اخبار گردشگری

ضرورت استفاده از ظرفیت انجمن های دوستی برای تبیین رویداد تبریز ۲۰۱۸

به گزارش ایرنا، مرتضی آبدار روز پنجشنبه در نشست با اعضای شبکه شورای عالی انجمن دوستی ایران با سایر کشورها افزود: انجمن های دوستی فرصتی در حوزه دیپلماسی عمومی برای ایجاد و ارتقای ارتباطات فرهنگی و تاریخی بین مردم کشورها است.
وی اظهارکرد: رونق فرهنگی و اقتصادی و بویژه گردشگری در گرو حرکت به سمت گسترش تبادلات و ارتباطات بین المللی با سایر کشورها است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ یاداوری کرد: با توجه به اینکه این رویداد فرصتی برای کشورمان است باید از ظرفیت انجمن‌های دوستی ایران با سایر کشورها در ایجاد ارتباطات و مراودات فرهنگی بهره برد.
آبدار ادامه داد: می توانیم ظرفیت های استان را در عرصه جهانی با کمک انجمن های دوستی در سایر کشورها مطرح کنیم.
وی با اشاره به وجود آثار ثبتی در فهرست جهانی یونسکو مانند بازار تبریز و کلیسای سنت استپانوس جلفا اظهار امیداوری کرد که جنگل های ارسباران نیز در سال ۲۰۱۸ به عنوان میراث طبیعی جهانی به ثبت برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به تهیه بسته های تشویقی برای جذب سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های گردشگری در استان گفت: تا پایان دولت دوازدهم در سال ۱۴۰۰ تحولات اساسی در زیرساخت های گردشگری ایجاد خواهد شد.
آبدار با اشاره به رشد ۴ برابری سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت های گردشگری استان، گفت: با استفاده از توان انجمن های دوستی در راستای جذب سرمایه گذار برای توسعه زیرساخت های گردشگری به ویژه هتل داری در تبریز و استان می توان گام های موثری برداشت.
وی با اشاره به صدور روادید الکترونیکی در فرودگاه بین‌المللی تبریز گفت: این امر در راستای سرعت بخشی در فرایند ورود گردشگران به استان و اهداف تبریز ۲۰۱۸ انجام شده است که بازخورد بسیار خوبی نیز دارد.
نایب رئیس شبکه انجمن های دوستی ایران نیز در این جلسه گفت: ایجاد پل ارتباطی بین مردم کشورهای دوست مهم‌ترین دغدغه انجمن دوستی ایران با سایر کشورها بوده و زمینه ساز تبادل پیام های فرهنگی و اجتماعی میان دو کشور است.
رضا سیدان، خواهر خواندگی بین شهرها، برگزاری هفته های فرهنگی، نمایشگاه های بین المللی و ارتقای تبادلات اقتصادی، فرهنگی و به ویژه گردشگری را از جمله فعالیت های این انجمن ها اعلام کرد.
وی رویکرد انجمن های دوستی را غیردولتی، غیرسیاسی و غیر انتفاعی اعلام و اظهارکرد: باید از ظرفیت های انجمن های دوستی به عنوان یک برند بین المللی در برگزاری رویدادهای مهم مانند تبریز ۲۰۱۸ استفاده کرد.
در این نشست تفاهم نامه همکاری مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، شورای اسلامی کلانشهر تبریز و شبکه انجمن های دوستی ایران امضا شد.
سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری اسلامی طرحی را از سال ۲۰۱۵ با نام معرفی شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی کلید زد.
در این طرح هر ساله شهری از کشورهای اسلامی به عنوان ‘ شهر نمونه گردشگری جهان اسلام ‘ معرفی می شود.
در اولین معرفی شهر قدس فلسطین در سال ۲۰۱۵ و در دومین معرفی شهر قونیه ترکیه در سال ۲۰۱۶ به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی شدند.
برای سال ۲۰۱۷ نیز شهر مدینه عربستان به این عنوان انتخاب و در نهایت شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.
این انتخاب در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر انجام شد.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: پرویز انصاری
۸۰۲۳/۳۰۷۱

انتهای پیام /*


اجتماعی


گردشگری


انجمن دوستی ایران


میراث فرهنگی آذربایجان شرقی