اخبار گردشگری

مرمت کاخ چهلستون اردستان نیازمند ۵۰ میلیارد ریال اعتبار است

علیرضا غیور روز شنبه در بازدید از کاخ چهلستون سرهنگ آباد به خبرنگار ایرنا گفت: مرمت این مجموعه ارزشمند پس از نزدیک به ۵۰ سال برای نخستین بار با پنج میلیارد ریال آغاز شده و برق رسانی به این مجموعه با اعتبار ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات روستایی صورت گرفته است.
وی زمان تکمیل طرح را سال ۱۴۰۰ عنوان کرد و افزود: تخریب های گسترده این مجموعه را به متروکه تبدیل کرده بود که طرح احیای آن سال ۱۳۹۵ تهیه شد و استحکام بخشی معماری و سازه چوبی کاخ در حال اجرا می باشد.
فرماندار اردستان بیان کرد: این کاخ توسط علاقه مندان، گردشگران داخلی و خارجی و گروه های علمی و پژوهشی روزانه مورد بازدید قرار می گیرد و احیای آن می تواند زمینه ساز اشتغال پایدار درشهرستان باشد.
او اضافه کرد: این اثر تاریخی ارزشمند در سال ۱۳۵۵ توسط مرحوم دکترآیت اله زاده شیرازی به شماره ۱۲۷۸ در فهرست آثار ملی ثبت شده و شامل مجموعه کوشک، آسیاب، حمام، قرقاول خانه، اصطبل، برج دیده بانی و یخچال منظریه می باشد که برای پذیرایی شاهزادگان قاجار احداث شده بود.
غیور گفت: مجموعه کاخ چهلستون سرهنگ آباد ترکیبی از کاخ چهلستون اصفهان و باغ عفیف آباد فارس است که توسط مصطفی قلی خان سهام السلطنه عرب عامری در سال ۱۲۹۹ ه.ق ساخته شده و نخستین گزارش تاریخی آن سفرنامه حاج سیاح در سال ۱۲۹۶ه.ق می باشد که مربوط به مراحل ساخت آن است.
اردستان دارای یک اثر تاریخی جهانی (قنات دو طبقه)، ۶۷ اثر تاریخی ملی، ۲ بافت تاریخی زواره و مهاباد و ۷۸ محوطه باستانی است؛ این شهرستان با ۴۳ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
خبرنگار: رحمت الله عامری نیا ** انتشاردهنده: محمد ملا حمزه زاده
۷۴۳۱/۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت چهلستون


اردستان