اخبار گردشگری

رویداد تبریز ۲۰۱۸ نقطه عطفی برای جذب گردشگر/ حضور ۱۰سفیر در تبریز

به گزارش ایرنا، انتخاب تبریز ازسوی سازمان همکاری های اسلامی در دی ماه سال ۱۳۹۴ به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ می تواند نقطه عطفی برای صنعت گردشگری خطه آذربایجان و ایران باشد تا از این طریق بتوان روزنه های جدید و امیدوارکننده ای برای رونق این صنعت پرسود گشود.
آذربایجان شرقی به دلیل شرایط خاص آب و هوایی، موقعیت راهبردی قرار گرفتن بر سر راه اروپا و آسیا، آثار و ابنیه پرشمار تاریخی، اماکن دیدنی و آثار طبیعی از جمله قطب های مهم گردشگری ایران به شکل بالقوه است که تاکنون توفیق چشمگیری در جذب انبوه گردشگران خارجی نداشته و رویداد تبریز ۲۰۱۸ فرصت بی بدیلی است.
به همین منظور استاندار آذربایجان شرقی امروز /چهارشنبه/ میزبان ۱۰ تن از سفیران کشورهای چین، ژاپن، سریلانکا، تاجیکستان، گرجستان، فیلیپین، تایلند، ویتنام، سریلانکا و برونئی بود.

** پایتخت جهانی فرش و بزرگترین بازار سرپوشیده، بهترین معرف تبریز
استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با سفیران ۱۰ کشور آسیایی در تبریز اظهار کرد: برای معرفی تبریز به گردشگران خارجی می توان به انتخاب این شهر به عنوان پایتخت جهانی فرش، شهر اولین ها و داشتن بزرگترین بازار سرپوشیده جهان با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع اکتفا کرد.
مجید خدابخش با بیان اینکه حضور سفیران کشورهای مختلف می‌تواند گام مثبت برای معرفی رویداد فرهنگی تبریز ۲۰۱۸ باشد، گفت: با توجه به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸، استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و تاریخی این منطقه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
استاندار آذربایجان شرقی تبریز را پیشتاز حرکت های فرهنگی از جمله ورود اولین دستگاه چاپ کشور از ۱۲۰ سال پیش معرفی کرد و افزود: تبریز از حدود ۱۹۰ سال پیش به عنوان شهر اولین ها انتخاب شده و اولین مدرسه، سالن تئاتر و روزنامه نیز از تبریز شروع به کار کرده و همچنین اولین تحولات فرهنگی و سیاسی از تبریز شروع شده است.
خدابخش با بیان اینکه مردم آذربایجان مردمانی فهیم، شجاع و قهرمان هستند، خاطرنشان کرد: در تمامی عرصه های تاریخی و سیاسی تبریز نقش موثری دارد و در عین حال در عرصه شعر و ادب نیز انسان های نامداری را به جهان علم و ادب عرضه کرده است.
وی از وجود چهار هزار واحد صنعتی و تولیدی در این استان خبر داد و افزود: این پتانسیل یک شاخصه مهم برای جذب سرمایه گذاران خارجی به شمار می آید و صادرات ۱٫۸ میلیارد دلاری به کشورهای خارجی دلیلی بر این امر است.
استاندار آذربایجان شرقی دیدار با سفیران را فتح بابی برای گسترش همکاری های اقتصادی بین استان و این کشورها دانست و ابراز امیدواری کرد نتیجه سفر این سفیران منجر به افزایش حضور گردشگران این کشورها در تبریز شود.
خدابخش همچنین با بیان اینکه همه ملت ایران حامی دولت بوده و در موضوع برجام به جد پشتیبان دولت هستیم، خاطرنشان کرد: مردم آذربایجان با تمام قوا دربرابر یاوه گویی اخیر ترامپ ایستاده اند و شجاعت و ایستادگی مردم تبریز برای حمایت و حفاظت از ایران کافی است.

** مشتاق کسب اطلاعات از تاریخ و فرهنگ تبریز هستیم
سفیر چین و رئیس گروه سفیران بازدید کننده از تبریز با ابراز خوشحالی از سفر به استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: هر چند حضور ۲ روزه در تبریز برای دیدن آثار تاریخی و آشنایی با فرهنگ غنی این شهر وقت کمی است ولی ما ارزش این حضور را می دانیم و سعی می کنیم مطالب زیادی راجع به تبریز و استان جمع کنیم.
‘پانگ سن’ با تشکر از دعوت مسئولان آذربایجان شرقی برای سفر به این استان افزود: مطمئنم در دو روز کاری اطلاعات خوبی از استان و تبریز کسب می کنیم و امیدوارم از فرهنگ و به ویژه صنایع دستی استان نیز مطالب خوبی بدست آوریم.
وی وظایف سفیران را بهبود و گسترش روابط بین کشور متبوع و کشور میزبان اعلام و بر گسترش روابط بین چین و استان آذربایجان شرقی تاکید کرد.
همچنین سفیر تاجیکستان در این دیدار تبریز را شهر خود دانسته و از چهارمین حضورش در این شهر خبر داد و گفت: تبریز جاهای دیدنی باارزشی دارد و مقبره شاعر عزیز کمال خجندی نیز در این شهر است.
‘نعمت الله امام زاده’ با ابراز امیدواری بر گسترش روابط و همکاری های اقتصادی بین تاجران تاجیکستانی و آذربایجانی اظهار کرد: امیدوارم روزهای خوبی در پیش داشته باشیم.
وجود افزون بر ۳۱ اثر معنوی ثبت شده، ۲۰ موزه تخصصی و عمومی، پنح اثر ثبت شده طبیعی و دهها عنوان اثر تاریخی همراه با ظرفیت های منحصر به فرد صنایع دستی و میراث فرهنگی از جمله داشته های آذربایجان شرقی است که معرفی بهتر و بیشتر آنها می تواند جذب گردشگر خارجی و داخلی را به دنبال داشته باشد.
در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که دی ماه سال ۱۳۹۴ در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.
انتخاب شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی از سال ۲۰۱۵ و به پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری کشورهای اسلامی کلید خورد.
گزارش: نعمت مرادپور ** انتشار دهنده: محمد رستگار
۶۱۳۲/۶۱۸۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


تبریز ۲۰۱۸


سفیران


گردشگری