اخبار گردشگری

برنامه موزه و توسعه گردشگری با حضور برادران امیدوار برگزار می شود

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی مجموعه سعدآباد، ویژه برنامه «موزه و توسعه گردشگری» با حضور محمدرضا کارگر مدیرکل اداره موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی و سرپرست مجموعه سعدآباد، محمد عبدالعلی پور رئیس اسبق این مجموعه، عیسی امیدوار یکی از اولین جهانگردان ایرانی، گروه طبیعت گردهای ماجراجو، موتور سواران گروه Iranian Motorcycle traveler ، شاهین تیوای سادات حسینی یکی از جهانگردان ایرانی، جمعی از کارکنان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و علاقه مندان به سفر برگزار خواهد شد.
این برنامه شامل تجلیل از برادران امیدوار اولین جهانگردان ایرانی، گزارش سفر گروه های جهانگردان ایرانی و نمایش کلیپ های سفرشان و نیز آیین چاوشی خوانی به بهانه بازگشت جهانگردان ایرانی از سفر و به منظور حفظ و ترویج این آیین است.
چاووشی‌ یا چاوشی (در زبان محلی چوش)، آواز مخصوص بدرقه یا پیشباز زائران اماکن متبرکه است.
رسم چاوشی‌خوانی برای زائران کربلا یا مشهد از دوره صفویان و قاجاریان مرسوم شده و در سده اخیر مورد توجه فراوان قرار گرفته ‌است و علاوه بر استان بوشهر در استان‌های دیگر مثل خوزستان، هرمزگان و استان‌های شمالی ایران مثل مازندران نیز معمول است.
برادران امیدوار، اولین جهانگردان ایرانی، پس از سه سال مطالعه در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی با شور و عشق فراوان سفر خود را به منظور دیدن نادیده های جهان، با مبلغی حدود ۹۰ دلار آغاز کردند.
آنها با برگزاری نمایشگاه هایی از دستاوردهای سفر به نقاط مختلف دنیا، نوشتن مقالات برای نشریات معتبر جهان و برگزاری سخنرانی در بزرگترین دانشگاههای دنیا، بقیه هزینه سفرهای خود را تأمین کردند.
عیسی و عبدالله در هفت سال اول سفر خود، چهار قاره را با دو موتورسیکلت پیمودند و سه سال آخر را با اتومبیلی که کمپانی سیتروئن فرانسه به آنها اهدا کرده بود، مسافرت کردند. حاصل سفر ۱۰ سالۀ آنها به ۹۹ کشور از پنج قارۀ جهان، هزاران عکس، فیلم، صنایع دستی نقاط مختلف جهان و تعداد زیادی مقالات و تحقیقات علمی است.
موزه برادران امیدوار ۵ مهرماه ۱۳۸۲ همزمان با آغاز هفته جهانگردی در عمارت کالسکه خانه مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد افتتاح شد.
این موزه از ۳ گالری تشکیل شده که آلات و ادوات شکار، حیوانات و حشرات تاکسیدرمی شده، آلات موسیقی، مجسمه های چوبی، جواهرات سنتی، ظروف سفالی، سنگواره ها، صدف ها، مرجان و عکس هایی از اقصی نقاط جهان و مراسم و آداب و رسوم قبایل بدوی و بومیان نقاط گوناگون که توسط عیسی و عبدالله امیدوار جمع آوری شده است را در بر دارد.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵
دریافت: علی اسدی**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


برادران امیدوار


کاخ موزه سعدآباد


توسعه گردشگری