اخبار گردشگری

چهار اثر برجسته عاشورایی در موزه آستان قدس رضوی

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس، محمدرضا ساقی افزود: این مجموعه آثار در قالب‌ های مختلف هنری با محوریت عصر عاشورا در معرض دید اهل هنر و معرفت قرار دارد.
وی در باره تابلو نفیس ‘عصر عاشورا’، اثر استاد محمود فرشچیان گفت: اثر هنرمندانه و ارزشمند استاد فرشچیان، آنقدر بامفهوم و پرمحتواست که سایر هنرمندان را واداشته تا با اقتباس از اثر استاد، در قالب ‎های دیگر به خلق اثری مرتبط با عاشورا بپردازند.
ساقی بیان کرد: این اثر که در عاشورای سال ۱۳۵۵ توسط استاد فرشچیان به تصویر کشیده شده، روایت‌ گر صحنه غمبار بازگشت مرکب بی‌ سوار امام حسین (ع) به سوی خیمه ‌ها و اهل حرم در عصر عاشورا است.
مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی ادامه داد: تابلو عصر عاشورا به سبک نگارگری با فن اکریلیک در ابعاد ۹۸ در ۷۳ سانتی ‌متر رسم و در سال ۱۳۶۹، به موزه آستان مقدس امام هشتم (ع) هدیه شده است.
وی همچنین از تابلو معرق ‘عصر عاشورا’ به عنوان اثری که با اقتباس از تابلو عصر عاشورای استاد فرشچیان خلق شده، نام برد و گفت: این اثر معرق به ابعاد ۶ در ۴ متر، متشکل از ۱۰۱ هزار و ۲۵۰ قطعه از ۳۰ نوع چوب به رنگ طبیعی است و علاوه بر چوب، از صدف، مس، برنج و آلومینیوم نیز در ساخت آن استفاده شده است.
ساقی افزود: این اثر معرق، توسط استاد ‘محمد توانا’ با همکاری جمعی از بسیجیان در سال ۱۳۸۱ خلق و در سال ۱۳۸۲، از طرف بسیج تهران به موزه آستان قدس رضوی هدیه شده است.
وی ‘قالیچه تصویری عصر عاشورا’ را از دیگر آثار موزه هدایای مقام معظم رهبری با محوریت روز عاشورا برشمرد و گفت: این قالیچه توسط استاد یزدچی در ابعاد ۱۹۷ در ۱۴۰ سانتی ‌متر در تبریز بافته و در مرداد ۱۳۷۲، از طرف استانداری آذربایجان شرقی به موزه حضرت رضا (ع) هدیه شد.
ساقی ادامه داد: تابلو ‘تعزیه‏ خوانی وقایع روز عاشورا با حاشیه ترجیع ‌بند محتشم کاشانی به خط نستعلیق’ از دیگر آثار مرتبط با واقعه عاشورا در موزه حرم مطهر رضوی است که این اثر هنری برجسته به سبک قهوه‌ خانه ‌ای با فن رنگ و روغن روی پارچه در ابعاد ۷۳۳ در ۲۱۰ سانتی ‌متر در اوایل دوره قاجار کشیده شده و یکی از بزرگ‌ ترین نقاشی ‏های قهوه ‏خانه ‏ای به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، موزه هدایای مقام معظم رهبری و تالار اختصاصی آثار اهدایی استاد محمود فرشچیان، در ساختمان موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم مطهر رضوی قرار دارد.
موزه هدایای مقام معظم رهبری و تالار استاد فرشچیان دو گنجینه از ۱۶ گنجینه موزه آستان قدس رضوی است که در مجموع هفت هزار قلم اشیای موزه ای در آنها نگهداری می شود و عمده آنها از سوی ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت رضا (ع) هدیه شده است.
۷۴۸۹/۵۱۳۲
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

انتهای پیام /*


فرهنگی


هنری


عاشورا


موزه آتان قدس رضوی