اخبار گردشگری

اقامتگاه های بوم گردی سرپناهی برای آشتی با طبیعت

غلامرضا خواجه روز یکشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: اقامتگاه های بوم گردی شامل خانه های روستایی و عشایری واقع در منطقه طبیعی هستند که گردشگران می توانند در کنار جامعه محلی زندگی روستایی را تجربه و با محیط زیست پیوند برقرار کنند.
وی اضافه کرد:بحث اقامتگاه های بوم گردی برای فرار از زندگی شهری، صنعتی، روزمره گی، استراحت و زندگی در دامان طبیعت شکل گرفت.
خواجه اظهار کرد: با توجه به اهمیت بحث بوم گردی در توسعه گردشگری با کمال تاسف در استان بوشهر روستاهایی که بافت روستایی آنها حفظ شده باشد، وجود ندارد.
وی بیان کرد: در شمال کشور ساختار روستاها باقی مانده و تغییر نکرده ولی در استان هایی مانند بوشهر با اجرای طرح های هادی روح و هویت روستا از بین رفته است.
خواجه گفت: با رساندن برخی زیرساخت ها به روستاها با کمال تاسف آن بافت روستایی و روستانشینی از بین رفته است.
وی یادآور شد: طرح های هادی روستایی به توسعه روستاها کمک نمی کند بلکه روح روستا را از بین می برد و این باعث می شود که صدور مجوزهای بوم گردی به دلیل از بیان رفتن بافت روستایی سخت شود.
این کارشناس طبیعت گردی افزود: یکی از مشکلات فلسفه بوم گردی در استان هایی مثل بوشهر این است که به دلیل تغییر بافت و شیوه زندگی روستا نشینی دیگر خانه روستایی دیده نمی شود.
خواجه با بیان اینکه گردشگری در استان بوشهر فصلی است اظهار کرد: در بوم گردی انتظار است، روستانشینان در کنار زندگی خود به بوم گردی بپردازند و با راه اندازی امکاناتی مناسب زمینه جذب گردشگر را فراهم کنند.
وی گفت: با اجرای بوم گردی انتظار است مردم روستانشین در کنار کار روزمره خود بویژه درنیمه دوم سال که در استان بوشهر شرایط جوی مناسبی وجود دارد امکانات پذیرایی از گردشگران را به وجود آورند که از نظر اقتصادی به آنها کمک می شود.
وی یادآور شد: روستاهای استان بوشهر صیادی، کشاورزی و تجاری هستند که با رونق اقامتگاه های بوم گردی و توسعه گردشگری می توان از نظر اقتصادی نیز به آنها کمک کرد.
خواجه اظهار کرد: رویکرد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این است که برای هزینه کمتر، خود روستائیان برای راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی مجوز بگیرند و از این فرصت استفاده ببرند.
وی یادآور شد: تاسیس اقامتگاه های بوم گردی ۲ سال است که در استان بوشهر مورد توجه قرار گرفته و در زمان حاضر یک اقامتگاه در روستای فقیه حسنان دشتی در کنار کوه نمک و یک اقامتگاه در روستای نره کوه شهرستان دیر در کنار منطقه حفاظت شده موند و جزایر نخیلو راه اندازی شده است.
خواجه در باره تفاوت اقامتگاه های بوم گردی با صنعت هتلداری اظهار کرد: در هتل امکانات ویژه ای در محیطی جداگانه برای فرد تدارک دیده می شود ولی در اقامتگاه های بوم گردی فرد به محیط زیست و طبیعت علاقه مند است و دوست دارد زندگی روستایی را تجربه و سفر را محلی برای آموزش می بیند به همین دلیل هتلداری و بوم گردی رقیب هم به شمار نمی روند.
وی اظهار کرد: با توجه به وجود بافت تاریخی موثر در بوشهر تاکنون یک مجوز بافت قدیمی شهری در محله کوتی بوشهر صادر شده است.
خواجه یادآور شد: پیش بینی می شود براساس برنامه پنج ساله تا سال ۱۴۰۰، ۴۲ اقامتگاه بوم گردی در استان بوشهر راه اندازی شود.
وی گفت: در زمان حاضر ۶ مجوز تاسیس اقامتگاه بوم گردی در شهرستانهای دشتی، دیر، جم و بوشهر صادر شده و انتظار می رود تا یایان سال در دشتستان بخش ارم نیز راه اندازی شود.
خواجه یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری براساس تفاهم نامه با صندوق کارآفرینی امید تا سقف یک میلیارد ریال تسهیلات به افراد روستایی متقاضی که خود شاغل نباشند پرداخت می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: برای رونق فعالیت‌ های گردشگری، صنایع دستی و بوم ‌گردی در روستاهای استان بوشهر، تسهیلات اعتباری ارزان قیمت به مجریان این طرح‌ها پرداخت می‌ شود.
ناصر امیرزاده با اشاره به نقش مهم اجرای طرح بوم ‌گردی در حفظ بافت سنتی و معماری اصیل روستا و ماندگاری روستائیان افزود: راه‌اندازی واحدهای بوم گردی در روستاها برای ارتقای زیرساخت‌های گردشگری روستایی یکی از اقدام های مهم است که علاوه بر حفظ بافت سنتی و معماری اصیل روستا، سبب ماندگاری خرده‌ فرهنگ‌ها و افزایش تمایل گردشگر به حضور در این مکان‌ها و ارتقای کیفیت زندگی روستاییان می‌ شود.
وی با تاکید بر سوق جمعیت گردشگر به سمت روستاها گفت: توسعه زیر ساخت‌ ‌های گردشکری در روستاهای هدف بوم ‌گردی در اولویت قرار دارد که در این ارتباط ساخت اقامتگاه سنتی همراه با رستوران روستایی با غذاهای بومی مورد توجه قرار دارد.
وی تاکید کرد: با راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی و خانه های روستایی انتظار می رود فرصت شغلی برای ۱۲۰ نفر فراهم شود.
۶۰۴۷/۶۰۴۳**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه

انتهای پیام /*


فرهنگی


اقامتگاه بوم گردی


گردشگری


بوشهر