اخبار گردشگری

ارزیابان IUCN بازدید از جنگلهای ارسباران را آغاز کردند

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا منطقه حفاظت ‌شده ارسباران به عنوان دومین پرونده میراث طبیعی ایران درحالی برای ثبت در فهرست میراث‌ جهانی انتخاب شده که قرار است تیرماه سال آینده در چهل و دومین اجلاس یونسکو مطرح شود.
«محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور با اعلام این خبر گفت: دو ارزیاب اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) صبح امروز با حضور مسئولان و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع کشور وارد تبریز شدند.
وی افزود: پس از برگزاری یک نشست تخصصی که با حضور ارزیابان پرونده و مسئولان استانی و سازمان های مرتبط انجام شد، قرار است هیات بازدید کننده با حرکت به سمت منطقه کلیبر بازدید از سایت های مختلف ارسباران را آغاز کنند.
طالبیان تاکید کرد: ارزیابان(IUCN) علاوه بر نشست با مسئولان و کارشناسان پرونده میراث طبیعی ارسباران در استان تبریز با مسئولان محلی و نماینده های مردم نیز جلساتی خواهند داشت.
معاون میراث فرهنگی کشور گفت: پس از آنکه ارزیابان از نزدیک ویژگی های منطقه ارسباران و گونه های منحصر به فرد را مشاهده کردند قطعا سوالات مختلفی خواهند داشت که در این میان موضوع ارزش های منطقه و مدیریت پرونده بسیار حائز اهمیت است. به طوری که آنها نه تنها عرصه پیشنهادی به یونسکو و خطوط عرصه و حریم مرزها را مورد بررسی قرار خواهند داد بلکه به طور مستقیم با جامعه محلی نیز صحبت می کنند.
آنطور که طالبیان بیان کرده است ورود ارزیابان (IUCN) بخشی از فرآیند پرونده است که پس از اتمام بازدیدها، گزارش آنها به اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) ارسال می شود و پس از آن نیز، پنل ها و پرسش های مختلفی طرح می شود که باید متخصصان و کارشناسان پرونده از آن دفاع کنند. در نهایت نیز نتیجه گزارش ها فروردین و اردیبهشت سال ۹۷ به یونسکو ارائه می شود تا در چهل و دومین اجلاس تیرماه سال آینده، این پرونده به عنوان دومین میراث طبیعی ایران پس از تایید اعضای یونسکو به ثبت جهانی برسد.
به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، تهیه پرونده ارسباران طی سه سال و با فعالیت مستمر کارشناسان مرتبط با پرونده صورت گرفته است.
ارسباران یا قره داغ ناحیه کوهستانی در شمال استان آذربایجان است که در سال ۱۹۷۶، یونسکو ۷۲ هزار و ۴۶۰ هکتار از اراضی منطقه، در محدودهٔ ‘۴۰ °۳۸ تا ‘۸ °۳۹ شمالی و’۳۹ °۴۶ تا ‘۲ °۴۷ شرقی را بعنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت کرد.
فراهنگ** ۳۰۷۹** ۱۸۲۳
دریافت: علی اسدی ** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


جنگل های ارسباران


اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت