اخبار گردشگری

فرماندار سروآباد: ثبت جهانی هورامان با جدیت پیگیری شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی مفاخری شامگاه پنجشنبه در جلسه بررسی ثبت جهانی هورامان اظهار کرد: ثبت جهانی هورامان هم اکنون به یکی از نگرانی های مسئولان شهرستانی و همچنین مهمترین مطالبه مردم منطقه تبدیل شده است.
وی افزود: منطقه هورامان یک برند در شهرستان سروآباد و استان کردستان است که پتانسیل ها و ظرفیت های بسیاری دارد و بدون تردید ثبت جهانی این منطقه در معرفی این شهرستان و همچنین افزایش رونق صنعت گردشگری و توریست تاثیر بسزایی دارد.
مفاخری به برگزاری سه جشنواره محصولات باغی در این شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه هورامان یک برند است، امسال یکی از جشنواره های محصولات باغی را به نام جشنواره انجیر هورامان برگزار کردیم و آبان یا آذر امسال نیز جشنواره انار هورامان را با هدف معرفی بیشتر منطقه هورامان، برگزار خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: هورامان منطقه ای زیبا، گردشگر پذیر، تاریخی و کهن با قدمت طولانی، دارای بافت پلکانی منحصر بفرد، صنایع دستی و آداب و رسوم خاص و تاریخی است که با داشتن این ظرفیت ها، شرایط لازم برای ثبت جهانی را دارد.
مفاخری با بیان اینکه کارهای مطالعاتی برای ثبت جهانی هورامان در دست انجام است، ادامه داد: جلسه ای با نماینده یونسکو در تهران برای پیگیری ثبت جهانی هورامان در هفته جاری داشتیم که امیدواریم این ثبت هر چه زودتر انجام شود.
وی به نگرانی مردم شهرستان سروآباد در خصوص موانع اجرای ثبت جهانی هورامان نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه خواستگاه اصلی تولید کلاش (پای افزار کردی) هم منطقه هورامان این شهرستان است ولی ثبت جهانی این صنعت دستی به نام مریوان انجام شد و به یکی از دغدغه ها و نگرانی مردم منطقه تبدیل گردید که این موضوع را به اطلاع مسئولان استان رساندیم.
** ثبت جهانی هورامان به مرکزیت روستای گلن صحت ندارد
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری استان کردستان نیز در این جلسه با اشاره به وجود شایعات اخیر در فضای مجازی، ثبت جهانی هورامان به مرکزیت روستای گلن شهرستان سنندج را رد کرد و افزود: ثبت جهانی هورامان مرکزیت خاصی ندارد.
سید محسن علوی تاکید کرد: ثبت جهانی منطقه هورامان شامل بخشی از استان کرمانشاه و استان کردستان را در بر می گیرد که برای عملیاتی شدن، طرح مطالعاتی در ۷۶ روستای هورامی نشین استان کردستان در سه شهرستان سروآباد، کامیاران و سنندج آغاز شده است.
وی یادآور شد: هم اکنون مطالعات ثبت جهانی هورامان به صورت پایلوت در شهر هورامان تخت و ۲۱ روستای دیگر استان کردستان شامل ۱۱ روستای شهرستان سروآباد و ۱۰ روستای شهرستان های سنندج و کامیاران به اتمام رسیده است.
به گفته وی، مطالعات انجام شده در بحث ثبت جهانی هورامان در زمینه های مردم شناسی، باستان شناسی، بافت پلکانی و منظر فرهنگی تاریخی است و نقشه های جی آی اس این مطالعات نیز تهیه شده است.
به گزارش ایرنا، در این جلسه که بخشدار مرکزی، بخشدار هورامان، کارشناسان این طرح و مسئول پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان نیز حضور داشتند، مهمترین معضلات و مشکلات مربوط به ثبت جهانی هورامان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفری در فاصله ۹۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
خبرنگار: فرزاد آداک ** انتشار: مجید سلیمانی
۷۳۵۴/ ۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ثبت جهانی


هورامان تخت