اخبار گردشگری

خانه موزه دکتر معین تهران

خانه موزه دکتر معین تهران، یادگاری به جا مانده از این استاد بزرگ ادبیات فارسی در خیابان پیروزی پایتخت می‌باشد. خانه‌ای که زمانی با منزل شاعر و تصنیف‌ساز مشهور ایرانی محمدعلی امیرمجاهد دیواربه‌دیوار بود. اما اکنون این دو خانه را با یکدیگر ادغام کرده‌اند. در حقیقت، فقط قسمتی از چهارچوب در بین این دو خانه به جا مانده است. باید بدانید که استاد امیرجاهد پدر خانم جناب دکتر معین بوده‌اند. گفتنی است که این خانه زیبا و قدیمی، در سال ۱۳۸۳ از خانواده دکتر معین و آقای امیرجاهد خریداری و در تملک شهرداری تهران در آمد. هدف از این کار، برگزاری کلاس‌های ادبیات و موسیقی و همایش‌های مربوط به این دو رشته بوده تا یاد و نام این دو مرد بزرگ عرصه هنر و ادبیات زنده نگه داشته شود. نشست‌های مولوی خوانی و شاهنامه خوانی در این خانه به طور مستمر در حال برگزاری است. همچنین، کتابخانه تخصص زبان و ادبیات فارسی نیز در این مکان مراجعان بسیاری دارد. به طوری‌که، این بخش ۷۰۰ نفر عضو داشته و در هر روز ۵۰ نفر از آن بازدید می‌کنند.
جالب است بدانید که از خانه موزه معین تهران، به عنوان لوکیشن فیلم‌ها نیز استفاده می‌شود. فیلم‌های مشهوری مانند شهرزاد، سرزمین کهن و حتی بیست و یک روز از آن دسته‌اند.
دکتر محمد معین، زاده ۱۹ اردیبهشت سال ۱۲۹۷ هجری شمسی در محله زرجوب شهر رشت است. متأسفانه استاد در سن ۶ سالگی پدر و مادرش را بر اثر بیماری حصبه از دست داد. از آن زمان به بعد شیخ محمدتقی معین العلما جد پدری جناب دکتر مسئولیت پرورش و تربیت وی را بر عهده گرفت. دکتر معین، تا دوره متوسطه در رشت ماند و سپس برای ادامه تحصیل به تهران آمد و باقی تحصیلات دوران دبیرستانش را در مدرسه دارالفنون این شهر سپری کرد. این مرد بزرگ، در سال ۱۳۱۳ مؤفق به اخذ مدرک کارشناسی و در نهایت در سال ۱۳۲۱ به اخذ درجه دکتری نائل آمد. باید بگوییم که استاد معین اولین فارغ‌التحصیل دوره دکتری ادبیات فارسی در ایران بودند.
سرانجام دکتر معین در سال ۱۳۴۵ بر اثر سکته در بیمارستان فیروزگر تهران بستری و بعد از ۵ سال گذراندن زندگی در حالت اغماء در ۱۳ تیر ۱۳۵۰ دار فانی را وداع گفت. لازم به ذکر است که از این استاد گرامی آثار و تألیفات بسیاری به جا مانده اما نگارش فرهنگ لغت معین در میان آن‌ها از ارزش بالاتری برخوردار است.
اکنون بعد از گذشت سال‌های سال از فوت استاد، خانه وی در سال ۱۳۸۳ به موزه‌ای بسیار زیبا و دیدنی تبدیل شده که می‌توانید همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر از آن بازدید کنید.
آدرس: خیابان پیروزی، میدان چهارصد دستگاه، خیابان بایزید بسطامی.

خانه موزه دکتر معین تهران

خانه موزه دکتر معین تهران

خانه موزه دکتر معین تهران

خانه موزه دکتر معین تهران

خانه موزه دکتر معین تهران

خانه موزه دکتر معین تهران

خانه موزه دکتر معین تهرانخانه موزه دکتر معین تهران