اخبار گردشگری

جشن مهرگان زرتشتیان به حرمت ماه محرم در یزد برگزار نشد

سپنتا نیکنام، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زرتشتیان استان دیروز در برخی محلات و انجمن ها به مناسبت مهرگان فقط آیین اوستاخوانی برگزار کردند و به ذکر دعا و نیایش پرداختند و از برگزاری سایر مراسم مهرگان پرهیز کردند.
در ایران باستان، جشن مهرگان پس از نوروز اهمیت ویژه ای داشت به سبب اینکه هر ۲ مراسم آغاز فصل سال را نوید می داد، نوروز آغاز تابستان، مهرگان، آغاز زمستان، زیرا در آن زمان سال به ۲ فصل تقسیم می شد.
انگیزه ای که به پیدایش جشن مهرگان در تاریخ ایران نسبت می دهند، پیروزی ایرانیان بر ضحاک ستمگر، به رهبری کاوه آهنگر است که ایرانیان او را در بند آوردند و فریدون را به عنوان رهبر برگزیدند.
این جشن به مدت شش روز ادامه داشت و روزی که نام روز و ماه یکی بود، جشن گرفته می شد و مانند نوروز سه جنبه نجومی (طبیعی)، تاریخی و دینی داشت.
از نظر نجومی، مهرگان چند روز پس از اعتدال پاییزی جشن گرفته می شد، اعتدال پاییزی اول مهر صورت می گیرد و جشن برداشت محصولات کشاورزی است.
به لحاظ تاریخی، در این روز، نیروی داد و راستی به سرکردگی کاوه آهنگر بر ارتش دروغ و ستمگری آژی دهاک ( ضحاک) پیروز شد.
مبارزه راستی و دروغ، داد و ستم در ایران ریشه دینی دارد و همه جشن های ملی هم به گونه ای این مبارزه و پیروزی نهایی حق برنا را نشان می دهد ولی در تاریخ مهرگان این جنبه درخشندگی ویژه ای دارد.
از نظردینی نیز، در فرهنگ ایرانی مهر یا میترا به معنای فروغ خورشید و مهر و دوستی است همچنین مهر، نگهبان پیمان و هشدار دهنده به پیمان شکنان است.
جشن مهرگان، آیین ملی، مذهبی است که قبل از زردشت پیامبر ایران هم وجود داشته اما بعد از ظهور زردشت رسمی شده است.
استان یزد حدود ۶ هزار زرتشتی دارد که در شهرهای یزد، اردکان و تفت ساکن هستند.
تعداد زرتشتیان جهان حدود ۱۵۰هزار نفر تخمین زده می شود.
زرتشتیان ایران حدود ۳۰هزار نفر است که آنها علاوه بر آزادی در انجام مناسک، یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند.
۷۵۳۲*۲۰۴۷*خبرنگار: سعید صادقی مقدم* انتشار- عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


جشن مهرگان


استان یزد