اخبار گردشگری

صنعت توریسم روستای استاد خراسان شمالی ظرفیت مغفول مانده در گردشگری

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خلاء توجه به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در اسناد فرادستی با تصویب ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه پر کردند و سهم عرصه گردشگری در آن نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده و حالا نوبت متولیان استانی است تا با برنامه ریزی نسبت به تحقق بندهای این قانون اقدام جدی کنند.
سهم شهرستان فاروج از بین ۳۰۰ روستای مصوب شده کشور برای اجرای طرح های متناسب با روستاهای هدف گردشگری یک روستا است.
آدینه محمد سویدانلویی، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان سهم این استان را ۱۷ روستا عنوان کرد و گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه، زیرساخت‌های لازم در این ۱۷ روستا در استان ایجاد می‌شود.
رئیس بنیاد مسکن شهرستان فاروج در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از بین ۱۷ روستای مصوب شده برای استان، سهم شهرستان فاروج یک روستا است، روستای استاد روستای هدف گردشگری در این شهرستان است که در قالب برنامه مشترکی با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، زیرساخت های ارتقا صنعت توریسم ایجاد خواهد شد.
محمدیار فرهادی توریسم روستایی را موتور محرکه برای بهبود زندگی روستایی ها برشمرد و گفت: برای این روستا طی پنج سال اجرای برنامه ششم توسعه، ۱۰ میلیارد ریال هزینه می شود که در مرحله نخست یک میلیارد ریال اختصاص یافت.
وی افزود: در روستاهای هدف گردشگری برای طراحی معماری داخلی و خارجی واحدهای مسکونی الگوی مشخص تعریف شده و باید مالک آن طبق این الگو اقدام به بازسازی کند.
فرهادی گفت: در بین ۱۵۵ خانوار روستای استاد تاکنون ۱۳۱ فقره تسهیلات پرداخت شده است.
روستای استاد، روستای نمونه گردشگری شهرستان فاروج در خراسان شمالی است، این روستای سرسبز در جنوب شهرستان در دهستان شاه جهان از توابع بخش مرکزی و در ۲۲ کیلومتری شهر فاروج با ۴۵ کیلومترمربع واقع شده است.
در مورد قدمت تاریخی این روستا باید گفت برخی از مورخان معتقدند که آساک که یکی از پایتخت‌های دوره اشکانیان بود همین استاد کنونی بوده و نام‌های قبلی این روستا نیز آساک و استو بوده است.
مسجد جامع روستا که مربوط به دوران تیموری بوده و همزمان با مسجد گوهرشاد مشهد ساخته شده، برج و بارویی که در بالای روستا قرار دارد و به گفته کارشناسان میراث فرهنگی مربوط به معابد قبل اسلام است و نیز آسیاب‌های سنگی و حمام قدیمی روستا همگی حکایت از تاریخ کهن این منطقه دارند.
علاوه بر تاریخ غنی، روستای استاد طبیعتی دیدنی نیز دارد، آب و هوای روستا در زمستان‌ها سرد و در تابستان بسیار مطبوع و ملایم بوده و به دلیل جاری شدن رودخانه از وسط روستا و وجود درختان پرشمار سرو، بید و گردو در دو طرف آن، هوای پاک و مطبوعی در فضای روستا استشمام می‌شود.
نژاد و تیره اهالی روستا به نژاد آریایی نسبت داده می‌شود و زبان آن‌ها فارسی است.
یکی از مراکز دیدنی این روستا حمام قدیمی است که نمونه‌ای از حمام‌های دوره صفویه است که به صورت زیرزمینی با مصالح سنگ و ساروج ساخته شده و طرح کلی آن از یک راهروی ورودی، یک سربینه با پلان هشت ضلعی، گرمخانه و مخازن آب تشکیل شده، سقف حمام پوشش گنبدی دارد و در وسط گنبدها روزنه‌ای برای ورود نور به حمام تعبیه شده است.
این حمام تاریخی دراسفندماه سال ۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
به طور کلی استاد از جمله روستاهای دره‌ای و کوهستانی به شمار می‌رود، چشم انداز طبیعی روستا بسیار زیبا و دلنشین بوده درختان بلند گردو و سرو زیبایی‌های آن را دوچندان کرده‌اند، جاده آسفالته روستا و در کنار آن درختان و رودخانه دائمی مناظر زیبایی را به وجود آورده‌اند، منظره‌هایی که تقریبا از هفت کیلومتر مانده به روستا آغاز می‌شود، در انتهای روستا هم دره‌ای وجود دارد که در آن چشمه‌های آب جریان دارند.
استاد با ۱۵۵ خانوار ۳۹۸ نفر جمعیت دارد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
/۳۰۰۷/۶۰۴۲/۷۱۸۷ خبرنگار: مرضیه مهربان ** تنظیم کننده: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سید حسین قدسی

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


روستا


استاد