اخبار گردشگری

زنگ گردشگری درروستای خاوه ورامین نواخته شد

به گزارش ایرنا ، در این مراسم که روز چهارشنبه در روستای هدف گردشگری خاوه از توابع بخش جوادآباد ورامین برگزار شد ، دانش آموزان با آثار تاریخی روستای خاوه و شهرستان ورامین آشنا شدند.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ورامین در این مراسم با تأکید بر لزوم فراگیری آموزش های گردشگری از سوی دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی ، ارائه اطلاعات مربوط به آثار تاریخی شهرستان را زیربنای توسعه گردشگری در شهرستان یاد کرد.
فاطمه خانی قلعه افزود: آثار تاریخی متعددی در شهرستان ورامین وجود دارد که بسیاری از شهروندان و ساکنان این شهرستان نیز از وجود آن بی اطلاع هستند لذا باید آموزش های لازم در این زمینه به جوانان و دانش آموزان ارائه شود تا این آموزش ها به خانواده ها منتقل و زمینه توسعه صنعت گردشگری در شهرستان فراهم شود.
وی بیان کرد: با مطرح کردن مسائل گردشگری در مدارس می توان نگاه دانش آموزان را به سمت و سوی این صنعت سوق داد.
روستای خاوه ، یکی از مهمترین روستاهای هدف گردشگری شهرستان ورامین است که در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد
جاده درختی ۴ کیلومتری این روستا ، یکی از معروف ترین جاده های درختی روستایی استان تهران است که پوشیده از درختان زبان گنجشک است.
نام قدیم این روستا خوابه یا خاور بوده که محل زندگی عرفای بزرگی همچون کمال ابوالقاسم خوابی بوده که وی از بزرگان شیعه در پیش قرن ششم بوده است .
امامزاده علی ، بی بی زبیده ، نقاره خانه ، دو حمام قدیمی ، آب انبار ، قلعه و تپه باستانی ، آسیاب آبی ، حسینیه احمدی ها ، خانه احمدی ها ، خیابان درختی و مدرسه تاریخی روستای خاوه از جمله آثار منحصر به فردی است که می تواند مورد توجه گردشگران نوروزی قرار گیرد .
بقعه سید سلطان محمود خاوه ای یکی از اثار تاریخی مهم این روستاست که همه ساله پذیرای تعداد زیادی از مسافران نوروزی است .
سبک معماری این بقعه شباهت بسیاری از بقاع روستاهای مجاور خود را دارد و با گنبدی کم خیز با شیب ملایم با رنگ سبز و با مهارتی خاص ساخته شده است .
این اثر مهم تاریخی در تاریخ یکم مهر سال ۸۲ به شماره ۱۰۳۲۴ به ثبت آثار ملی رسیده است .
قلعه باستانی خاوه نیز یکی از قلعه های دیدنی ورامین است که با ارتفاع ۱۲ متر و وسعتی در حدود نیم هکتار متعلق به دوره صفویه و یا زندیه است .
حمام قدیمی خاوه یکی دیگر از آثار تاریخی این روستاست که با وجود قدمت بسیارو قرار گرفتن در فاصله ۲ و نیم متری از سطح زمین از زیبایی و صلابت منحصر به فردی برخوردار می باشد .
بقعه امامزاده علی که نسب وی به امام موسی ابن جعفر(ع) می رسد در جنوب روستای خاوه واقع شده است در تاریخ ۱۲ اسفند ۸۱ به شماره ۷۶۷۱ به ثبت آثار ملی رسیده است .
آب انبار روستای خاوه بدون کتیبه و با استفاده از ۲۰ پله به زیر زمین منتقل می شود و آب شرب روستائیان را تأمین می نمود .
این آب انبار که متعلق به دوره قاجاریه است تا چند سال پیش نیز مورد استفاده روستائیان قرار می گرفت .
ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید حسن میری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/۷۲۵۴ / ۱۵۳۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


صنایع دستی


ورامین