اخبار گردشگری

روایت هنر تعزیه خوانی در روستای کندوله

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایرانیان در ساختن تعزیه و به نمایش درآوردن واقعه کربلا و حدیث مصائب سیدالشهدا (ع) به شکل اسطوره ای و حماسی همواره پیش قدم بوده اند.
نمایش مصائب اهل بیت (ع) در هنر تعزیه خوانی همواره دارای تاثیرات بی شماری بین مردم بوده و استقبال بسیار خوبی نیز از آن بعمل می آید تا جایی که گاه، جای سوزن انداختن نیز پیدا نمی شود.
در استان کرمانشاه نیز هنر تعزیه خوانی از ده ها سال قبل رواج داشته و می توان خاستگاه این هنر مذهبی را روستای کندوله از توابع شهرستان صحنه جستجو کرد.
روستای هدف گردشگری کندوله یکی از روستاهای استان کرمانشاه است که مردمانش سرشار از ذوق هنری و ارادت خالصانه به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند و هر ساله در ایام محرم، هنر تعزیه خوانی را به نمایش می گذارند.
روستایی که خیلی از ساکنان آن، نسل اندر نسل در هنر تعزیه خوانی دستی بر آتش داشته اند و آن را همانند میراثی گرانبها به نسل های بعد از خود انتقال داده اند.
‘نوید امیری’ جوان ۲۷ ساله این روستاست که به گفته خود حدود ۲۰ سال از عمرش را در هنر تعزیه گذرانده است، هنری که به داشتن آن افتخار می کند و می گوید آن را تا آخر عمر حفظ خواهد کرد.
وی که چند سالی است نقش شمربن ذی الجوشن را در تعزیه های اجرا شده بر عهده دارد، در روستایشان به ‘عمو شمر’ معروف است، شمری که به گفته خود عاشق امام حسین (ع) است و تاکنون حاجت های زیادی از وی گرفته است.
این هنرمند تعزیه خوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از شیرینی ها و سختی های کار خود و خاطراتی که تاکنون برایش رقم خورده مطالبی بیان داشت.

**خانوادگی در کار تعزیه خوانی بوده ایم
امیری در ابتدای این گفت و گو از ورودش در سن حدود هفت – هشت سالگی به دنیای تعزیه خوانی خبر داد و گفت: سال های طولانی است که به صورت خانوادگی در این هنر فعالیت کرده ایم و به جز من، پدر، برادرها، عموها و دایی هایم نیز تعزیه خوان بوده اند.
وی گفت: یکی از برادرهایم که از تعزیه خوانان به نام روستا بود متاسفانه چند سال پیش فوت کرد اما داغ این برادر اجازه نداد تا از هنر آباء و اجدادی خود دست بکشیم و برادر دیگرم نیز که دانشجوی دانشگاه آکسفورد انگلستان هست همه ساله در ایام محرم به روستا باز می گردد و لباس تعزیه به تن می کند.
امیری ادامه داد: در حدود ۲۰ سالی که توفیق داشته ام در هنر تعزیه خوانی باشم نقش های فراوانی را پذیرفته ام که نقش حضرت قاسم، نقش حضرت علی اکبر، نقش حضرت سکینه و این اواخر نیز نقش شمر را بازی کرده ام.

** ماجرای نپذیرفتن نقش حضرت سکینه (س)
این هنرمند تعزیه خوان در خصوص اتفاق جالب و در عین حال قابل تاملی که برایش در هنگام پذیرفتن نقش حضرت سکینه (س) رخ داده، سخن گفت و افزود: بنا به دلایلی مایل به پذیرفتن این نقش نبودم و چند بار درخواست دوستانم را برای بازی کردن رد کردم.
وی تصریح کرد: پس از مخالفت های چند باره با اجرای نقش حضرت سکینه (ع)، ناگهان بر اثر اتفاقی معمولی زمین خوردم و ناگهان همه بدنم شروع به درد کشیدن کرد، به گونه ای که تحمل آن برایم بسیار سخت شده بود.
امیری افزود: در آن لحظات ناگهان ماجرای رد کردن نقش حضرت سکینه به خاطرم آمد و همانجا به خدا قول دادم اگر بهبود پیدا کنم حتما آن نقش را به بهترین شکل ممکن ایفا خواهم کرد که به اذن پروردگار پس از دقایقی حالم رو به بهبود گذاشت و کم کم از دردم کاسته شد.
تعزیه خوان جوان کندوله ای یادآوری کرد: همانجا بود که با تمام وجود به بزرگی و حقانیت این خاندان ایمان آوردم و اتفاقا ایفای نقش حضرت سکینه یکی از بهترین بازی هایی بود که در عرصه تعزیه انجام داده بودم.

** عمو شمر روستای کندوله ام
وی در خصوص پذیرفتن نقش شمر نیز گفت: پس از سال ها بازی در نقش های اهل بیت (ع)، به پیشنهاد بقیه قرار شد تا از این پس ایفاگر نقش شمر قاتل امام حسین (ع) باشم، کاری که از لحاظ روحی برایم بسیار سخت است.
امیری ادامه داد: در روستا دوستان و همسالانم به مزاح مرا ‘عمو شمر’ صدا می زنند اما به راستی که من عاشق امام حسین (ع) هستم و از ایشان حاجت های فراوانی گرفته ام و حتی گاهی اوقات در حین ایفای نقش نمی توانم خودم را کنترل کنم و اشک از دیدگانم جاری می شود.
این هنرمند کرمانشاهی در خصوص اینکه آیا بازی در نقش شمر باعث نشده که تماشاگران تحت تاثیر قرار گرفته و بخواهند به وی تعرضی کنند، گفت: خوشبختانه مردم روستای کندوله با هنر تعزیه خوانی مانوس بوده و علاقه بسیاری زیادی به آن دارند و می دانند که بازیگر نقش شمر یا سایر اشقیا از ته دل و عمق جان عاشق اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) هستند و هرگز رفتار بدی را از خود نشان نداده اند.
وی تصریح کرد: درست است که من چند سالی است که نقش شمر را بازی می کنم اما توسلم به اهل بیت (ع) باعث شده تا هرچه از آن ها می خواهم اگر قسمت و صلاحم باشد از من دریغ نکنند و تاکنون حاجت های زیادی را گرفته ام.

**بازدید هشت هزار نفری از مراسم تعزیه خوانی روستای کندوله
امیری با بیان اینکه مراسم تعزیه خوانی روستای کندوله نیز امسال همانند سال های قبل برپاست، گفت: در روزهای هفتم تا دهم محرم مراسم تعزیه خوانی اجرا می شود.
وی در پایان و با بیان اینکه سال گذشته در روز عاشورا نزدیک به هشت هزار نفر از داخل و حتی خارج استان نظیر همدان به تماشای تعزیه خوانی روستای کندوله آمده بودند، از عموم مردم دعوت کرد تا در روزهای هشتم، نهم و دهم محرم مهمان مردم کندوله باشند و مراسم تعزیه خوانی را از نزدیک مشاهده کنند.
کندوله یکی از ۱۴ روستای هدف گردشگری استان کرمانشاه است که در ۶۲ کیلومتری شهر صحنه و ۸۰ کیلومتری شهر کرمانشاه واقع شده است.
۷۴۵۸/۸۰۶۶ خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشار دهنده:علی مولوی

انتهای پیام /*


اجتماعی


تعزیه خوانی


روستای کندوله


نوید امیری