اخبار گردشگری

موزه ۸۰ ساله آستان قدس رضوی گنجینه ای جذاب برای جهانگردان

موزه آستان قدس رضوی که محلی برای نمایش هدایا، موقوفات و آثار تاریخی است به دلیل انتساب به آن حرم منور حضرت رضا(ع) همواره مورد توجه گردشگران بویژه گردشگران مذهبی بوده است و در آن می توان فرهنگ شیعی و هر آنچه که به این فرهنگ و تمدن متصل می شود را از نزدیک مشاهده کرد.
موزه آستان قدس رضوی تحت مدیریت سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی مدیریت می شود که این سازمان عمر زیادی ندارد و بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفته است.

* تاریخچه موزه حضرت رضا(ع)
معاون امور موزه های سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: تاریخ موزه های آستان قدس رضوی به سال ۱۳۱۶ بازمی گردد که در محلی نزدیک حرم مطهر امام رضا (ع) قرار داشته و مردم از اشیای داخل آن که نمایانگر فرهنگ و تمدن شیعی بود دیدن می کردند.
علی سوزنچی کاشانی افزود: در آن زمان بیشتر اشیای قدیمی آستان قدس مانند کاشیکاریهای زرین فام، سنگ آب خوارزمشاهیان، سنگ مقام حضرت رضا(ع)، برخی اشیای قدیمی تمدنی دیگر مانند سکه، ظروف مختلف طلا، نقره و میناکاری در آن نگهداری می شد.
وی بیان کرد: در همان سال سنگ بنای ایجاد یک ساختمان جدید برای موزه آستان قدس رضوی گذاشته شد و پس از چند سال آذر ماه ۱۳۲۴ ساختمان جدید موزه در نزدیکی مقبره شیخ بهایی در جوار بارگاه منور رضوی راه اندازی شد.
معاون امور موزه های سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: سال ۱۳۵۶ ساختمان دیگری برای موزه آستان در محل فعلی ساخته شد. در سالهای بعد محدوده موزه آستان قدس به لحاظ محتوایی و فیزیکی گسترش یافت و این ساختمان در چند طبقه ساخته شد.
وی گفت: در مجموع موزه آستان قدس از ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنای قبل از انقلاب اسلامی به ۱۷ هزار مترمربع بعد از انقلاب گسترش یافت و شمار اشیای موزه ای نیز از ۳۰۰ شی در قبل از انقلاب به بیش از هفت هزار شی در شرایط فعلی رسید.
سوزنچی افزود: بر اساس آمار موجود میزان نمایش تعداد اشیای موزه ای پس از انقلاب اسلامی در موزه های آستان قدس افزایش ۳۵ برابری و شمار گنجینه ها افزایش ۱۶ برابری داشته است.
وی ادامه داد: اکنون مجموعه موزه های آستان قدس رضوی شامل ۱۶ گنجینه در چهار ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه مرکزی، موزه تخصصی فرش و موزه مردم شناسی قرار دارد که شامل قرآن و نفایس، هدایای مقام معظم رهبری، تاریخ مشهد، نجوم و ساعت، فرش، تمبر، اسکناس و مسکوکات، سلاح، مدال، نقاشی، هنرهای تجسمی، تالار استاد فرشچیان، آبزیان و ظروف است.

* بازدیدکنندگان موزه
معاون امور موزه های سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: یک میلیون زائر و گردشگر سالانه از موزه های آستان قدس دیدن می کنند و این موزه ها بیشترین بازدید کننده را در کشور دارند.
سوزنچی افزود: بازدیدکنندگان موزه های آستان قدس رضوی شامل زائران یا مخاطبان عام که در کنار زیارت بارگاه منور رضوی از موزه نیز دیدن می کنند و محققان یا مخاطبان خاص است که برای مطالعه اشیای ارزشمند موزه به این محل مراجعه می کنند.
وی ادامه داد: عمده اشیای موزه آستان قدس رضوی توسط ارادتمندان آن حضرت و مجموعه داران به این آستان هدیه شده است. یکی از مهمترین واقفان این اشیا حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب هستند.
او گفت: روز به روز بر شمار آثار ارزشمند اهدایی به موزه آستان قدس رضوی افزوده می شود. به همین منظور تولیت آستان بر توسعه موزه و ایجاد محلی جدید برای آن تاکید دارد.

* راه اندازی موزه مجازی، ایجاد ساختمان جدید
معاون امور موزه های سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: به دلیل محدودیت فضای فیزیکی امکان به نمایش گذاشتن همه آثار در موزه میسر نیست لذا درصدد استفاده از فضای مجازی برای به نمایش گذاشتن اشیای موزه ای هستیم.
سوزنچی افزود: از قابلیتهای موزه مجازی است که محدودیت مکانی و زمانی ندارد و تمام آثار اهدایی در معرض نمایش قرار می گیرد و بازدیدکنندگان می توانند به صورت ۲۴ ساعته به موزه دسترسی داشته باشند.
وی ادامه داد: بنا بر تاکید تولیت آستان قدس رضوی ساختمان جدیدی برای موزه در زمینی به وسعت ۱۴ هزار مترمربع با زیربنای ۸۰ هزار مترمربع در پنج طبقه در دست ساخت است.
معاون امور موزه های سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: یکی از خلاءهای اصلی موزه فعلی آستان در حوزه مفهومی و پرداختن به زندگی و آثار حضرت رضا(ع) است.
وی افزود: با راه اندازی ساختمان جدید برای موزه و بهره گیری از فناوریهای جدید خواهیم توانست مسیر هجرت امام رضا(ع) مناظرات آن حضرت با علمای ادیان دیگر، نماز عید فطر و نماز باران حضرت، سخنرانی امام رضا(ع) در بین مردم نیشابور و قرائت حدیث سلسله الذهب را بازسازی کنیم.
او گفت: هدف کلی از راه اندازی موزه جدید ایجاد یک دالان معرفت افزایی برای مردم، تبیین سبک زندگی رضوی و تاریخ کامل زندگی حضرت رضا(ع) با استفاده از منابع معتبر است تا بتواند پیوندی نزدیک بین سبک زندگی حضرت و مردم برقرار کند و مردم در جریان مسائل فکری، سیاسی و زمامداری شیعیان توسط آن حضرت و آثار و برکات و خیراتی که از مساله هجرت امام(ع) به مشهد در جامعه ایجاد شد قرار گیرند.
معاون امور موزه های سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: موزه آستان قدس از قابلیت جذب جهانگرد برخوردار است و گردشگران و زائران بسیاری دیدن از این موزه را به عنوانی یکی از برنامه های جنبی زیارت خود قرار می دهند.
وی ادامه داد: هر چقدر امکانات بیشتری برای زیباسازی، ایجاد بخشهای مفهومی و معرفی زندگی حضرت رضا (ع) فراهم شود، سبک زندگی رضوی در جامعه گسترش بیشتری می یابد و در مجموع دیدن موزه ها در جذب گردشگر دینی بسیار موثر خواهد بود.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
۷۴۸۹/۱۸۵۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


مناسبتها


روز جهانگردی


موزه آستان قدس رضوی