اخبار گردشگری

ورود گردشگران به روستای تاریخی ابیانه نطنز در روزهای تاسوعا و عاشورا ممنوع است

به گزارش ایرنا، محمد عادلی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: بر همین اساس از ورود گردشگران در روزهای شنبه و یکشنبه (تاسوعا و عاشورا) به مقصد ابیانه ممانعت می شود.
وی با اشاره به حضور گسترده اهالی ابیانه در روزهای تاسوعا و عاشورا و تکمیل ظرفیت روستا، افزود: در این شرایط روستا آمادگی ارائه خدمات مطلوب به گردشگران را ندارد، گردشگران داخلی باید روزهای دیگری را برای دیدن از این روستا انتخاب کنند.
دهیار روستای ابیانه در خصوص حضور گردشگران خارجی که برای دیدن آئین عاشورا و تاسوعا به این روستا سفر می کنند، نیز گفت: شمار آنان کم است و این گردشگران پیشتر هتل یا مکانی اقامتی را در این روستا رزرو کرده اند و مقدمات پذیرایی از آن‌ها فراهم است.
وی همچنین یادآوری کرد: برای گردشگران داخلی هم که از قبل محل اقامتی را در روستای ابیانه رزرو کرده اند، مشکلی پیش نخواهد آمد.
وی خاطرنشان کرد: مسئولان روستای ابیانه نگران هستند با توجه به ازدیاد جمعیت در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، نتوانند از گردشگرانی که بدون برنامه‌ریزی به به این روستا می آیند، پذیرایی کنند.
عادلی با اشاره به شروع آئین های عزاداری سنتی در ابیانه با حضور مردم بومی این روستا از اول محرم تاکنون، افزود: حضور اهالی بومی روستای ابیانه از سراسر کشور در روز عاشورا افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه آئین ذاکری‌خوانی در محله یسمون به عنوان نخستین طلیعه برنامه‌های عزاداری در ابیانه از شب اول محرم آغاز شده و تا شب عاشورا ادامه خواهد داشت، گفت: مراسم‌ اصلی نیز طبق روال هر سال جریان دارد.
عادلی همچنین به انجام مستندنگاری کامل آئین‌های عاشورا و تاسوعا در ابیانه از سوی پایگاه میراث فرهنگی ابیانه خبر داد و گفت: امسال این مستندنگاری بطور دقیق انجام می‌شود.
وی با اشاره به تهیه پرونده ثبتی سه آئین «شده‌برداری»، «ذاکری‌خوانی» و «طلوع‌خوانی» توسط این پایگاه، ابراز امیدواری کرد: با استفاده از مستندنگاری که امسال از این آئین‌ها انجام می‌شود، در فهرست میراث ملی ناملموس به ثبت برسد.
دهیار روستای ابیانه گفت: آئین «ذاکری خوانی» از شب اول محرم تا شب عاشورا برگزار می‌شود، آئین «طلوع‌خوانی» در صبح روز عاشورا و آئین «شده‌برداری» نیز در روز تاسوعا در روستای تاریخی ابیانه برگزار خواهد شد.
تاکنون «نخل گردانی» و «جغجغه زنی» از جمله آئین‌هایی محرم در روستای ابیانه در فهرست میراث ملی ناملموس به ثبت رسیده‌ است.
روستای تاریخی ابیانه در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر نطنز و در دامنه رشته های کوه های کرکس قرار دارد.
۷۴۳۰/۶۱۳۶ / ۶۰۲۲ خبرنگار: رحمت الله کامی بادی – انتشار دهنده : عمادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


محرم


ابیانه


نطنز