اخبار گردشگری

اندیشکده کاتو: خروج ترامپ از توافق هسته‌ای خطرناک و غیر مسوولانه است

اندیشکده کاتو در گزارشی با اشاره به مقاومت جهانی در برابر طرح رئیس‌جمهور آمریکا برای نابود کردن برجام نوشت: مردم آمریکا باید بدانند که ترامپ در صورت عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با وجود مخالفت جامعه بین‌الملل، اعضای کابینه‌اش و حتی هم حزبی‌هایش دست به چنین کار خطرناک و غیر مسوولانه‌ای زده است.

به گزارش ایسنا، اندیشکده آمریکایی موسسه کاتو در ادامه گزارش خود با عنوان “مقاومت شدید با طرح ترامپ برای نابودی توافق هسته‌ای” نوشت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نشان داده است که قصد ندارد اواسط ماه اکتبر پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تایید کند؛ اگر تاثیرات به شدت منفی و مختلف تمایل ترامپ برای اعلام اینکه توافق را نقض می‌کند، کنار بگذاریم، اولیه‌ترین مشکل رئیس‌جمهور این است که ایران در واقع، توافق هسته‌ای را نقض نمی‌کند.

همان‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگر طرف‌های توافق شامل روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان تایید می‌کنند، ایران به تمام تعهدات خود در برجام به طور کامل عمل می‌کند. اما در هفته‌های اخیر مخالفت‌های زیادی با طرح ترامپ انجام شده است. پس از سخنرانی وی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، گزارش‌ها حاکی از آن است که رهبران جهان و دیپلمات‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا و اعضای دولت وی را در دیدارهای متعدد تحت فشار قرار داده‌اند تا طرح خود برای نابود کردن برجام را بازبینی کند. متحدان بارها به طور علنی از ترامپ انتقاد کرده‌اند. امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد که لغو کردن توافق یک خطای بزرگ است و توجه نکردن به آن، بی‌مسوولیتی است. وی همچنین گفت که عدم تایید پایبندی ایران می‌تواند به یک بحران هسته‌ای دیگر شبیه کره شمالی منجر شود.

فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار وزیران امور خارجه طرف‌های توافق با ایران در حاشیه مجمع عمومی گفت که اگر آمریکا از توافق خارج شود، اروپا اطمینان خواهد یافت که این توافق به هر شکلی پابرجا بماند. وی سپس هشدار داد: جامعه جهانی نخواهد پذیرفت که توافقی که موثر و کارساز است و ایران نیز به آن عمل می‌کند، نابود شود.

موگرینی خاطرنشان کرد که تمام طرف‌های توافق‌ هسته‌ای شامل آمریکا در نشست خود پشت درهای بسته تاکید کرده‌اند که هیچ نقضی اتفاق نیفتاده است. این حقیقت چالش‌هایی را برای رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به وجود آورد که مجبور بود با دستپاچگی اذعان کند که گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان تاکید می‌کند که ایران به توافق پایبند است.

نشریه فارین پالیسی به تازگی گزارش داد که رئیس‌جمهور ترامپ تلاش می‌کند با تهدید عدم تایید پایبندی ایران در ۱۵ اکتبر به خواسته خود برای بازگشایی برجام و مذاکره مجدد بر سر مفاد توافق و حصول امتیازات بیشتر از ایران دست یابد، اما این طرح با حمایت قدرت‌های اروپایی از توافق و تلاش‌شان برای نجات آن در صورت خروج آمریکا فرو ریخت. رئیس‌جمهور ایران نیز به روشنی تاکید کرد که دولت وی مذاکره مجدد درباره برجام را نخواهد پذیرفت.

همچنین روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که تخلف ترامپ از یک سند بین‌المللی و حملات غیر عقلانی‌اش علیه برجام موجب یک ابراز همدردی جهانی با ایران و به طور هم‌زمان، تضعیف اعتبار و اطمینان به آمریکا شده است.

حتی اعضای حزب خود ترامپ نیز شروع به مخالفت با وی کرده‌اند. اد رویس عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس کمیته روابط خارجی به شبکه سی‌ان‌ان گفت که ترامپ نباید از توافق هسته‌ای خارج شود. هم‌چنین، سناتور راند پاول که زمانی با توافق مخالف بود به خبرنگاران گفت: تا زمانی که ایران به توافق پایبند است ما نیز باید در توافق بمانیم.

ژنرال جان هاتین، فرمانده مرکز فرماندهی استراتژیک آمریکا چهارشنبه گذشته در یک سخنرانی در موسسه هاوسون گفت: حقیقت این است که ایران به تعهداتش در برجام عمل می‌کند. ما با توافقی مواجهیم که کشورمان آن را امضا کرده است و من بر این باورم که وقتی ایالات متحده توافقی را امضا می‌کند وظیفه ما است که به مفاد آن پایبند باشیم. وظیفه ما است که آن را اجرا کنیم.

بنا به گزارش موسسه کاتو، هنوز مشخص نیست که این مقاومت شدید با عدم تایید پایبندی (ایران)، رئیس‌جمهور ترامپ را باز خواهد داشت یا نه اما مردم آمریکا باید بدانند که اگر ترامپ بخواهد چنین کاری را انجام دهد، بر خلاف این حقایق که جامعه بین‌الملل، اغلب کابینه وی و حتی برخی اعضا برجسته حزب جمهوری‌خواه با او مخالفند، دست به چنین کاری زده است.

در چنین صورتی کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا درباره وضع مجدد تحریم‌های مرتبط هسته‌ای علیه ایران تصمیم‌گیری کند اما تصمیم به وضع مجدد تحریم‌ها و پیوستن به ترامپ برای نابودکردن توافق هسته‌ای با ایران خطرناک و غیرمسوولانه خواهد بود.