اخبار گردشگری

آش ‘شله قروت’ غذای سنتی مردم میامی برای پذیرایی از عزداران حسینی (ع)

به گزارش ایرنا ؛ اگر چه آش شله قروت برای پذیرایی از عزاداران کاربرد دارد ، اما روز تاسوعا داستان دیگری است ، زیرا غذای پذیرایی از سوگواران حسینی (ع) در این روز فقط آش شله قروت است .
این غذا اکنون به یکی از نمادهای مردم میامی در عزاداری های محرم تبدیل شده و آوازه آن در کشور پیچیده است ، بسیاری از اهالی این منطقه که به خاطر کار و دیگر امور ناچار به سکونت در جای دیگری شده اند ، روزهای تاسوعا و عاشورا به زادگاه خود می آیند تا ضمن سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) ، با خوردن کاسه ای آش شله قروت ، خاطرات قدیمی خود را زنده کنند.
به عقیده برخی از بزرگان منطقه ، پذیرایی سوگواران روز تاسوعا با آش شله قروت میامی ، بیش ازیکصدسال قدمت دارد ، این غذای سنتی دارای طعم بسیار خوش بوده و خیلی لذیذ است.
از آن جا که تهیه این غذا در مقیاس زیاد برای پذیرایی از عزاداران روز تاسوعا نیاز به برنامه ریزی و تلاش همگانی دارد ، مردم این خطه از کشورمان در طول سالیان گذشته و با کار جمعی سنتی نیکو را در این خصوص پایه گذاری کرده اند.
امیرعباس نوروزی ازبانیان تهیه این آش نذری درگفت و گو با ایرنا اعلام کرد : چون در سال های گذشته برای پخت آش از هیزم استفاده می شد ، گردآوری و انتقال آن ها به محل تهیه آش نیاز به کار گروهی داشت.
وی افزود: دیگر اقلام مورد نیاز آش هم قبل از شروع ماه محرم از سوی علاقمندان به خاندان رسول الله (ص) به مسوولان مربوطه تحویل می گردد .
نوروزی در باره مواد لازم این آش برای حدود یک هزار تن گفت: این مواد شامل ۵۰ کیلوگرم لوبیا ، ۶۰ کیلوگرم نخود ، ۴۰کیلوگرم جو ، ۵۰کیلوگرم رب ، ۱۰کیلوگرم پیاز ، ۵۰ کیلو گرم سبزی آش ، ۱۲۰ کیلو گرم برنج نیم دانه و ۱۶۰ کیلوگرم کشک است .
وی ادامه داد: پس از تمیز کردن ، شستشو و مخلوط نمودن این مواد ، پخت آن آغاز می شود ، اضافه کردن کشک و پیاز داغ مرحله آخر تهیه این آش بوده و آن گاه پذیرایی از سوگواران حسینی (ع) شروع می شود.
نوروزی بخش قابل توجه این کار را بر عهده بانوان خواند و گفت: سبزی و دیگر مواد لازم قبل از محرم تهیه شده و توسط بانوان علاقمند شتشو و تمیز می شوند .
وی گفت: معمولا تاسوعای هر سال در میامی حدود ۱۰ دیگ آش بار گذاشته شده و پایان برنامه ها در حسینیه اعظم این شهر از عزاداران پذیرایی می گردد .
نوروزی با بیان این که مواد مورد نیاز برای تهیه آش از محل نذورات مردم تهیه می شود ، افزود: هر ساله علاوه بر مردم میامی ، بسیاری از مردم شهرها و روستاهای اطراف نیز از از این آش نذری بهره مند می شوند.
بسیاری از آیین های سوگواری مردم میامی همانند دیگر مردم ایران است ، اما برخی آیین ها مانند تهیه آش شله قروت و نیز آیین ‘ حسن – حسین ‘ به مردم این خطه تعلق دارد.
شهرستان میامی دارای دو بخش مرکزی و کالپوش است. این شهرستان با بیش از ۴۰هزارتن جمعیت درشرق استان سمنان واقع شده ، و دارای یک شهر و ۴۹ روستاست .
۷۳۵۷/۶۱۶۷ خبرنگار: علی آقایی** انتشار دهنده: محسن شاکری
(برای آگاهی از اخبار شهرستان های شاهرود و میامی به کانال اخبار ایرنا شاهرود به آدرس https://telegram.me/irnashahroud مراجعه فرمایید)

انتهای پیام /*


فرهنگی


پخت غذای نذری


شله قروت


میامی