اخبار گردشگری

۱۶ متعرض به مناطق تاریخی کهگیلویه و بویراحمد شناسایی و دستگیر شدند

مسعود شفیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این افراد با هدف دستیابی به اشیای تاریخی و گنج شناسایی شدند که بیشتر در شهرستان های باشت،گچساران و کهگیلویه اقدام به حفاری غیرمجاز کرده بودند.
وی اظهار کرد: متعرضان به میراث تاریخی پس از تشکیل پرونده برای صدور و اجرای رای به مراجع قضایی معرفی شدند که پرونده آنها در دست پیگیری و انجام مراحل قانونی است.
شفیعی گفت: متهمان متناسب با جرم خود به ۶ ماه تا سه سال حبس محکوم خواهند شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به در دست پیگیری قضایی بزرگترین پرونده میراث فرهنگی این استان گفت: ۴۲ قطعه شئ تاریخی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد و دوره اسلامی در یاسوج مرکز این استان از تعدادی افراد سودجو در نیمه نخست سال جاری کشف شد.
در این عملیات هشت انگشتر زرین، یک گردنبند، چهار گوشواره، یک مهر عقیق با روکش طلا، تعدادی دستبند نقره‌ای و طلایی کشف شده بود.
شفیعی ابراز داشت: دلیل تجاوز به میراث فرهنگی ناآگاهی عده زیادی از مردم کهگیلویه و بویراحمد نسبت به اهمیت میراث فرهنگی به عنوان شاخص هویت ملی و یادگار نیاکان کهن ماست.
وی بیان کرد: آثار باستانی و اشیای تاریخی و فرهنگی ایران متعلق به تمام افراد است و جلوگیری از خروج یا تخریب اشیای تاریخی و فرهنگی از کشور رسالت همگانی است.
وی ابراز داشت: این اداره به طور شبانه روزی آماده دریافت و پیگیری سریع گزارش های دوستداران میراث تاریخی و فرهنگی ساکن روستاها و مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد در زمینه اقدام افراد سودجو برای کشف اشیای تاریخی و فرهنگی و تخریب و یا دخل و تصرف در آثار باستانی است.
سه هزار و ۸۲۴ شیء تاریخی شامل سکه، ظروف سفال و فلزی و مربوط به دوره‌های عیلامی، هخامنش، اشکانی و ساسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
هم اینک نیز ۳۰۱ اثر تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف در موزه فعلی باستان شناسی یاسوج نگهداری می‌شود که یکی از شاخص‌ترین آنها تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲ هزار و ۳۰۰ اثر تاریخی است.
خبرنگار:خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده:مسعود علیزاده
۸۱۴۳/۱۶۶۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


حفاری


مناطق


تاریخی