اخبار گردشگری

آیین سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان برگزار شد

به گزارش ایرنا، هزاران نفر از عاشقان و دلباختگان خاندان عصمت و طهارت (ع) بر اساس رسمی دیرین با عزداری در این آئین اشک ماتم ریختند و پس از قرائت قرآن کریم، مداحی و سینه زنی کردند.
حجت الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه در سخنانی بر پیام اصلی آیین قالیشویان در جهت مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم اشاره کرد و گفت: شهادت هزینه دفاع از حق و صداقت، حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالم است و از جمله شیخ نمر در عربستان، شیخ زکزاکی در نیجریه و دیگر شهیدان والامقام در دیگر مناطق جهان هزینه مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم را پرداخت می کنند.
وی با اشاره به برکت های حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) و حضور خیل زائران در اردهال کاشان افزود: مقام معظم رهبری همواره توجه به امامزادگان به ویژه شهید اردهال را مورد تاکید قرار دادند و حتی خود ایشان نیز سال گذشته به این آستان مقدس مشرف شدند.
رفیعی با اشاره به وجود هشت هزار امامزاده در نقاط مختلف کشور بیان کرد: این امامزادگان والا مقام روحیه ظلم ستیزی داشتند و حمایت از مظلوم در خون علوی آنها نهفته بود و امروز دشمن می داند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال قدرت هسته ای نیست اما ظلم ستیزی و دفاع از مظلومان جهان را در پیش گرفته است.
او رمز موفقیت همه مجاهدان و مبارزان با حاکمان ستمگر را چهار خصوصیت شجاعت نظامی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی در مواجهه با ظلم و ستم عنوان کرد و گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران دست از حمایت مظلومان جهان از جمله در یمن، بحرین، میانمار و لبنان بردارد دیگر با جمهوری اسلامی دشمنی نخواهد بود.
استاد حوزه و دانشگاه همچنین با گرامیداشت یاد شهید محسن حججی عنوان کرد: این شهید والامقام دارای هر چهار خصوصیت بود که این ظرفیت های خود در راه دفاع از حق به کار گرفت.
بر اساس اسناد، شهادت فرزند حضرت امام محمد باقر (ع) در روز ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مصادف با ماه مهر حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا رخ داده و از این رو آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان سالانه در دومین جمعه مهر ماه در مشهد اردهال محل شهادت این امامزاده بزرگوار برگزار می شود.
حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) برادر حضرت امام صادق (ع) در سال ۱۱۳ هجری قمری با دعوت مردم فین برای ترویج دین اسلام از سوی پدرشان به ایران ماموریت یافت که پس از سه سال تلاش سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در خطه اردهال کاشان شهید شد.
مراسم قالیشویان نیز به یاد آن واقعه هرساله در مشهد اردهال برگزار می شود ، در این آیین هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان قالی مقدس را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمین امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود حسین حسین گویان به طرف چشمه آبی می برند.
عزاداران (چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی بصورت نمادین آن را در پناه چوب ها روی دست گرفته و با ندای یاحسین به سمت مرقد باز می گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می دهند.
آئین سنتی مذهبی قالیشویان به عنوان میراث جهانی ناملموس ایران به ثبت یونسکو رسیده و تنها آئینی است که بر اساس تاریخ هجری شمسی برگزار می شود
مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.
*همزمان با برگزاری این آئین سنتی مذهبی، همایش میراث جهانی قالیشویان و توسعه گردشگری فرهنگی، آئینی و مذهبی در مشهد اردهال برگزار شد.
به گزارش ایرنا، رئیس دبیرخانه گردشگری استان های قم اصفهان و مرکزی در این همایش گفت: منطقه اردهال با آئین سنتی مذهبی قالیشویان و ثبت جهانی یونسکو ظرفیت تبدیل شدن به پایگاه گردشگری آئینی کشور را دارد.
سیدعلی ضیایی برشمردن توانمندهای مذهبی منطقه اردهال در جذب سرمایه گذاری و اشتغال افزود: شهرستان کاشان منطقه‌ای برخوردار از جاذبه های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، گردشگری و طبیعی است که در جهان این مولفه ها کمتر در یک منطقه در کنار هم قرار دارند.
مجتبی حمیدی، دبیر همایش میراث جهانی قالیشویان و توسعه گردشگری فرهنگی، آئینی و مذهبی نیز بر استفاده از ظرفیت آئین سنتی مذهبی قالیشویان در راستای ترویج گردشگری مذهبی تاکید کرد و گفت: روحانیون و کارشناسان مذهبی در زمینه جذب گردشگر خارجی می توانند نقش مهمی ایفا کنند و تولید برند گردشگری مذهبی کاشان و استفاده هرچه بیشتر از این فرصت باید مورد توجه باشد.
پرده خوانی، پخش فیلم مستند قالیشویان، رونمایی از کتاب کارآفرینی برتر و تقدیر از کارآفرینان برتر از دیگر برنامه های این همایش بود.
خبرنگار: یوسف صائب** انتشار: سلطانمرادی
۶۱۳۶/۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


قالیشویان


کاشان