اخبار گردشگری

کشف آثار باستانی ۵ هزار ساله در شهرستان پیشوا

مجید ژاله نیا روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: هفتمین فصل کاوش تپه باستانی سفالین پیشوا به سرپرستی دکتر مرتضی حصاری و راینهارد برنمک از کشور آلمان از دهم شهریور ماه آغاز شده و تا ۲۵ مهرماه ادامه دارد.
وی افزود: کاوش های صورت گرفته در تپه سفالین که وسعتی بالغ بر ۱۷ هکتار دارد، نشان از وجود زندگی در منطقه ای مسکونی خودکفا دارد که با داشتن کارگاه های متعدد، مردم تمامی مایحتاج زندگی را در همین منطقه تأمین می کردند.
وی قدمت این تپه باستانی را ۵ هزار سال مربوط به پیش از تاریخ و هزاره اول قبل از میلاد اعلام کرد.
ژاله نیا تصریح کرد: در کاوش های صورت گرفته، گل نوشته و مهرهای مربوط به آن دوره کشف شده که این آثار بیانگر مدیریت اداری پیشرفته آن زمان دارد.
وی بیان کرد: آثار کشف شده در این منطقه تاریخی پس از ارزش گذاری تاریخی ، به نام شهرستان پیشوا در موزه ملی نگهداری می شود.
تپه سفالین ، در شمال شرق بخش مرکزی پیشوا قرار دارد که به دلیل ساخت و سازهای صورت گرفته در حوالی آن ، از عرصه آن کاسته شده است.
محوطه باستانی تپه سفالین شهر پیشوا شامل زمینی وسیع به صورت تپه ماهورهای پراکنده است، که به طور کامل پوشیده از سفالینه های خاکستری و آجری منقوش است.
در کاوشهای صورت گرفته از عمق ۳۸۵ سانتی متری تپه سفالین شهر پیشوا، پس از یک لایه سیلابی و بر روی خاک بکر، آثار و بقایای سفال های مربوط به اواخر هزاره ششم و هزاره پنجم قبل از میلاد به دست آمده است.
پیشوا با ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
خبرنگار: سید حسن میری**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/۷۲۵۴//۱۳۴۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


آثار تاریخی


پیشوا