اخبار گردشگری

کشف تدفین خمره ای کودک اشکانی در املش گیلان

ولی جهانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شواهد یادشده در سومین فصل از پژوهش های باستان شناختی گورستان باستانی املش بدست آمده است.
سرپرست کاوش های باستان شناسی درگورستان یادشده، با اشاره به اینکه در جریان سه فصل کاوش باستان شناختی۴۸ گور مورد شناسایی قرار گرفته است، بیان کرد: در سومین فصل از کاوش های باستان شناسی در یکی از کارگاه ها بقایای یک تدفین خمره ای متعلق به کودک خردسال مورد شناسایی قرار گرفته است.
جهانی افزود: به دلیل ظرافت اندام ها و سن کم متوفی،آسیب زیادی به اسکلت وارد شده است اما گونه شناسی اشیاء دفن شده در داخل چاله گور قدمت آن را همزمان با دوره اشکانی نشان می دهد.
محوطه باستانی لیارسنگ بن در نزدیکی روستای شیرچاک از توابع بخش رانکوه شهرستان املش قرار دارد که در سال ۱۳۹۲ شناسایی و در سال ۱۳۹۳ با هدف تعیین عرصه و حریم،مورد گمانه زنی قرار گرفت.
در فصل دوم این پژوهش ها طی سال ۱۳۹۵،کاوش در هشت ترانشه با هدف نجات بخشی این گورستان باستانی به انجام رسید و ماحصل این کاوش ها شناسایی ۲۴ گور از انواع دخمه ها و چاله های متعلق به ادوار اشکانی و ساسانی بود.
سومین فصل از پژوهش های میدانی گورستان باستانی لیارسنگ بن شیرچاک در شهریور ۱۳۹۶ انجام شد و با کاوش در سه ترانشه در ابعاد مختلف آثار ارزشمندی مرتبط با اواسط دوره اشکانی تا اوایل دوران ساسانی یافت شد که در این میان یکی از انواع جالب سنت تدفین دوره اشکانی که سابقا در گیلان از محوطه های کلورز و قلعه کوتی دیلمان گزارش شده، در محوطه مذکور مورد شناسایی قرار گرفت.
پیش از این ، نزدیک ترین حوزه جغرافیایی به گیلان که تدفین های نوع خمره ای از آن گزارش شده ،گِرمی دشت مغان است؛ که به همین سبب کاوش در گورستان باستانی لیارسنگ بن به لحاظ پژوهش های باستان شناختی کرانه های شمالی حوزه فرهنگی البرز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
گیلان دارای یک هزار و ۶۰ اثر تاریخی به ثبت رسیده در فهرست ملی است.
خبرنگار:ضامن **انتشار دهنده: بابایی
۱۸۸۱ /۶۰۳۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


کشف اثر