامتگاه بومگردی در ۱۷ شهرستان استان اصفهان در حال فعالیت است.
بومگردی در استان اصفهان طی ۴ سال گذشته روندی روبه رشد را طی کرده است و تعداد این اقامتگاه ها از ۵۰باب هم اکنون با چهار برابر افزایش به بیش از ۲۰۰ باب رسیده است.
هدف اصلی ایجاد و توسعه این نوع از اقامتگاه‌ها با هویت و ساختاری بومی، رسیدن به توسعه‌ پایدار است.
در بیشتر این اقامتگاه‌ها که اکثر آن، توسط یک خانواده محلی اداره می شود و تنها جنبه اقامتی ندارد؛ فعالیت‌های مختلفی مانند ارائه غذا و نوشیدنی بومی، ساخت، آموزش و فروش صنایع دستی محلی، اجرای نمایش و موسیقی سنتی، برگزاری رویدادهای بومی، تورها و فعالیت‌های بوم‌گردی به چشم می‌خورد.
مکان فیزیکی اقامتگاه، به دلیل سبک معماری و مصالح ارگانیک به کار رفته در ساختمان، طراحی داخلی و مبلمان بومی و همچنین فعالیت‌های تعریف شده در آن بنوعی یک اکوموزه است که موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌شود.
مهم‌ترین اصل رعایت شده در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، بویژه در اکولوژها، مشارکت اعضای خانواده میزبان (صاحب اقامتگاه) و جامعه محلی مقصد در تمامی فعالیت‌های گردشگری اقامتگاه است.

**توسعه بومگردی اولویت نخست گردشگری استان اصفهان:
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، یکی از رویکردهای مهم خود را توسعه بومگردی اعلام کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۰۸ اقامتگاه بومگردی در استان اصفهان در حال فعالیت است گفت: اقامتگاه های بومگردی در راستای توسعه پایدار گردشگری در شهرستان های استان و حتی در روستاها برای بهره مندی فرهنگی و اقتصادی مردم محلی و گردشگران از خرده فرهنگ ها ایجاد شده است.
فریدون الله یاری افزود: یکی از مهمترین سیاست های ما در این زمینه توسعه گردشگری به ویژه در غرب و جنوب استان بود و بر این اساس هم اینک شاهد رشد فزآینده اقامتگاه ها و استقبال مردم محلی از ایجاد این اقامتگاه ها در غرب استان اصفهان برای اولین بار هستیم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به محور قرار گرفتن توسعه بومگردی در استان، طرح بومگردی هفت شهرستان غرب اصفهان در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
الله یاری خاطرنشان کرد: همچنین در سالجاری موافقت اصولی اولیه ۴۵ پروژه تاسیسات گردشگری و ۱۲ پروژه اقامتگاه بومگردی در استان اصفهان صادر شده است.
وی اظهار کرد: بر این اساس ۵۷ پروژه تاسیسات گردشگری و اقامتگاه بومگردی شامل ایجاد هتل، مهمانپذیر، اقامتگاه سنتی، سفرخانه سنتی، رستوران بین راهی، مجتمع و کمپینگ گردشگری در استان در دست اجرا قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان افزود: از این تعداد پروژه ۲۰ پروژه مربوط به شهر اصفهان، ۱۸ پروژه مربوط به کاشان و بقیه پروژه ها به ترتیب مربوط به شهرستانهای فریدونشهر، سمیرم، نطنز، لنجان و گلپایگان است.
وی با اشاره به رشد چهار برابری گردشگری در استان اصفهان در مدت چهار سال اخیر گفت: آمار گردشگران خارجی در این مدت به ۹۰۰ هزار نفر رسیده است که با توسعه اقامتگاه های بومگردی می توان این آمار را روز به روز افزایش داد.

**فعالیت شبکه خوشه سار بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری اصفهان:
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز از تشکیل شبکه ‘خوشه سار بوم گردی گروهی’ در روستاهای هدف گردشگری استان اصفهان خبر داد.
شبکه خوشه سار بوم گردی، متشکل از فعالان گردشگری بومی ایران است که تجربه زندگی بومی را در میان اقوام مختلف برای گردشگران پدید می آورند.
این گروه با یک هدف مشترک دور هم جمع شده و با اقامت در مکان هایی که معماری آن با محیط سازگار است، نوشیدنی ها، خوردنی های سنتی، محلی و صنایع دستی همان روستاها را به گردشگران معرفی و به فروش می رسانند.
محسن یارمحمدیان خاطرنشان کرد: برای از میان برداشتن موانع توسعه روستایی و برخورداری روستاییان از شرایط مطلوب زندگی، استفاده از گردشگری روستایی به عنوان مکمل فعالیت های کشاورزی در روستاهای هدف گردشگری، مورد توجه قرار گرفته است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: در این زمینه در استان اصفهان ۲۳ روستا به عنوان روستاهای هدف گردشگری معرفی شده اند.
وی این روستاها را شامل روستای ‘گرمه’ و ‘مهرجان’ در شهرستان خوروبیابانک، روستای ‘دماب’ و ‘هستیجه’ در نجف آباد، روستای ‘اسفرجان’ در شهرضا، روستای ‘پوده’ در دهاقان، ‘علی آباد مرکزی’ در آران و بیدگل، ‘قورتان’ و ‘قهی’ در اصفهان، ‘مشهد کاوه’ در چادگان، روستای ‘نشلج’ و ‘دره’ و ‘غیاث آباد’ در کاشان عنوان کرد.
یارمحمدیان، همچنین روستاهای ‘جاجا’ در تیران و کرون، ‘خفر’ و ‘دنگزنلو’ در سمیرم، ‘سه’ و کلهرود’ در شاهین شهر و میمه، ‘نیسیان’ در اردستان، ‘هاردنگ’ در لنجان و ‘ابیانه’، ‘هنجن’ و ‘کمجان’ در نطنز را از دیگر روستاهای هدف گردشگری استان برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: با اقدام های صورت گرفته تلاش می شود تا در مراحل بعدی روستاهای دیگری نیز که دارای قابلیت های جذب گردشگر می باشد در این مجموعه قرار بگیرند.
یارمحمدیان یادآور شد: در بخش گردشگری روستایی استان اصفهان،دوهزار و ۳۵۴ فرصت شغلی ایجاد شده است.
*استان اصفهان دارای ۱۰۷ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستا است*
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
استان اصفهان دارای ۹۰ هتل و ۶۵ مهمانپذیر است که از این تعداد ۵۷ هتل و ۳۰ مهمانپذیر در شهر اصفهان قرار دارد.
گ/۶۹۹۴
خبرنگار:آرزو فلاح ** سلطانمرادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بوم گردی