اخبار گردشگری

طرح بازسازی دیوار پیرامون خانه تاریخی اسدی قزوین به اتمام رسید

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل ، محمد علی حضرتی در بازدید از پروژه های در حال مرمت این استان افزود: طرح مرمت و ساماندهی دیوار پیرامون خانه تاریخی اسدی که به دنبال تخریب بخش‌هایی از آن و مشکلاتی که برای عبور و مرور اهالی این محل ایجاد شده بود در دستور کار قرار گرفته بود
وی اظهار کرد: اقداماتی چون تعمیر سردر و پی‌بندی، استحکام بخشی و بازسازی بخش‌های فرو ریخته دیوار ضلع شرقی به متراژ ۶۰ متر مربع و مرمت دیوارهای خانه‌های تاریخی خطیبی و زینعلی که در مجاورت این بنا قرار دارند مطابق با الگوهای اولیه و با هزینه ای معادل ۱۵۰ میلیون ریال انجام شد.
این مسئول یاد آور شد: به منظور استحکام بخشی این بنای تاریخی و پایداری آن، اقدامات اولیه حفاظتی و مرمتی در سال ۹۰ تحت نظارت کارشناسان میراث فرهنگی استان قزوین و با اعتبار تقریبی ۲۰۰ میلیون ریال صورت گرفت ولی با توجه به آسیب‌های وارد شده به این اثر در سال‌های اخیر، عملیات مرمتی آن آغاز شد.
خانه تاریخی اسدی از بناهای تاریخی متعلق به دوره قاجار است که با شماره ۳۷۹۶ در تاریخ ۱۲/۶/۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
این بنا متعلق به یکی از تجار بزرگ شهر قزوین، به نام « حاج علی اصغر اسدی» است که ازدو حیاط مجزا با تناسبات مستطیل و نگینی تشکیل شده و ۵۰۲ متر مربع عرصه و۶۵۰ متر مربع اعیانی دارد.
از تزیینات بنا می توان به سردر ورودی، گچبری در نمای داخلی و گچبری رنگی دور قاب آیینه اتاق ها، اورسی های چوبی، رسمی بندی و آجرکاری های تزیینی در نما اشاره کرد.
این خانه در خیابان مولوی محله آقا معصوم قزوین قرار دارد.
۷۳۸۹/۶۰۱۲ خبرنگار: نسرین رحیمی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


امام مرمت