اخبار گردشگری

سفر ۱۴هزار گردشگر به چغازنبیل و هفت تپه در شهرستان شوش

عاطفه رشنویی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:از ابتدای امسال تاکنون یکهزار و ۳۵۶ نفر گردشگر خارجی و داخلی از موزه هفت تپه و ۱۲هزار و ۶۴۳نفر گردشگر داخلی و خارجی از معبد زیگورات چغازنبیل دیدن کرده اند.
وی همچنین در خصوص فعالیت های مرمتی و کاوش در سایت های چغازنبیل و هفت تپه گفت:در حال حاضر کارگاه تجهیز زیرساخت های گردشگری در سایت چغازنبیل و هفت تپه فعال اند که از عمده کارهای صورت گرفته می توان به ترمیم و تعویض زیر ساخت های الکتریکی و مکانیکی این ۲ محوطه باستانی که به دلیل فرسودگی از وضعیت استاندارد خارج شده اند اشاره کرد.
وی گفت:در همین راستا سامانه نور پردازی سایت های تاریخی چغازنبیل و هفت تپه پس از عیب یابی در دستور کار مرمت و تجهیز قرار گرفته اند.
رشنویی برنامه امسال در حوزه گردشگری در ۲ سایت چغازنبیل و هفت تپه را تسهیل گردشگری با آماده سازی زیر ساخت ها در این محوطه های باستانی عنوان کرد و خواستار کمک سایر ارگان ها در این زمینه شد.
سرپرست پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه با تشریح برنامه های حفاظتی و مرمتی از بناهای باستانی چغازنبیل و هفت تپه گفت:برنامه های کوتاه مدت و بلند مدتی در این راستا تدوین شده که در اولین گام حفاظت مستمر از سازه های خشتی در زیگورات چغازنبیل و بناهای وابسته به آن همچنین مجموعه هفت تپه در دستور کار و اجراست.
وی گفت:در حال حاضر برنامه پایش مستمر بنای جهانی چغازنبیل در دست انجام است که پس از آن بر اساس مطالعات انجام شده ،‌عملیات خشت زنی و خوانا سازی آثار انجام می شود.
سرپرست پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه اظهار کرد:
در صورت همکاری و تامین اعتبار لازم در محتوا و مسیرهای بازدید از موزه و سایت هفت تپه و نیز زیگورات چغازنبیل تغییراتی به سمت استاندارد شدن بیشتر انجام می شود.
رشنویی گفت: به فراخور نیاز حفاظت و مرمت محوطه های باستانی چغازنبیل و هفت تپه ، برنامه هایی در قالب کاوش و مرمت با هماهنگی پایگاه ،معاونت میراث فرهنگی کشور و پژوهشکده باستان شناسی تعریف و اجرا می شود.
زیگورات چغازنبیل که نخستین اثر باستانی ایران است که به ثبت جهانی رسیده در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شوش و ۲۰ کیلومتری هفت تپه در شمال خوزستان واقع است.
این سازه در سال ۱۹۷۹ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.
محوطه باستانی هفت‌تپه در بخش جنوب شرقی شهرستان شوش و در فاصله ۱۵ کیلومتری آن واقع شده است.
این محوطه از اهواز مرکز استان خوزستان ۱۰۰ کیـلومتـر و از چغازنبیل ۲۲ کیلومتر فاصله دارد.
۷۲۸۰/۶۰۶۸/۶۰۶۴
خبرنگار:مجتبی پناهی** انتشار:محسن بهاروند

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


گردشگری


چغازنبیل